Rozmowa z Jarosławem Michalakiem, Prezesem Zarządu i Dyrektorem Generalnym Michelin Polska
Olsztyńska fabryka Michelin, to największa fabryka opon w Polsce i jedna z największych i najnowocześniejszych na świecie. Fabryka jest też największym pracodawcą na Warmii i Mazurach. Jak udało się osiągnąć taki sukces?
Stosujemy nowoczesne technologie, osiągamy bardzo dobre wyniki, stale się rozwijamy, mamy świetną załogę i jesteśmy konkurencyjni . Konkurencyjność to wyprzedzanie konkurentów pod względem jakości oferowanej klientom. Chciałbym podkreślić, że niekoniecznie należy rozumieć ją jako bycie tańszym. Chodzi o wytwarzanie zaawansowanych technologicznie produktów o wysokiej jakości, przy zachowaniu optymalnych kosztów. W przypadku fabryki dochodzi do tego także wyróżnianie się na tle konkurentów terminowością, reaktywnością i elastycznością. Mamy świadomość, że sukcesu nigdy nie osiąga się raz na zawsze.
Fabryka Michelin zatrudnia ponad 5000 osób, współpracuje też z wieloma podwykonawcami . Jak ta współpraca wpływa na rozwój regionu?
Jest to jeden z przykładów naszego wpływu na gospodarkę regionu, ponieważ gdy my się rozwijamy, nasi podwykonawcy rozwijają się razem z nami. Jeżeli, jak się szacuje, jedno miejsce pracy tworzy trzy kolejne, to biorąc pod uwagę, że współpracujemy z około 500 firmami – można łatwo obliczyć, w jakim stopniu fabryka wpływa na ekonomiczny rozwój regionu.
Jak układa się firmie współpraca z lokalnymi władzami?
Znaczenie Michelin w regionie jest nie do przecenienia, tak więc współpraca na poziomie regionalnym jest nie tylko dobrą praktyką, lecz koniecznością. Obie strony doskonale to rozumieją, dlatego dialog z reprezentującym władze krajowe Wojewodą oraz Marszałkiem Województwa i Prezydentem miasta jest bardzo konstruktywny. Cenimy sobie też współpracę z Warmińsko-Mazurską Specjalną Strefą Ekonomiczną.
Dbałość o środowisko to jeden z kluczowych aspektów Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. W jaki sposób Michelin Polska podchodzi do tej kwestii ?
Rozpoczęliśmy ambitny projekt, którego celem jest uruchomienie na potrzeby fabryki nowego źródła wytwarzającego energię, zgodnego z przyszłymi bardziej restrykcyjnymi, europejskimi normami ochrony środowiska. Przyjazna dla środowiska ciepłownia gazowa ograniczy, a w przyszłości wyeliminuje, istniejące w Fabryce węglowe źródła energii. Projekt będzie realizowany w kilku etapach. Pierwszy to budowa nowej ciepłowni gazowej, która zacznie działać od końca tego roku. Na terenie fabryki powstanie też gazociąg o długości 3 kilometrów.
Dzięki realizacji naszego projektu osiągniemy elastyczność i możliwość szybkiego reagowania na zmienne zapotrzebowanie na energię potrzebną do produkcji opon. Przez kilkadziesiąt lat część produkowanej przez Fabrykę energii była wykorzystywana ma potrzeby miasta. W związku z tym, że w przyszłości planujemy dostarczanie energii na potrzeby realizacji produkcji, wspólnie z władzami Miasta ustaliliśmy datę zaprzestania dostarczania ciepła do końca 2020 roku.
Nowoczesne połączenie drogowe z Olsztyna do Warszawy dopiero się buduje, infrastruktura drogowa w innych kierunkach kraju też wymaga modernizacji. Jak więc wygląda działalność tak dużego zakładu od strony logistycznej?
Cieszymy się z poprawy infrastruktury w naszej części kraju, bo coraz lepsze drogi ułatwiają transport naszych produktów i materiałów niezbędnych do produkcji. Logistyka fabryki produkującej ponad 30 tys. opon dziennie jest dużym wyzwaniem. Mamy przy fabryce olbrzymie Centrum Logistyczne i magazyn pod Warszawą Dodam, że ponad 80 proc. opon trafia z Olsztyna na eksport, w tym do Stanów Zjednoczonych, więc korzystamy ze wszystkich środków transportu: od statków, przez samochody, po kolej.
Pewnie nie każdy wie, że samoloty Michelin regularnie lądują na lotnisku w Szymanach. Dlaczego firma zdecydowała się na korzystanie z lokalnego lotniska?
Lotnisko w Szymanach jest bliżej Olsztyna, niż to w Modlinie, czy Gdańsku, a dzięki temu, że lotnisko jest mniejsze, proces odprawy jest sprawniejszy i szybszy. Dlaczego korzystamy z samolotów Grupy? Kilkudziesięciu naszych pracowników co tydzień podróżuje na trasie Olsztyn — Clermont-Ferrand, gdzie mieści się główna siedziba Grupy Michelin. To dogodne rozwiązanie dla naszych pracowników i dla gości. Poza dodatkowymi, specjalnymi lotami, nasze samoloty regularnie latają między Szymanami i Francją, trzy razy w tygodniu. Cieszymy się , że ułatwiając podróżowanie naszym pracownikom, równocześnie przyczyniamy się do rozwoju lotniska ważnego dla Warmii i Mazur.
Dlaczego Michelin tak aktywnie uczestniczy też w życiu lokalnej społeczności?
Jest to dla nas naturalne działanie wynikające z kultury i tradycji firmy; poza tym, akcje na rzecz otoczenia dotyczą bezpośrednio naszych pracowników, ich rodzin czy przyjaciół. Angażujemy się w przedsięwzięcia wspierające edukację, kulturę, ochronę zdrowia, bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Organizujemy na przykład akcję sportowo-charytatywną „Kilometry Pomocy”, dzięki której olsztyńskie szpitale co roku wzbogacają się o urządzenia medyczne. Niedawno Fundacja Korporacyjna Michelin przekazała Szpitalowi Dziecięcemu w Olsztynie aparaturę medyczną światowej klasy o wartości prawie 650 tys. złotych. Od dwóch lat prowadzimy tez Program Wolontariatu Pracowniczego.
Jakiego argumentu użyłby Pan, by przekonać młodego technika, czy inżyniera, że warto pozostać w Olsztynie i związać swoje życie zawodowe z Michelin?
Podejmując pracę w bardzo nowoczesnej firmie jaką jest nasza fabryka, młody człowiek może liczyć nie tylko na stabilizację finansową, ale także na rozwój zawodowy i możliwość międzynarodowej kariery. Nasza fabryka to szeroko otwarte okno na świat. Ponadto, Warmia i Mazury to piękny, atrakcyjny region i dobre miejsce do życia.
Jakie wyzwania na najbliższe lata stoją przed fabryką ?
Mówiąc o powodach naszego sukcesu, podkreślałem jak ważna jest konkurencyjność – kluczowy warunek powodzenia na coraz bardziej wymagającym rynku. Konkurencyjność wymaga stałego wprowadzania nowatorskich rozwiązań, stąd nasz kolejny priorytet jakim jest cyfryzacja fabryki.
Dla nas istotą cyfryzacji jest wspieranie procesów, wzrost reaktywności oraz wspomaganie pracowników poprzez dostarczanie im informacji, które mają bezpośrednie przełożenie na trafność podejmowanych przez nich decyzji. Cyfryzacja wspierając komunikowanie się urządzeń i ludzi i może usprawniać pracę na wielu stanowiskach .
Wyzwaniem dla mnie, jest takie zarządzanie Michelin Polska, by olsztyńska fabryka była coraz atrakcyjniejszym miejscem pracy i by nasze produkty odpowiadały wysokim wymaganiom naszych klientów. Stawiam sobie za cel także to, by olsztyńska fabryka była nadal wiodącym zakładem w Grupie Michelin. W mojej ocenie mamy obecnie doskonały moment dla fabryki –zatrudniamy młodą, lecz już doświadczoną kadrę, Grupa obdarza nas zaufaniem. Jesteśmy przygotowani, by w pełni wykorzystać dynamiczne zmiany i nadchodzące szanse.
Dziękuję za rozmowę, Ryszard Żabiński
Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Michelin Polska S.A, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego Jarosław Michalak karierę w Michelin rozpoczął w dziale finansowym firmy w 1993 r. W 2002 r. objął stanowisko Dyrektora Personalnego Michelin Polska S.A. oraz funkcję Członka Zarządu.
Od 2008 do 2010 r. zarządzał produkcją w jednej z fabryk Michelin we Francji. Po powrocie do Polski, w 2011 r., objął stanowisko Dyrektora Zakładu Opon Osobowych w fabryce Michelin w Olsztynie.
W 2014 r. Jarosław Michalak zajął stanowisko Dyrektora Fabryki Michelin Polska S.A. w Olsztynie, a od 2016 r. Prezesa Zarządu i Dyrektora Generalnego Michelin Polska S.A.21 20