PKP Intercity Remtrak zrealizuje naprawy ponad 300 wagonów dla PKP Intercity

Możliwość komentowania PKP Intercity Remtrak zrealizuje naprawy ponad 300 wagonów dla PKP Intercity została wyłączona Aktualności, Inwestycje

PKP Intercity podpisało umowę na wykonanie napraw okresowych 330 wagonów osobowych ze spółką PKP Intercity Remtrak, należącą do tej samej grupy kapitałowej. W ramach kontraktu strony uzgodniły także zasady przeglądów okresowych przeglądów, zapewniających wysoką sprawność wagonów. Modernizacja realizowana będzie m.in. w zakładach w Idzikowicach, a wartość umowy wyniesie 214 mln zł netto.

PKP Intercity Remtrak umowa na naprawę 300 wagonów fot. PKP Intercity
PKP Intercity Remtrak umowa na naprawę 300 wagonów fot. PKP Intercity

Podpisany przez PKP Intercity kontrakt to kolejny krok w kierunku utrzymania wysokiej sprawności składów. W ramach umowy zostaną zrealizowane naprawy okresowe 330 wagonów na czwartym etapie utrzymania (P4)*. Prace potrwają nie dłużej niż 12 miesięcy od momentu podpisania umowy. W ramach modyfikacji istniejących funkcjonalności, oprócz napraw planowych, PKP Intercity Remtrak zmodyfikuje system informacji pasażerskiej w 159 wagonach oraz doposaży układ klimatyzacji w lampy UV w 194 wagonach.

Robert Telus Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi fot. PKP Intercity
Robert Telus Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi fot. PKP Intercity

Z radością patrzę na rozwój tego zakładu, który jeszcze kilka lat temu skazywany był przez niektórych na porażkę. Inwestycje realizowane w ostatnich latach pozwoliły jednak na potężny skok technologiczny. Obecna pozycja zakładu jest świadectwem odniesionego sukcesu i zbudowanej renomy. Dziś zakład może wykonywać zaawansowane naprawy taboru kolejowego, czego potwierdzeniem jest zawarta umowa z PKP Intercity. Remtrak stał się chlubą dla naszego lokalnego rynku pracy i dla całego regionu. To silna, dynamicznie rozwijająca się firma, tworzona przez zespół zaangażowanych ludzi, których działanie oparte jest na wartościach współpracy, kompetencji i solidności. Serdecznie gratuluję dotychczasowych osiągnięć, życzę dalszych sukcesów i długich lat na rynku – powiedział Robert Telus, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Maciej Małecki Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych fot. PKP Intercity
Maciej Małecki Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych fot. PKP Intercity

Dziś w Opocznie mamy nowoczesną firmę, która może realizować ogromne, skomplikowane technologicznie kontrakty. Taki był nasz cel, by wspierać strategiczne spółki, modernizować je, zapewniać im rozwój i stabilne miejsca pracy. Realizujemy swój program właśnie po to, by mieszkańcy takich miast jak Opoczno wiedzieli, że także ich czeka bezpieczna przyszłość. Podpisany kontrakt to symboliczne zwieńczenie tych wysiłków, to potwierdzenie, że nasza strategia rozwoju służy przede wszystkim zwykłym ludziom. Nie chcemy sprzedawać spółek Skarbu Państwa. Naszym celem jest wzmacnianie polskiej gospodarki, właśnie poprzez restrukturyzację i rozwój takich firm jak Remtrak. Ta strategia przynosi dziś korzyści – dla kraju, ale przede wszystkim dla mieszkańców Opoczna i okolic. To oni są prawdziwymi wygranymi zmian w rozumieniu polskiego interesu narodowego. – dodał Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Spółka Remtrak to dziś jeden z kluczowych podmiotów w realizacji ambitnych planów rozwojowych PKP Intercity. Dobrze wyposażone, nowoczesne zakłady remontowe bardzo ułatwią proces podnoszenia jakości taboru. Dzisiejsza umowa to potwierdzenie słuszności strategii PKP Intercity dotyczącej zwiększania kompetencji spółek w Grupie PKP. To ważne wydarzenie zarówno dla PKP Intercity, które ma pewność, że otrzyma ponad 300 zmodyfikowanych i sprawnych wagonów, jak i spółki Remtrak, która będzie mogła się dalej rozwijać, dzięki tak dużemu zamówieniu – powiedział Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Umowa między przewoźnikiem a zakładami naprawy taboru dotyczy także okresowych przeglądów wagonów po 18 miesiącach eksploatacji lub osiągnięciu przebiegu określonego w dokumentacji (DSU). Zakłady PKP Intercity Remtrak m.in. ten w Idzikowicach zrealizują przeglądy okresowe 326 wagonów na trzecim poziomie utrzymania (P3)*. Spółki uzgodniły, że przegląd jednego pojazdu będzie trwał nie dłużej niż 20 dni kalendarzowych. Cała umowa obowiązywać będzie przez 30 miesięcy.

Tomasz Gontarz Wiceprezes Zarządu PKP Intercity fot. PKP Intercity

Nasze inwestycje w zakłady PKP Intercity Remtrak opłaciły się. Nie tylko jesteśmy w stanie szybciej dokonywać przeglądów okresowych, lecz także realizujemy w zakładach spółki coraz bardziej zaawansowane naprawy i modyfikacje. To dla nas bardzo istotne, gdyż zapewnia nam stałą obsługę naszego taboru na wysokim poziomie. Pozwala tym samym zapewnić naszym klientom coraz wyższy standard podróżowania – powiedział Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity S.A.

Witold Bawor Prezes Zarządu PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o fot. PKP Intercity
Witold Bawor Prezes Zarządu PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o fot. PKP Intercity

To dla nas bardzo ważny kontrakt. Umożliwia nam zapełnienie portfela zamówień i pozwala na planowanie dalszego rozwoju. Mamy ambitne cele i cały czas inwestujemy w naszych zakładach w nowoczesne rozwiązania. Dzięki temu już niedługo będziemy mogli wykonywać jeszcze bardziej zaawansowane prace modernizacyjne – dodał Witold Bawor, Prezes Zarządu PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o.

Nowoczesny zakład w Idzikowicach

PKP Intercity Remtrak zakończył w 2021 modernizację zakładu w Idzikowicach, rozpoczętą jeszcze w 2016. Za ponad 150 mln zł. zbudowano m.in. dwie hale naprawcze oraz obiekt, przeznaczony do realizacji napraw lokomotyw i wagonów. Powstały także akumulatorownia czy magazyny na podzespoły. Została też przebudowana zewnętrzna i wewnętrzna infrastruktura techniczna oraz istniejący układ torowy. Zakończenie modernizacji oddziału w Idzikowicach umożliwiło wykonywanie i zapewnienie PKP Intercity 100% napraw okresowych na 3., 4. i 5. poziomie utrzymania wszystkich typów wagonów, 100% zestawów kołowych oraz 60% napraw lokomotyw elektrycznych.

*Pięć poziomów utrzymania pojazdów kolejowych

Pojazdy kolejowe w Polsce serwisowane są na pięciu poziomach od P1 do P5. Przeglądy oraz naprawy poziomów P1-prowadzone są na co dzień czy w miarę zużycia część, P2 max co 6 m-cy lub 60 000km Przeglądy P3 w ciągu 18-24 m-cy od naprawy P4. Naprawy poziomu P4 obywają się co 3-5 lat. Sprawdzany jest wówczas dokładnie stan techniczny pojazdu, następuje planowa wymiana podzespołów oraz zespołów. Natomiast naprawy najwyższego poziomu P5 wykonywane są co 12-23 lata i często mają na celu modernizację pojazdu. Wymianie są praktycznie wszystkie podzespoły, nadwozia oraz często podwyższany jest standard, poprzez wprowadzenie gniazdek elektrycznych, klimatyzacji czy toalet z zamkniętym obiegiem.

źródło informacji: PKP Intercity