POZ PLUS – sposób na skuteczne leczenie

Możliwość komentowania POZ PLUS – sposób na skuteczne leczenie została wyłączona Aktualności, Zdrowie

Centrum Medyczno-Diagnostyczne Sp. z o. o. prowadzące Przychodnie Zdrowia Centrum jest Regionalnym Liderem na rynku ambulatoryjnych usług medycz­nych w powiatach: siedleckim, mińskim i łukowskim, sokołowskim, garwolińskim, wołomińskim, ostrowskim, węgrowskim. Centrum uczestniczy w pilotażowym pro­gramie programu opieki koordynowanej POZ PLUS.

PMM

Celem wprowadzenia modelu opieki koor­dynowanej jest rozszerzenie usług świad­czonych na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej. Program realizuje 45 podmio­tów z całej Polski, wyłonionych w drodze otwartego naboru.
POZ PLUS daje lekarzom podstawowej opieki zdrowotnej znacznie więcej kom­petencji w zakresie zlecania badań me­dycznych. Program przewiduje dodatkowy „budżet powierzony”, który placówki będą mogły przeznaczyć wyłącznie na badania i konsultacje specjalistyczne.
Wybrane placówki POZ będą zapewnia­ły rozszerzony zestaw świadczeń opieki zdrowotnej. Do tej pory świadczenia te nie wchodziły w zakres kompetencji lekarza POZ lub były wykonywane w zbyt ograni­czonym zakresie.
Centrum Medyczno-Diagnostyczne jest związane z projektem od początku jego tworzenia poprzez edukację podmiotów chcących przystąpić do pilotażu, aż do jego realizacji w trzech lokalizacjach (Siedlcach, Mińsku Mazowieckim i Aleksandrowie gm. Łuków).
Spółka Centrum powstała w 1998 roku z inicjatywy pracowników sektora zdrowot­nego. Przychodnie Centrum mają pod opie­ką 84 000 pacjentów w ramach POZ, ponad 11 000 dzieci w ramach medycyny szkolnej, prowadzonych jest ponad dwadzieścia róż­nych poradni specjalistycznych.
Pilotaż POZ plus jest formą opieki, która nazywa się koordynowaną opieką medycz­ną. O koordynacji opieki zdrowotnej mo­żemy mówić wówczas, kiedy mamy tzw. Potrójny Cel (ang. Triple Aim), na który składa się: zwiększenie satysfakcji pacjenta, poprawa pracy personelu i spadek kosztów jednostkowego procesu opieki.

Szczególnie ważnym aspektem progra­mu POZ Plus jest ujęcie programu opieki w sposób procesowy, zarządzanie popula­cyjne oraz nastawienie na pracę zespołową. Jest to bardzo mocna strona projektu, która zarazem odzwierciedla dominujący obec­nie na świecie kierunek sprawowania opie­ki nad pacjentami, z którym od lat mierzą się najbardziej rozwinięte kraje w sektorze zdrowotnym. Sam zespół POZ (lekarz, pielęgniarka, położna) został powiększony o nowych specjalistów, dotąd nieobecnych przy podstawowej opiece zdrowotnej, tj. dietetyka i psychologa.
Szczególna rola w programie została po­wierzona koordynatorowi opieki. Nowa funkcja koordynatora została szczegółowo zdefiniowana na potrzeby programu: zakres obowiązków jak i wymiarowanie etatu uza­leżnione od wielkości populacji. Zadaniem koordynatora jest administracyjne scalenie wszystkich procesów realizowanych przez pracowników medycznych. Praktyka poka­zała jednak, że osoba koordynatora stała się również bardzo ważna dla samego pacjen­ta. Jest to pierwsza osoba kontaktu pacjenta z kadrą medyczną. Dla pacjenta koordyna­tor to źródło informacji, przewodnik, który słucha i pomaga.

W programie POZ Plus można odnaleźć również pierwsze elementy przebudowy obowiązków, przesunięć kompetencji w ra­mach zespołu medycznego, które są oparte głównie na opracowaniu standardów, ście­żek postępowania oraz przydzieleniu reali­zatora do danego etapu świadczenia. Zgod­nie z zapisem lekarz POZ skupia się głównie na aspekcie klinicznym, edukator i pielę­gniarka wspiera pacjenta w samoopiece i za­chowaniach prozdrowotnych, koordynator odpowiada za czynności administracyjne i spójność procesu. Zaznaczyć należy, iż po­tencjał pielęgniarki nie został w pełni wyko­rzystany i opisany w programie POZ Plus. Obecnie jej rola w programie dotyczy głow­nie obszaru edukacji pacjenta, ale w tym przypadku również jej osoba może być za­stąpiona edukatorem zdrowotnym. W przy­szłości, obszaru zadań dla pielęgniarki na­leży szukać we współuczestniczeniu, razem z lekarzem, w opiece nad pacjentem chorym przewlekle, tj.: w monitorowaniu pacjenta, realizacji wizyt kontrolnych, w tym kon­tynuacji leczenia farmakologicznego oraz dominującego wręcz udziału w obszarze profilaktyki zdrowotnej.
Podmiotem programu POZ Plus jest zarów­no pacjent „zdrowy”, jak i przewlekle chory. Zakres działań obejmuje szeroko pojęte ak­tywności prewencyjne. Do nich zaliczamy zarówno diagnostykę wdrażaną w celu jak najszybszego wykrycia chorób (w tym cho­rób przewlekłych oraz nowotworów), jak również procesy wspomagające w zakresie dążenia do poprawy stanu zdrowia lub spo­wolnienia procesu chorobowego.
Opracowany model opieki kładzie nacisk na zarządzanie w zdrowiu i w chorobie, czyli zarządzanie populacyjne. Jest to pierwszy taki model opieki w Polsce i dlatego zasłu­guje na szczególną uwagę, pomimo iż za­uważamy wiele jego słabych stron. Dzięki wdrożeniu w formie pilotażu, program POZ Plus ma możliwość poprawy niektórych obszarów do formy możliwej do realizacji w całym kraju, bądź też do upowszechnie­nia wybranych elementów, które w praktyce okazały się właśnie tymi brakującymi ogni­wami w procesie uzdrawiania podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce.
Oprac. na podstawie:
Paweł Żuk, Artur Prusaczyk,
Marika Guzek, Monika Jastrzębska
Centrum Medyczno-Diagnostyczne Sp. z o. o.
w Siedlcach

7 ZASAD OPIEKI KOORDYNOWANEJ OCZAMI PRAKTYKA
1. Podejście do opieki z perspektywy pacjenta: najważniejsze w projektowaniu usług zdrowotnych dla pacjenta jest uwzględnienie jego potrzeb.
2. Populacja: ważne, aby zasoby i zakres usług był dostosowany do populacji, której dotyczy zarówno jeśli chodzi wiek, status społeczny, jak i miejscach zamieszkania.
3 Zespół: tylko praca zespołowa gwarantuje efektywność realizacji procesów.
4. Baza danych: zasilanie rekordu pacjenta przez wszystkich członków zespołu i widoczność wzajemnej dokumentacji, posiadanie uwspólnionych danych dotyczących procesów, przyspiesza ich przebieg, poprawia jakość i redukuje możliwość błędów.
5. Rozliczenie on-line: zamknięcie/rozliczenie usługi, usługi muszą być księgowane w miejscu gdzie powstają, praca musi być oceniana poprzez mierzalne i jawne wskaźniki, co buduje benchmarking pracy.
6. Planowanie: znajomość następnego kroku przez pacjenta; pacjent, który wie, jaki jest kolejny krok, obniża lęk i wzmacnia zaufanie do opiekującego się nim zespołu.
7. Każdy kontakt z pacjentem jest ważny: zaangażowanie pacjenta we wzmocnienie jego zdrowia jest sprawą nie tylko lekarza, ale całego zespołu

 

entrum Medyczno-Diagnostyczne Sp. z o. o, logo

Hania_healthcheckup fot. mat. prasowe