Konkurencyjność wymaga stałego wprowadzania nowatorskich rozwiązań

Możliwość komentowania Konkurencyjność wymaga stałego wprowadzania nowatorskich rozwiązań została wyłączona Aktualności, Biznes, porady ekspertów, TOP Manager

Rozmowa z Jarosławem Michalakiem, Prezesem Zarządu i Dyrektorem Generalnym Michelin Polska

Jarosław Michalak, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Michelin Polska S.A, Prezes Polskiego Związku Przemy­słu Oponiarskiego

Olsztyńska fabryka Michelin, to największa fabryka opon w Polsce i jedna z najwięk­szych i najnowocześniejszych na świecie. Fabryka jest też największym pracodawcą na Warmii i Mazurach. Jak udało się osiągnąć taki sukces?
Stosujemy nowoczesne technologie, osiągamy bardzo dobre wyniki, stale się rozwijamy, mamy świetną załogę i jesteśmy konkurencyjni . Kon­kurencyjność to wyprzedzanie konkurentów pod względem jakości oferowanej klientom. Chciał­bym podkreślić, że niekoniecznie należy rozumieć ją jako bycie tańszym. Chodzi o wytwarzanie zaawansowanych technologicznie produktów o wysokiej jakości, przy zachowaniu optymalnych kosztów. W przypadku fabryki dochodzi do tego także wyróżnianie się na tle konkurentów termi­nowością, reaktywnością i elastycznością. Mamy świadomość, że sukcesu nigdy nie osiąga się raz na zawsze.

Fabryka Michelin zatrudnia ponad 5000 osób, współpracuje też z wieloma podwy­konawcami . Jak ta współpraca wpływa na rozwój regionu?
Jest to jeden z przykładów naszego wpływu na go­spodarkę regionu, ponieważ gdy my się rozwijamy, nasi podwykonawcy rozwijają się razem z nami. Jeżeli, jak się szacuje, jedno miejsce pracy tworzy trzy kolejne, to biorąc pod uwagę, że współpracu­jemy z około 500 firmami – można łatwo obliczyć, w jakim stopniu fabryka wpływa na ekonomiczny rozwój regionu.

Jak układa się firmie współpraca z lokalny­mi władzami?
Znaczenie Michelin w regionie jest nie do przece­nienia, tak więc współpraca na poziomie regional­nym jest nie tylko dobrą praktyką, lecz konieczno­ścią. Obie strony doskonale to rozumieją, dlatego dialog z reprezentującym władze krajowe Wojewo­dą oraz Marszałkiem Województwa i Prezydentem miasta jest bardzo konstruktywny. Cenimy sobie też współpracę z Warmińsko-Mazurską Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Dbałość o środowisko to jeden z kluczowych aspektów Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. W jaki sposób Michelin Polska podchodzi do tej kwestii ?
Rozpoczęliśmy ambitny projekt, którego celem jest uruchomienie na potrzeby fabryki nowego źródła wytwarzającego energię, zgodnego z przyszłymi bardziej restrykcyjnymi, europejskimi normami ochrony środowiska. Przyjazna dla środowiska ciepłownia gazowa ograniczy, a w przyszłości wyeliminuje, istniejące w Fabryce węglowe źródła energii. Projekt będzie realizowany w kilku etapach. Pierwszy to budowa nowej ciepłowni gazowej, która zacznie działać od końca tego roku. Na terenie fabryki powstanie też gazociąg o długo­ści 3 kilometrów.
Dzięki realizacji naszego projektu osiągniemy elastyczność i możliwość szybkiego reagowania na zmienne zapotrzebowanie na energię potrzeb­ną do produkcji opon. Przez kilkadziesiąt lat część produkowanej przez Fabrykę energii była wykorzystywana ma potrzeby miasta. W związku z tym, że w przyszłości planujemy dostarczanie energii na potrzeby realizacji produkcji, wspólnie z władzami Miasta ustaliliśmy datę zaprzestania dostarczania ciepła do końca 2020 roku.

Nowoczesne połączenie drogowe z Olsztyna do Warszawy dopiero się buduje, infra­struktura drogowa w innych kierunkach kraju też wymaga modernizacji. Jak więc wygląda działalność tak dużego zakładu od strony logistycznej?
Cieszymy się z poprawy infrastruktury w naszej części kraju, bo coraz lepsze drogi ułatwiają transport naszych produktów i materiałów niezbędnych do produkcji. Logistyka fabryki produkującej ponad 30 tys. opon dziennie jest dużym wyzwaniem. Mamy przy fabryce olbrzymie Centrum Logistyczne i magazyn pod Warszawą Dodam, że ponad 80 proc. opon trafia z Olsztyna na eksport, w tym do Stanów Zjednoczonych, więc korzystamy ze wszystkich środków transportu: od statków, przez samochody, po kolej.

Pewnie nie każdy wie, że samoloty Michelin regularnie lądują na lotnisku w Szymanach. Dlaczego firma zdecydowała się na korzysta­nie z lokalnego lotniska?
Lotnisko w Szymanach jest bliżej Olsztyna, niż to w Modlinie, czy Gdańsku, a dzięki temu, że lotni­sko jest mniejsze, proces odprawy jest sprawniej­szy i szybszy. Dlaczego korzystamy z samolotów Grupy? Kilkudziesięciu naszych pracowników co tydzień podróżuje na trasie Olsztyn — Clermont­-Ferrand, gdzie mieści się główna siedziba Grupy Michelin. To dogodne rozwiązanie dla naszych pracowników i dla gości. Poza dodatkowymi, specjalnymi lotami, nasze samoloty regularnie latają między Szymanami i Francją, trzy razy w tygodniu. Cieszymy się , że ułatwiając podró­żowanie naszym pracownikom, równocześnie przyczyniamy się do rozwoju lotniska ważnego dla Warmii i Mazur.

Dlaczego Michelin tak aktywnie uczestniczy też w życiu lokalnej społeczności?
Jest to dla nas naturalne działanie wynikające z kultury i tradycji firmy; poza tym, akcje na rzecz otoczenia dotyczą bezpośrednio naszych pracow­ników, ich rodzin czy przyjaciół. Angażujemy się w przedsięwzięcia wspierające edukację, kulturę, ochronę zdrowia, bezpieczeństwo w ruchu drogo­wym. Organizujemy na przykład akcję sportowo­-charytatywną „Kilometry Pomocy”, dzięki której olsztyńskie szpitale co roku wzbogacają się o urzą­dzenia medyczne. Niedawno Fundacja Korporacyjna Michelin przekazała Szpitalowi Dziecięcemu w Olsz­tynie aparaturę medyczną światowej klasy o wartości prawie 650 tys. złotych. Od dwóch lat prowadzimy tez Program Wolontariatu Pracowniczego.

Jakiego argumentu użyłby Pan, by prze­konać młodego technika, czy inżyniera, że warto pozostać w Olsztynie i związać swoje życie zawodowe z Michelin?
Podejmując pracę w bardzo nowoczesnej firmie jaką jest nasza fabryka, młody człowiek może liczyć nie tylko na stabilizację finansową, ale także na rozwój zawodowy i możliwość międzynaro­dowej kariery. Nasza fabryka to szeroko otwarte okno na świat. Ponadto, Warmia i Mazury to piękny, atrakcyjny region i dobre miejsce do życia.

Jakie wyzwania na najbliższe lata stoją przed fabryką ?
Mówiąc o powodach naszego sukcesu, podkreśla­łem jak ważna jest konkurencyjność – kluczowy warunek powodzenia na coraz bardziej wymaga­jącym rynku. Konkurencyjność wymaga stałego wprowadzania nowatorskich rozwiązań, stąd nasz kolejny priorytet jakim jest cyfryzacja fabryki.
Dla nas istotą cyfryzacji jest wspieranie procesów, wzrost reaktywności oraz wspomaganie pra­cowników poprzez dostarczanie im informacji, które mają bezpośrednie przełożenie na trafność podejmowanych przez nich decyzji. Cyfryzacja wspierając komunikowanie się urządzeń i ludzi i może usprawniać pracę na wielu stanowiskach .
Wyzwaniem dla mnie, jest takie zarządzanie Michelin Polska, by olsztyńska fabryka była coraz atrakcyjniejszym miejscem pracy i by nasze produkty odpowiadały wysokim wymaganiom naszych klientów. Stawiam sobie za cel także to, by olsztyńska fabryka była nadal wiodącym za­kładem w Grupie Michelin. W mojej ocenie mamy obecnie doskonały moment dla fabryki –zatrud­niamy młodą, lecz już doświadczoną kadrę, Grupa obdarza nas zaufaniem. Jesteśmy przygotowani, by w pełni wykorzystać dynamiczne zmiany i nad­chodzące szanse.

Dziękuję za rozmowę, Ryszard Żabiński

Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Michelin Polska S.A, Prezes Polskiego Związku Przemy­słu Oponiarskiego Jarosław Michalak karierę w Michelin rozpoczął w dziale finansowym firmy w 1993 r. W 2002 r. objął stanowisko Dyrektora Personalnego Michelin Polska S.A. oraz funkcję Członka Zarządu.
Od 2008 do 2010 r. zarządzał produkcją w jednej z fabryk Michelin we Francji. Po powrocie do Pol­ski, w 2011 r., objął stanowisko Dyrektora Zakładu Opon Osobowych w fabryce Michelin w Olsztynie.
W 2014 r. Jarosław Michalak zajął stanowisko Dyrektora Fabryki Michelin Polska S.A. w Olsz­tynie, a od 2016 r. Prezesa Zarządu i Dyrektora Generalnego Michelin Polska S.A.21 20