Edukacja ekologiczna jest ustawowym obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, który wprowadza opakowania na rynek. Takie działania można realizować samodzielnie lub we współpracy z organizacją odzysku opakowań. Działania ekologiczne Inicjatywy ekologiczne Rekopolu edukują przedsiębiorców i konsumentów mogą obejmować na przykład pikniki, eventy, materiały edukacyjne, kampanie, działania do szkół i przedszkoli, działania w partnerstwach z gminami, firmami, organizacjami pozarządowymi. Możliwości jest bardzo wiele, a potrzeba nadal ogromna.
Obecnie świadomi ekologicznie konsumenci stanowią (w zależności od badania) od 40 – 60% społeczeństwa. To dobrze, ale nadal niewystarczająco. Rolą przedsiębiorcy jest więc uświadamianie, edukowanie, ale rzetelnie i na podstawie aktualnej wiedzy naukowej, a nie uproszczeń, które przez bardziej świadomych odbiorców, mogą zostać oskarżone o greenwashing.
Korzystanie z usług organizacji odzysku opakowań, takich jak np. Rekopol, ogranicza możliwość popełnienia błędu merytorycznego podczas edukacji, lecz także pozwala na wypełnienie luki, tam gdzie rzeczywiście istnieje – długoletnie doświadczenie Rekopolu sprawia, że organizacja jest w stanie dopasować te grupy odbiorców, które wymagają edukacji w danym zakresie.
Przykładów inicjatyw edukacyjnych realizowanych przez Rekopol jest bardzo wiele, ale w okresie wakacyjnym szczególnie warto wspomnieć o wakacyjnej trasie mobilnej strefy edukacyjnej Śmieciarki Mieci. Miecia to żółta śmieciarka, ale nietypowa. W jej wnętrzu znajdują się nie odpady, a interaktywna wystawa pokazująca jak stają się nowymi produktami.
Zwiedzający strefę mogą poznać całą drogę życia butelki PET, a najmłodsi skorzystać ze zjeżdżalni oraz tarasu widokowego, znajdującego się na górze pojazdu. Tegoroczna trasa to już trzecie wspólne przedsięwzięcie Rekopolu oraz sieci Sklepów Biedronka, skierowane do turystów i klientów sklepów wypoczywających nad polskim morzem.
Podczas przejazdu śmieciarki w latach 2020 i 2021, edukacyjną strefę zwiedziło ponad 12 tysięcy osób.
W kontekście współpracy z firmami i nietypowych rozwiązań edukacyjnych warto również wspomnieć o projekcie edukacyjnym „Działaj z impetem”, w której organizator skupia się na nauce odpowiedniego postępowania z odpadami plastikowymi, metalowymi i wielomateriałowymi. Niedawno zakończył się Konkurs Edukacyjny dla Przedszkoli, w którym wzięło udział aż 1500 przedszkoli z całej Polski. Zakończył się również konkurs dla szkół podstawowych, w którym przesłanych zostało kilkaset prac. Serdecznie zachęcamy do śledzenia jego przebiegu na www.dzialajzimpetem.pl oraz facebook.com/dzialajzimpetem.
Bardzo istotnym aspektem jest również edukacja samych przedsiębiorców w zakresie projektowania opakowań tak, by nadawały się do recyklingu (ecodesign). Rekopol stworzył platformę wymiany wiedzy w zakresie ecodesignu pomiędzy recyklerami i firmami zbierającymi odpady a producentami i projektantami opakowań. Wiedza gromadzona jest poprzez wywiady i wizje lokalne i przekazywana podczas sesji otwartych, doradztwa, szkoleń, seminariów oraz podczas spotkań indywidualnych.
Nie sposób nie wspomnieć również o bardzo ważnej roli partnerstw w edukowaniu społeczeństwa. Rekopol jest jednym z partnerów Kampanii 17 Celów, która mobilizuje polski biznes do podjęcia działań na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju i wykorzystania szans biznesowych płynących z Agendy 2030. Angażuje się również w działania Polskiego Paktu Plastikowego, Koalicji 5 frakcji, czy współorganizował Tydzień 3R – kampanię dotyczącą prawidłowej hierarchii postępowania z odpadami.
Za to flagową kampanią Rekopolu jest Dzień Bez Śmiecenia – 11 maja, która ma na celu edukację społeczeństwa w zakresie odpowiedniego postępowania z odpadami, ich świadomej segregacji oraz ekologicznego stylu życia. Serdecznie zachęcamy do śledzenia strony kampanii www.dzienbezsmiecenia.pl oraz fanpage na facebooku: facebook.com/dzienbezsmiecenia.
Kontakt w sprawie działań edukacyjnych: Aneta Stawicka Kierownik ds. edukacji a.stawicka@rekopol.pl