Minął rok w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Podsumowanie i wyzwania

Możliwość komentowania Minął rok w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Podsumowanie i wyzwania została wyłączona Aktualności, Biznes, Inwestycje

Przez rok, od kiedy powstała spółka CPK, znamy już kluczowe parametry Portu Lotniczego Solidarność. Inwestycja ma zweryfikowany biznesplan. Wiemy, jaka będzie stopa zwrotu części lotniskowej. Trwają prace nad wyborem doradcy strategicznego spośród największych portów lotniczych świata. Planiści wyznaczyli przebieg linii kolejowych z całej Polski do CPK i Warszawy.

fot. mat. prasowe

Spółka CPK została powołana w listopadzie 2018 r. Rok wcześniej rząd przyjął Koncepcję CPK, a Parlament – stosowną specustawę. W lipcu 2019 r. spółka została dofinansowana kwotą 300 mln zł, co umożliwiło przyspieszenie prac planistycznych i przedprojektowych. Biznesplan wykazał bardzo atrakcyjną stopę zwrotu przyszłego Portu Lotniczego Solidarność: ponad 10 proc. Potwierdził to Test Prywatnego Inwestora przeprowadzony przez Ernst&Young, czyli niezależnego międzynarodowego doradcę.

– Nie mamy czasu do stracenia. Ta inwestycja jest potrzebna, biorąc pod uwagę prognozy rozwoju rynku i kończącą się przepustowość lotniskową w centralnej Polsce – mówi Mikołaj Wild pełniący obowiązki prezesa CPK.

W maju Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK odpowiedzialny za planowanie lotniska, przedstawił założenia dla ponad 100 elementów infrastruktury Portu Lotniczego Solidarność, m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych, terminali pasażerskich, stacji kolejowej, budynków utrzymania technicznego itd. Jednocześnie CPK i Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) powołały Komitet Konsultacyjny.

W jego skład weszli przedstawiciele linii lotniczych, które planują korzystać z nowego lotniska, np. LOT-u, Emirates, Enter Air, El Al, Qatar Airways, SAS i Wizz Air oraz grup lotniczych: IAG i Lufthansy. W spotkaniach Komitetu wzięli udział też przedstawiciele sojuszu Star Alliance, (m.in. Air China, Singapore Airlines, United Airlines, Turkish Airlines i South African Airways) oraz firm kurierskich, np. DHL i FedEx. W efekcie uzgodnień z partnerami powstał tzw. brief strategiczny, czyli liczący ponad 350 stron kluczowy dokument techniczny, określający podstawowe parametry Portu Lotniczego Solidarność. Przedstawiciele CPK skonsultowali go z ponad 120 partnerami branżowymi z 22 krajów. Następnie przenalizowali ponad tysiąc zgłoszonych przez nich uwag. To podstawowy wkład do wykonania tzw. master planu, który spółka zleci w połowie 2020 r. Będzie on zawierał m.in.: parametry i lokalizacje poszczególnych elementów infrastruktury, szczegóły etapowania budowy i plan rozwoju portu w ciągu 20 kolejnych lat w oparciu o szczegółowe prognozy. Jak zapowiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, dla usprawnienia przygotowań CPK wybierze w pierwszej połowie roku doradcę strategicznego. Wymagania są wygórowane: ma to być zarządca jednego z najlepszych lotnisk na świecie, z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania hubami przesiadkowymi. Dialog techniczny w tej sprawie trwa.

Media wskazują takich kandydatów jak lotniska Changi w Singapurze, Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Nowy port lotniczy jest niezbędny. W 2015 roku lotniska w Polsce ogółem obsłużyły ponad 30 mln pasażerów, w tym roku ta liczba zbliży się do 50 mln. W ubiegłym roku Lotnisko Chopina obsłużyło rekordowe 18 mln osób. Jak szacuje ULC, już w 2030 r. powinno być ono przygotowane na 26-35 mln osób. Lotnisko Chopina temu po prostu nie podoła, dlatego CPK jest pilnie potrzebny. CPK to jednak nie tylko lotnisko, ale też inwestycje kolejowe. Założenia Programu Kolejowego CPK są takie, że do przyszłego portu lotniczego łatwo dotrzemy dzięki zbiegającej sieci krajowych połączeń kolejowych. Zgodnie z ustaleniami na szczeblu rządoym, PKP PLK będzie remontować istniejące linie, zaś spółka CPK zbuduje 1600 km nowych połączeń. Ich przebiegi, w tym linii dużych prędkości (np. Warszawa-CPK-Łódź-Poznań/Wrocław), są już wstępnie wytyczone. Dzięki konsultacjom przeprowadzonym już we wszystkich województwach, wyeliminowano możliwe kolizje z planami inwestycyjnymi samorządów. Przed CPK stoją nowe wyzwania. To nie tylko właściwy wybór doradcy, ale i badania przyrodnicze, które na początku 2020 r. ruszą na terenie całej Polski (jako element niezbędnych uzgodnień środowiskowych). W planach na przyszły rok jest też rozpoczęcie wykupu gruntów. To z kolei przedsięwzięcie nie tylko biznesowe. Wymaga ono też określenia uczciwych i skonsultowanych z mieszkańcami zasad przejmowania działek. Jeżeli wszystko się powiedzie, w ciągu najbliższych koparki i buldożery wjadą na budowę Portu Solidarność i nowych tras kolejowych.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.