Rozmowa ze Zbigniewem Ciemnym prezesem zarządu PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o.

Zbigniew Ciemny, prezes zarządu PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o.
PKP Intercity Remtrak w krótkim czasie stał się liczącą się firmą naprawczą taboru. Jakie były najważniejsze etapy rozwoju firmy?
PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. (dawniej Zakład Usług Taborowych „REMTRAK” Sp. z o.o.) powstała w 2000 roku. W tymże roku rozpoczęto świadczenie usług naprawczych w Oddziale w Idzikowicach. W 2004 roku rozpoczęto świadczenie usług napraw głównych jednostek elektrycznych (EZT). Pod koniec 2009 roku nastąpiła gruntowna zmiana strategii i reorientacja działalności Spółki PKP Intercity Remtrak na ścisły związek z „PKP Intercity” S.A. w zakresie naprawy wagonów osobowych.
W 2014 roku „PKP Intercity” S.A. zakupiła pozostałe udziały Spółki od PKP S.A., stając się jej wyłącznym udziałowcem. Kolejnym kluczowym punktem w historii Spółki Remtrak był rok 2015, kiedy dla Spółki, w porozumieniu i współpracy z „PKP Intercity” S.A. opracowano program naprawczy. Wtedy podjęto też – strategiczną dla perspektywy rozwoju– decyzję o rozbudowie zaplecza Oddziału w Idzikowicach. W maju 2016 roku REMTRAK rozpoczął inwestycję polegającą na rozbudowie istniejącej hali napraw, warsztatów produkcyjnych, budowie
malarni oraz wyposażeniu w nowoczesny park maszynowy. W lutym 2017 roku ogłoszono pisemny przetarg na II etap rozbudowy Oddziału Idzikowice Łączny koszt II etapu rozbudowy wyniósł 9 244 191,54 zł netto. Spółka została wyposażona w szereg specjalistycznych stanowisk naprawczych.
W wyniku zakończenia II etapu rozbudowy jeszcze bardziej uniezależniono się od podmiotów zewnętrznych, nastąpiło zwiększenie ilości napraw na poziomie P4 wagonów osobowych. Nastąpiło też zwiększenie zatrudnienia. Na koniec 2017 roku w Oddziale Idzikowice Spółka zatrudniała 309 osób, na koniec 2018 roku było to 349 osób, natomiast na koniec czerwca 2019 roku – 348 osób.
Najważniejszymi etapami w trakcie rozwoju Spółki Remtrak było więc skierowanie produkcji w stronę wykonywania napraw wagonów osobowych pod koniec 2009 roku, a także zacieśnienie współpracy z „PKP Intercity” w latach kolejnych. Bezpośrednim efektem tych decyzji było wdrożenie programu naprawczego dla Spółki i realizacja pierwszych dwóch etapów rozbudowy, które diametralnie zmieniły jej pozycje na rynku firm zajmujących się naprawą taboru kolejowego.
Jeszcze w 2014 roku Spółka Remtrak zanotowała stratę netto w wysokości 4,27 mln zł, a 2018 roku osiągnęła zysk netto na poziomie 5,42 mln zł. Potwierdza to słuszność obranej strategii działania.
Planowany jest kolejny III etap rozbudowy spółki. Uruchomienie linii naprawy zestawów kołowych pozwoli na uniezależnienie się od dostawców zewnętrznych. Powstanie również wiele innych warsztatów specjalistycznych, co spowoduje dalsze uniezależnianie się zakładu od podmiotów zewnętrznych, redukcję kosztów napraw. Rozszerzenie oferty o poziom utrzymania P5 wagonów osobowych, P4 lokomotyw elektrycznych znacząco zwiększy atrakcyjność Spółki na rynku napraw taboru kolejowego.
Plan rozbudowy Oddziału w Idzikowicach w ramach III-go Etapu będzie wymagał zatrudnienia pracowników fizycznych wykonujących naprawy na poziomie utrzymania P4 wagonów i lokomotyw i P5 wagonów. W szczególności będą to specjaliści tokarze, spawacze, inżynierzy z zakresu m. in. automatyki, elektryki, a także pracownicy nadzoru.
Zakończenie III etapu rozbudowy pozwoli przede wszystkim na zwiększenie elastyczności Spółki w przypadku nagłych dyspozycji Właściciela dotyczących np. zmiany harmonogramu napraw, potrzeby wykonania pilnej naprawy, nieujętej pierwotnie w harmonogramie itp.
Od kwietnia spółka ma nowe logo – PKP Intercity Remtrak. Jakie to ma znaczenie dla firmy?
Nowe logo nawiązuje do logotypu Spółki „matki”, tj. narodowego przewoźnika kolejowego – „PKP Intercity” S.A. Poza wspólną częścią logotypu Spółki „córki” jak i Spółki „matki”, zachowano tożsamość Spółki Remtrak, przez pozostawienie jej nazwy także w logotypie, gdyż nazwa „REMTRAK” jest bardzo rozpoznawalna regionie opoczyńskim. Nowe logo ma za zadanie zwiększyć rozpoznawalność Spółki poprzez identyfikowalność z narodowym przewoźnikiem kolejowym, a także ma na celu „tchnięcie” nowej „siły i energii” potrzebnych do dalszego jej rozwoju.
Jeszcze w 2014 Oddział Idzikowice zatrudniał 145 osób, po koniec I półrocza br. liczba ta wzrosła do 349. Czy nie występują kłopoty z pozyskiwaniem wykwalifikowanej kadry?
Problem z zatrudnieniem z uwagi na specyfikę i konkurencję na lokalnym rynku pracy Spółka odnotowuje wyłącznie w oddziałach produkcyjnych w Warszawie i Piotrkowie Trybunalskim. W tych lokalizacjach posiłkujemy się okresowo tymczasową siłą roboczą, głównie zza naszej wschodniej granicy.
Znamienna jest również dobra opinia o naszej Spółce wśród lokalnej społeczności. Pewność zatrudnienia, bardzo dobre warunki socjalne, atrakcyjny system premiowy, który zachęca do aktywności zawodowej i premiuje uczciwych pracowników. Dla pracowników istotne jest również zaplecze socjalne, jakie zapewnia Spółka. Jest to m.in. finansowanie wypoczynku, dodatki premiowe na Święta Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy, atrakcyjne warunki ubezpieczenia grupowego.
Koncepcja rozbudowy Oddziału w etapie III wymaga dalszego zwiększenia zatrudnienia. W zależności od przyjętego wariantu produkcji potrzebnych będzie docelowo 400 nowych pracowników.
Firma objęta patronatem szkoły techniczne: Zespoły Szkół Ponadgimnazjalnych w Drzewicy i Opocznie. Jakie korzyści ma przedsiębiorstwo z takiej współpracy?
Spółka zobowiązała się do pomocy w kształceniu młodych techników, którzy w przyszłości mogliby zasilić kadry Oddziału w Idzikowicach, po zakończeniu III-go etapu rozbudowy. PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. udzieli szkołom wsparcia zarówno od strony dydaktycznej, jak i finansowej, które polegało będzie na m.in. przyjęciu grup uczniów do odbywania praktycznej nauki zawodu na terenie PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. Oddziału Idzikowice. Objęcie patronatem szkół technicznych daje nam nie tylko uzasadnioną satysfakcję oraz umożliwia pozyskanie nowych kadr do pracy w Remtraku, lecz przed wszystkim daje to szansę młodym ludziom na zdobycie wiedzy i umiejętności.
Rozmawiał Radosław Nosek