Rozmowa z Moniką Constant, Dyrektor Generalną Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej
W maju, Francusko – Polska Izba Gospodarcza obchodziła 25-lecie istnienia. Jak wiele zmieniło się w działalności Izby w ciągu minionego ćwierćwiecza, co należy uznać za największe osiągnięcia Izby w tym okresie?
Rok 2019 należy zdecydowanie do symbolicznych, 25 lat to bowiem niezwykła, okrągła rocznica obrazująca bliskość relacji francusko-polskich i przede wszystkim ich trwałość. Z perspektywy czasu widać, jak stabilnie i linearnie rozwijała się ta współpraca ekonomiczna, ale także społeczna i kulturowa. Rolą Izby było od samego początku stworzenie solidnego fundamentu dla implementacji przedsiębiorców na nowym rynku, będąc więc bezpiecznym mostem pomiędzy dwoma krajami. Jako CCIFP braliśmy udział w rozpoczęciu działalności, czy rozwoju na polskim rynku nowych inwestorów, wspierając ich w rozmaitych działaniach biznesowych, przeprowadziliśmy wiele firm przez moment wejścia Polski do UE. Francuscy przedsiębiorcy utworzyli przez te 25 lat ponad 200 tysięcy miejsc pracy w Polsce, każdego roku zwiększa się liczba podmiotów obecnych w Polsce (w 2017 roku mieliśmy blisko 1100 firm z udziałem kapitału francuskiego w Polsce), a wartość inwestycji także stale rośnie (81 mld zł w 2017r.). Niezwykle istotne jest to, że wiele firm, które pojawiło się na polskim rynku po okresie transformacji nadal obecne są na rynku planując kolejne inwestycje.
Jak wielu członków zrzesza Francusko-Polska Izba Gospodarcza? Jakiego rodzaju są to przedsiębiorstwa?
Obecnie grono firm stowarzyszonych we Francusko-Polskiej Izbie Gospodarczej przekracza liczbę 450, a liczba ta cały czas rośnie. Wśród nich są przedstawiciele dużych grup i ważnych graczy na arenie międzynarodowej, ale zrzeszamy także coraz więcej MŚP. Możemy zdecydowanie mówić o różnorodności także pod kątem sektorów działalności, znajdziemy bowiem reprezentantów praktycznie wszystkich możliwych gałęzi gospodarki. Dzięki temu jako CCIFP zyskujemy każdego roku nowe inspiracje do działań w nowych obszarach, by zapewnić wszystkim członkom pakiet interesujących aktywności.
Proszę wymienić korzyści dla przedsiębiorców wynikające z członkostwa w Izbie.
Działalność CCIFP opiera się głównie na aktywnościach mających na celu wsparcie rozwoju firm stowarzyszonych, zarówno pod kątem stricte biznesowym i operacyjnym, jak i społecznym, poprzez tzw. networking. Priorytetem jest stworzenie platformy do dyskusji, spotkań i wymiany biznesowej pomiędzy stowarzyszonymi firmami – nasze wydarzenia są doskonałym sposobem na poszerzenie sieci kontaktów, ale także po prostu są okazją do aktywnego udziału we współtworzeniu polsko-francuskiej rzeczywistości biznesowej. Wachlarz możliwości jest zdecydowanie bardzo szeroki – proponujemy regularne spotkania biznesowe, tzw. Rendez-vous biznesu, czy Speed Business Meeting, które są wyjątkowo ciekawą formułą, także skierowaną do firm spoza CCIFP. Każdego roku nasze Centrum Szkoleniowe przygotowuje we współpracy z ekspertami firm stowarzyszonych cykle szkoleń, seminariów, czy kursów językowych o rozmaitej tematyce, tak, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Prowadzone są również stałe spotkania komitetów sektorowych, pracujących nad redakcją rekomendacji czy propozycji legislacyjnych kierowanych do odpowiednich instytucji administracji publicznej. Dotyczy to obszarów takich jak akcjonariat pracowniczy, elektromobilność, podatki, nieruchomości, czy cały sektor związany z rozwojem PPP. Wreszcie, wspieramy firmy w ich działaniach komunikacyjnych i wizerunkowych, oferując spójny przekaz poprzez redagowane raporty biznesowe, a bardziej szczegółowe analizy rynku i misje handlowe oferowane przez Centrum Rozwoju Biznesu to bardzo cenione przez firmy usługi wspomagające rozwój biznesowy. Wprowadziliśmy również całkowicie nową ofertę inkubatora biznesowego, proponując przedsiębiorcom nowoczesną przestrzeń biurową i tym samym ułatwiony dostęp do samego centrum francuskiego biznesu w Polsce.
Izba już po raz czwarty przeprowadziła badania „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej”. Jakie są najważniejsze wnioski płynące z tych badań?
CSR jest zdecydowanie obszarem, który zyskuje coraz istotniejsze miejsce w przedsiębiorstwach, sposób planowania i finansowanie tych projektów wydaje się ulegać zmianie. Z jednej strony jedynie 36% firm deklaruje, że projekty bazowane są na długofalowej strategii CSR, choć z drugiej strony w ponad 80% z nich zarząd i/lub dyrekcja jest zaangażowana w tworzenie planu działań. Ciekawie przedstawiają się wyniki jeśli zestawimy je dodatkowo z wnioskami badania przeprowadzonego przez Havas Media Group, które pytało konsumentów o ich wiedzę, podejście i potrzeby związane z CSR-em w biznesie. Wyraźnie widać, że świadomość na temat odpowiedzialnego rozwoju szybko rośnie, konsumenci mają dość jasno sprecyzowane oczekiwania, co także jest czynnikiem z pewnością kształtującym sposób i zakres realizowanych przedsięwzięć CSR przez firmy. Ważną przesłanką jest z pewnością potrzeba prowadzenia coraz bardziej aktywnego i stałego dialogu pomiędzy biznesem, a odbiorcami – działania są w końcu w większości przypadków dedykowane właśnie społecznościom lokalnym i środowisku (79%), niezwykle ważne jest zatem, by wsłuchać się w ich konkretne potrzeby.
Proszę ocenić stan współpracy gospodarczej pomiędzy polskimi i francuskimi przedsiębiorstwami? Jakie znaczenie ma jej wzmacnianie dla budowy większej konkurencyjności europejskiej gospodarki?
Jeśli spojrzymy z perspektywy czasu na ewolucję relacji między Francją a Polską, zobaczymy, że nasze partnerstwo tylko zyskało na sile i w mojej ocenie także na jakości. Wymiana handlowa, zdecydowanie ułatwiona od czasu dołączenia Polski do Unii Europejskiej, z roku na rok wzrasta, zacieśniając nasze więzi pod względem ekonomicznym. Mamy także wskaźniki dotyczące inwestycji francuskich w Polsce, które wyraźnie pokazują, że firmy mają tu doskonałe podłoże do rozwoju – ponad 70% francuskich firm w Polsce planuje dalej rozwijać się na polskim rynku i zwiększyć nakłady na przestrzeni co najmniej najbliższych 3 lat. Francja to trzeci największy inwestor zagraniczny w Polsce, a według raportu wydanego wspólnie przez CCIFP i KPMG „25 lat polsko-francuskiego partnerstwa” wartość inwestycji tych firm w ciągu ostatnich 5 lat uległa zwiększeniu. Aż 95% francuskich przedsiębiorców deklaruje ponadto pozytywne odczucia związane ze współpracą z polskimi firmami. Z drugiej strony zaś, polskie firmy również prężnie rozwijają się na francuskim rynku, zwłaszcza w sektorze przemysłowym i handlowym. Oba nasze kraje stawiają dziś na współpracę ze startupami, zauważalny jest także coraz większy nacisk na wdrażanie nowych technologii i rozwój obszaru rozwojowo-badawczego R&D. Przebyliśmy wspólnie bardzo długą drogę i cieszy mnie przede wszystkim to, że ta współpraca dziś oznacza stałe wzajemne wsparcie w realizowanych przedsięwzięciach.
Dziękuję za rozmowę Ryszard Żabiński