Centrum Medyczno-Diagnostyczne Sp. z o. o. prowadzące Przychodnie Zdrowia Centrum jest Regionalnym Liderem na rynku ambulatoryjnych usług medycznych w powiatach: siedleckim, mińskim i łukowskim, sokołowskim, garwolińskim, wołomińskim, ostrowskim, węgrowskim. Centrum uczestniczy w pilotażowym programie programu opieki koordynowanej POZ PLUS.
Celem wprowadzenia modelu opieki koordynowanej jest rozszerzenie usług świadczonych na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej. Program realizuje 45 podmiotów z całej Polski, wyłonionych w drodze otwartego naboru.
POZ PLUS daje lekarzom podstawowej opieki zdrowotnej znacznie więcej kompetencji w zakresie zlecania badań medycznych. Program przewiduje dodatkowy „budżet powierzony”, który placówki będą mogły przeznaczyć wyłącznie na badania i konsultacje specjalistyczne.
Wybrane placówki POZ będą zapewniały rozszerzony zestaw świadczeń opieki zdrowotnej. Do tej pory świadczenia te nie wchodziły w zakres kompetencji lekarza POZ lub były wykonywane w zbyt ograniczonym zakresie.
Centrum Medyczno-Diagnostyczne jest związane z projektem od początku jego tworzenia poprzez edukację podmiotów chcących przystąpić do pilotażu, aż do jego realizacji w trzech lokalizacjach (Siedlcach, Mińsku Mazowieckim i Aleksandrowie gm. Łuków).
Spółka Centrum powstała w 1998 roku z inicjatywy pracowników sektora zdrowotnego. Przychodnie Centrum mają pod opieką 84 000 pacjentów w ramach POZ, ponad 11 000 dzieci w ramach medycyny szkolnej, prowadzonych jest ponad dwadzieścia różnych poradni specjalistycznych.
Pilotaż POZ plus jest formą opieki, która nazywa się koordynowaną opieką medyczną. O koordynacji opieki zdrowotnej możemy mówić wówczas, kiedy mamy tzw. Potrójny Cel (ang. Triple Aim), na który składa się: zwiększenie satysfakcji pacjenta, poprawa pracy personelu i spadek kosztów jednostkowego procesu opieki.
Szczególnie ważnym aspektem programu POZ Plus jest ujęcie programu opieki w sposób procesowy, zarządzanie populacyjne oraz nastawienie na pracę zespołową. Jest to bardzo mocna strona projektu, która zarazem odzwierciedla dominujący obecnie na świecie kierunek sprawowania opieki nad pacjentami, z którym od lat mierzą się najbardziej rozwinięte kraje w sektorze zdrowotnym. Sam zespół POZ (lekarz, pielęgniarka, położna) został powiększony o nowych specjalistów, dotąd nieobecnych przy podstawowej opiece zdrowotnej, tj. dietetyka i psychologa.
Szczególna rola w programie została powierzona koordynatorowi opieki. Nowa funkcja koordynatora została szczegółowo zdefiniowana na potrzeby programu: zakres obowiązków jak i wymiarowanie etatu uzależnione od wielkości populacji. Zadaniem koordynatora jest administracyjne scalenie wszystkich procesów realizowanych przez pracowników medycznych. Praktyka pokazała jednak, że osoba koordynatora stała się również bardzo ważna dla samego pacjenta. Jest to pierwsza osoba kontaktu pacjenta z kadrą medyczną. Dla pacjenta koordynator to źródło informacji, przewodnik, który słucha i pomaga.
W programie POZ Plus można odnaleźć również pierwsze elementy przebudowy obowiązków, przesunięć kompetencji w ramach zespołu medycznego, które są oparte głównie na opracowaniu standardów, ścieżek postępowania oraz przydzieleniu realizatora do danego etapu świadczenia. Zgodnie z zapisem lekarz POZ skupia się głównie na aspekcie klinicznym, edukator i pielęgniarka wspiera pacjenta w samoopiece i zachowaniach prozdrowotnych, koordynator odpowiada za czynności administracyjne i spójność procesu. Zaznaczyć należy, iż potencjał pielęgniarki nie został w pełni wykorzystany i opisany w programie POZ Plus. Obecnie jej rola w programie dotyczy głownie obszaru edukacji pacjenta, ale w tym przypadku również jej osoba może być zastąpiona edukatorem zdrowotnym. W przyszłości, obszaru zadań dla pielęgniarki należy szukać we współuczestniczeniu, razem z lekarzem, w opiece nad pacjentem chorym przewlekle, tj.: w monitorowaniu pacjenta, realizacji wizyt kontrolnych, w tym kontynuacji leczenia farmakologicznego oraz dominującego wręcz udziału w obszarze profilaktyki zdrowotnej.
Podmiotem programu POZ Plus jest zarówno pacjent „zdrowy”, jak i przewlekle chory. Zakres działań obejmuje szeroko pojęte aktywności prewencyjne. Do nich zaliczamy zarówno diagnostykę wdrażaną w celu jak najszybszego wykrycia chorób (w tym chorób przewlekłych oraz nowotworów), jak również procesy wspomagające w zakresie dążenia do poprawy stanu zdrowia lub spowolnienia procesu chorobowego.
Opracowany model opieki kładzie nacisk na zarządzanie w zdrowiu i w chorobie, czyli zarządzanie populacyjne. Jest to pierwszy taki model opieki w Polsce i dlatego zasługuje na szczególną uwagę, pomimo iż zauważamy wiele jego słabych stron. Dzięki wdrożeniu w formie pilotażu, program POZ Plus ma możliwość poprawy niektórych obszarów do formy możliwej do realizacji w całym kraju, bądź też do upowszechnienia wybranych elementów, które w praktyce okazały się właśnie tymi brakującymi ogniwami w procesie uzdrawiania podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce.
Oprac. na podstawie:
Paweł Żuk, Artur Prusaczyk,
Marika Guzek, Monika Jastrzębska
Centrum Medyczno-Diagnostyczne Sp. z o. o.
w Siedlcach
7 ZASAD OPIEKI KOORDYNOWANEJ OCZAMI PRAKTYKA
1. Podejście do opieki z perspektywy pacjenta: najważniejsze w projektowaniu usług zdrowotnych dla pacjenta jest uwzględnienie jego potrzeb.
2. Populacja: ważne, aby zasoby i zakres usług był dostosowany do populacji, której dotyczy zarówno jeśli chodzi wiek, status społeczny, jak i miejscach zamieszkania.
3 Zespół: tylko praca zespołowa gwarantuje efektywność realizacji procesów.
4. Baza danych: zasilanie rekordu pacjenta przez wszystkich członków zespołu i widoczność wzajemnej dokumentacji, posiadanie uwspólnionych danych dotyczących procesów, przyspiesza ich przebieg, poprawia jakość i redukuje możliwość błędów.
5. Rozliczenie on-line: zamknięcie/rozliczenie usługi, usługi muszą być księgowane w miejscu gdzie powstają, praca musi być oceniana poprzez mierzalne i jawne wskaźniki, co buduje benchmarking pracy.
6. Planowanie: znajomość następnego kroku przez pacjenta; pacjent, który wie, jaki jest kolejny krok, obniża lęk i wzmacnia zaufanie do opiekującego się nim zespołu.
7. Każdy kontakt z pacjentem jest ważny: zaangażowanie pacjenta we wzmocnienie jego zdrowia jest sprawą nie tylko lekarza, ale całego zespołu