Dbanie o środowisko to priorytet dla Michelin

Możliwość komentowania Dbanie o środowisko to priorytet dla Michelin została wyłączona Aktualności, Biznes, firma tygodnia, porady ekspertów

Z Jarosławem Michalakiem, prezesem zarządu Michelin Polska S.A. rozmawia Radosław Nosek

Jarosław Michalak, prezes zarządu Michelin Polska S.A

Jarosław Michalak, prezes zarządu Michelin Polska S.A fot. mat. prasowe

Zarządza Pan największą fabryką opon w Polsce i jedną z największych i najnowocześniejszych na świecie. Fabryka Michelin w Olsztynie zatrudnia około 5 tysięcy osób i jest największym pracodawcą na Warmii i Mazurach, jednocześnie słynie z wielu głośnych inicjatyw ekologicznych – jak pogodzić funkcjonowanie ogromnego zakładu produkcyjnego, ze szczególną dbałością o środowisko?

Dla Grupy Michelin ochrona środowiska jest jednym z elementów strategii zrównoważonego rozwoju. Podejście pro-ekologiczne w naszym funkcjonowaniu oraz realizowanie w praktyce społecznej odpowiedzialności biznesu, uważamy za nasz priorytet. Nasza fabryka jest położona w stolicy zielonego regionu Warmii i Mazur, więc dbałość o środowisko ma dla nas kluczowe znaczenie. Ten rok, w tym kontekście, jest dla nas szczególnie ważny. Kończymy bowiem niezwykle ważną inwestycję. Jest nią nowoczesna ciepłownia gazowa, która będzie spełniać przyszłe, bardziej restrykcyjne, europejskie normy środowiskowe.

Budowa w fabryce nowej gazowej ciepłowni, która dzięki swojej innowacyjności będzie przyjazna środowisku to bardzo ambitny projekt – czy poza względami ekologicznymi fabryka dostrzega też korzyści biznesowe wynikające z realizacji tego kosztownego i złożonego przedsięwzięcia?

Kierujemy się przede wszystkim względami środowiskowymi. Przyjazna dla środowiska ciepłownia gazowa ograniczy, a w przyszłości wyeliminuje, istniejące w Fabryce węglowe źródła energii. Do 2021 roku nasza fabryka ograniczy zużycie węgla o 60%, a najpóźniej do 2030 roku całkowicie przejdziemy na ogrzewanie gazowe. Dzięki temu, zredukujemy emisję CO2 oraz zminimalizujemy emisję siarki i azotu.

Projekt jest realizowany w kilku etapach. Poza nową ciepłownią gazową, na terenie fabryki powstanie też gazociąg o długości 3 kilometrów.

Nie bez znaczenia jest też oczywiście aspekt biznesowy. Dzięki realizacji naszego projektu osiągniemy elastyczność i możliwość szybkiego reagowania na zmienne zapotrzebowanie na energię potrzebną do produkcji opon. Przez kilkadziesiąt lat, część produkowanej przez fabrykę energii była wykorzystywana również na potrzeby Olsztyna. W związku z tym, że w przyszłości planujemy ograniczenie wytwarzania energii wyłącznie do potrzeb naszej produkcji, wspólnie z władzami samorządowymi ustaliliśmy datę zaprzestania dostarczania ciepła miastu na 2021 rok.

Nowa ciepłownia to Wasza największa, ale nie jedyna inicjatywa proekologiczna.

Coraz mocniej stawiamy na przyjazny środowisku transport intermodalny, czyli połączenie transportu kolejowego i kołowego w przewożeniu naszych produktów. Wyprodukowane u nas opony ładujemy na TIRy, a te na pociągi. Opony ładuje się w centrum logistycznym Michelin w Olsztynie. Ciągniki siodłowe mają do pokonania z naczepami tylko niecałe 2 km, do bocznicy na terenie zakładu. Pociąg składa się z 18 wagonów, każdy z dwoma naczepami, a więc łącznie wiezie 36 naczep z oponami.

Kolejowi operatorzy zapewniają przewóz na trasie Olsztyn – Ludwigshafen w Niemczach, na południe od Frankfurtu nad Menem i z powrotem. 1200 kilometrów w jedną stronę jest pokonywanych w ciągu doby, czasem nawet szybciej… Ciężarówek z intermodalnymi naczepami nie dotyczą zakazy ruchu w weekendy i święta. Dlatego transport przebiega szybko, praktycznie niezależnie od warunków atmosferycznych i kalendarza. Ładunkiem powrotnym do Polski są, między innymi, półfabrykaty do produkcji. Z kolei wewnątrz firmy przechodzimy na transport samochodami elektrycznymi.

Planujemy zwiększanie floty elektrycznych aut i instalację na terenie fabryki kolejnych stacji ładowania elektrycznego.

Michelin korzysta z aut elektrycznych w transporcie wewnętrznym

Michelin korzysta z aut elektrycznych w transporcie wewnętrznym fot. mat. prasowe

Niedawno media informowały o bezpośrednim połączeniu fabryki Michelin z obwodnicą Olsztyna – jak wpłynie na środowisko ukończenie tego projektu?

Co miesiąc na ulice Olsztyna będzie wjeżdżać o około 4.5 tysiąca mniej samochodów ciężarowych i osobowych, które będą mogły wjechać do fabryki i z niej wyjechać, korzystając z nowej bramy i bezpośredniego połączenia zakładu z obwodnicą miasta. Nowy wjazd przyczyni się więc w znaczącym stopniu do zmniejszenia poziomu emisji spalin i hałasu. Dodam, że przy nowej bramie zbudowaliśmy parking dla 245 samochodów osobowych i ponad 30 ciężarówek, z dodatkowymi miejscami dla niepełnosprawnych oraz motocyklistów i rowerzystów. Jak wspomniałem chcemy rozwijać transport autami elektrycznymi, dlatego na parkingu będą działały dwie nowe stacje ładowania elektrycznego. Przy bramie powstanie też łąka kwietna o powierzchni 1600 m2 , nazwana z inicjatywy naszych pracowników „Łąką dla bąka”.

Jakie jeszcze działania podejmuje Michelin, by tak olbrzymi zakład produkcyjny zajmujący prawie 200 hektarów w mieście, był bezpieczny dla otoczenia naturalnego?

Produkujemy około 35 tys. opon dziennie. Jesteśmy więc dużym konsumentem zasobów zewnętrznych, takich jak na przykład woda, którą pobieramy z Wadąga. Dzięki inwestycjom środowiskowym w ostatnich kilku latach, aż dwukrotnie zmniejszyliśmy zużycie wody, znacząco też ograniczyliśmy ilość odpadów i zmodernizowaliśmy technologię ich utylizacji. Możemy się pochwalić tym, że jesteśmy zakładem, który niemalże nie odnotowuje jakichkolwiek emisji na zewnątrz. Nasza fabryka ma wszystkie wymagane certyfikaty środowiskowe. Wprowadziliśmy tez u nas podejście 4R: Reduce, Reuse, Recycle, Renew (z ang: ograniczać, używać ponownie, poddawać recyklingowi i odnawiać), dzięki której można realizować tzw. gospodarkę o obiegu zamkniętym mającą na celu ochronę zasobów naturalnych na każdym etapie procesu produkcji. Zakres gospodarki o obiegu zamkniętym jest jednak znacznie szerszy i obejmuje wszystkie procesy i działania firmy, od przygotowania specyfikacji produktu do wyboru materiałów oraz metod produkcji. Odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce dla innych. Minimalizuje to zużycie surowców i ilość odpadów oraz zmniejsza emisję i utratę energii. Istotą strategii 4 R są nowe sposoby utylizacji i ponownego wykorzystania produktów, tak by użytkować je przez jak najdłuższy czas przed przeznaczeniem do recyklingu. Czy opony mogą być produktem przyjaznym dla środowiska ? Jak najbardziej tak, pod warunkiem zaawansowania technologicznego. Nasze opony, co nie jest łatwe do połączenia, zapewniają bezpieczeństwo, przy jednocześnie niskich oporach toczenia, które wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa przez samochody, a więc też ograniczenie emisji CO2. Być może nie jest to powszechnie wiadome, ale w naszych oponach osobowych udział materiałów biodegradowalnych wynosi do 30 procent. Dążymy do tego, aby wzrósł do 80 procent. Pracujemy też nad tym, aby opony były lżejsze, dzięki czemu ich produkcja będzie pochłaniała mniej surowców; a jednocześnie, by były coraz bardziej trwałe. Nasze produkty charakteryzują się wysoką trwałością, opony ciężarowe mają cztery „życia”. Wszystko po to, by konsument mógł jak najrzadziej zmieniać opony – co przełoży się zarówno na korzyści ekonomiczne, jak i ekologię. Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Michelin Polska S.A, Jarosław Michalak Karierę w Michelin rozpoczął w dziale finansowym firmy w 1993 r. W 2002 r. objął stanowisko Dyrektora Personalnego Michelin Polska S.A. oraz funkcję Członka Zarządu. Od 2008 do 2010 r. zarządzał produkcją w jednej z fabryk Michelin we Francji. Po powrocie do Polski, w 2011 r., objął stanowisko Dyrektora Zakładu Opon Osobowych w fabryce Michelin w Olsztynie. W 2014 r. Jarosław Michalak zajął stanowisko Dyrektora Fabryki Michelin Polska S.A. w Olsztynie, a od 2016 r. Prezesa Zarządu i Dyrektora Generalnego Michelin Polska S.A. jakichkolwiek emisji na zewnątrz. Nasza fabryka ma wszystkie wymagane certyfikaty środowiskowe.

Michelin Fabryka opon rozwija Transport Intermodalny

michelin Fabryka opon rozwija Transport Intermodalny fot. mat. prasowe

Wprowadziliśmy tez u nas podejście 4R: Reduce, Reuse, Recycle, Renew (z ang: ograniczać, używać ponownie, poddawać recyklingowi i odnawiać), dzięki której można realizować tzw. gospodarkę o obiegu zamkniętym mającą na celu ochronę zasobów naturalnych na każdym etapie procesu produkcji. Zakres gospodarki o obiegu zamkniętym jest jednak znacznie szerszy i obejmuje wszystkie procesy i działania firmy, od przygotowania specyfikacji produktu do wyboru materiałów oraz metod produkcji. Odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce dla innych. Minimalizuje to zużycie surowców i ilość odpadów oraz zmniejsza emisję i utratę energii.

Istotą strategii 4 R są nowe sposoby utylizacji i ponownego wykorzystania produktów, tak by użytkować je przez jak najdłuższy czas przed przeznaczeniem do recyklingu.

Czy opony mogą być produktem przyjaznym dla środowiska?

Jak najbardziej tak, pod warunkiem zaawansowania technologicznego. Nasze opony, co nie jest łatwe do połączenia, zapewniają bezpieczeństwo, przy jednocześnie niskich oporach toczenia, które wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa przez samochody, a więc też ograniczenie emisji CO2.

Być może nie jest to powszechnie wiadome, ale w naszych oponach osobowych udział materiałów biodegradowalnych wynosi do 30 procent. Dążymy do tego, aby wzrósł do 80 procent. Pracujemy też nad tym, aby opony były lżejsze, dzięki czemu ich produkcja będzie pochłaniała mniej surowców; a jednocześnie, by były coraz bardziej trwałe. Nasze produkty charakteryzują się wysoką trwałością, opony ciężarowe mają cztery „życia”. Wszystko po to, by konsument mógł jak najrzadziej zmieniać opony – co przełoży się zarówno na korzyści ekonomiczne, jak i ekologię.

Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Michelin Polska S.A, Jarosław Michalak

Karierę w Michelin rozpoczął w dziale finansowym firmy w 1993 r. W 2002 r. objął stanowisko Dyrektora Personalnego Michelin Polska S.A. oraz funkcję Członka Zarządu. Od 2008 do 2010 r. zarządzał produkcją w jednej z fabryk Michelin we Francji. Po powrocie do Polski, w 2011 r., objął stanowisko Dyrektora Zakładu Opon Osobowych w fabryce Michelin w Olsztynie. W 2014 r. Jarosław Michalak zajął stanowisko Dyrektora Fabryki Michelin Polska S.A. w Olsztynie,