Trzeba wyrównywać koszty dostępu do infrastruktury drogowej i kolejowej

Możliwość komentowania Trzeba wyrównywać koszty dostępu do infrastruktury drogowej i kolejowej została wyłączona Aktualności

Rozmowa z Anatolem Kupryciukiem, Prezesem Zarządu LOTOS Kolej

Podczas VII  Kongresu Rozwoju Transportu pt. „Kolej w obliczu nowych wyzwań”, dyskutowano m.in. o strategii powrotu do normalności przedcovidowej w branży. Jakie działania powinna podjąć obecnie branża, aby do takiego stanu powrócić?

Należy stawiać na sprawdzone rozwiązania, które wprowadzono w innych krajach europejskich. Zgodnie z dyrektywą 2020/1429 uchwaloną przez Radę UE i Parlament Europejski, państwa członkowskie miały możliwość wprowadzenia mechanizmów wsparcia dla sektora kolejowego w trakcie kryzysu spowodowanego pandemią. Skorzystały z tego m.in. zrzeszone w ramach UE – Francja, Austria i Luksemburg, które czasowo zawiesiły opłatę za dostęp do infrastruktury kolejowej, tym trendem podążyła również nie będąca członkiem Unii Europejskiej Szwajcaria. Niemcy, w których LOTOS Kolej prowadzi działalność, a także Holandia obniżyły opłatę o połowę.

Obniżki lub zawieszenie opłat za dostęp do infrastruktury pomagają zrównoważyć przewagę przewoźników drogowych nad kolejowymi i wpływają pozytywnie na konkurencyjne warunki całego sektora transportowego, który podobnie jak cała światowa gospodarka odczuł negatywne skutki pandemii. Należy przypomnieć, że w porównaniu do 2019 roku, przewozy towarowe w Polsce spadły w 2020 roku o około 6 procent. Jako branża powoli wracamy na właściwe tory, aczkolwiek dynamika powrotu do stanu sprzed pandemii może być szybsza po zmianach legislacyjnych.           

Spółka LOTOS Kolej zajęła pierwsze miejsce wśród przewoźników kolejowych w 26. edycji Rankingu TSL. Jakie czynniki zdecydowały w największym stopniu o tym sukcesie?

LOTOS Kolej od wielu lat zajmowała miejsce w czołówce Rankingu TSL i to prestiżowe wyróżnienie jest dla nas tylko potwierdzeniem skuteczności podejmowanych działań. W obliczu pandemii wdrożyliśmy proefektywnościowe działania optymalizacyjne, wprowadziliśmy odpowiednie środki zapobiegawcze mające na celu utrzymanie jakości świadczonych usług oraz ochronę miejsc pracy i zdrowia naszych pracowników. Zmodyfikowaliśmy strukturę przewozów dostosowując do zmieniającego się rynku. Dzięki trafnym decyzjom przewozy były realizowane bez zakłóceń, z zachowaniem odpowiednich standardów jakościowych. Biorąc pod uwagę czasowe mniejsze zapotrzebowanie na przewozy określonych grup produktów, dostosowaliśmy ofertę do oczekiwań naszych kontrahentów i dzięki odpowiednim relacjom biznesowym oraz elastycznemu podejściu, podjęte działania przełożyły się na przychody z działalności, co dało nam I miejsce w Rankingu TSL.   

LOTOS Kolej niedawno powiększyła swoją flotę o najnowocześniejszą w Europie wielosystemową lokomotywę Vectron. Jakiego rodzaju inwestycje wpływają na rozwój transportu intermodalnego w Polsce?

Świadczenie usług przewozowych na wysokim poziomie wymaga niezawodnego taboru trakcyjnego. Lokomotywa Vectron cechuje się dobrymi parametrami trakcyjnymi i jest łatwa w obsłudze, co gwarantuje maszynistom komfort pracy, a przede wszystkim zapewnia bezpieczeństwo. Spółka na bieżąco wymienia starszy tabor na nowszy aktywnie śledzi rynek lokomotyw zgodnie z potrzebami eksploatacyjnymi.  Mamy pełną świadomość, że posiadanie mniej awaryjnych jednostek powoduje większą dostępność pod przewozy dla klientów.

Zakup lokomotywy Vectron, podobnie jak 328 wagonów-platform został zrealizowany w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, we współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Tego typu inwestycje pomagają polskiej kolei skuteczniej rywalizować na rynku intermodalnym, co ma bezpośrednie przełożenie na promocję kolei jako niskoemisyjnego środka transportu. Dla LOTOS Kolej przewozy intermodalne, to przyszłość. Mamy pełną świadomość, że to jedyny rozwijający się w takim tempie sektor przewozów towarowych, jednakże obecnie to nadal wymagający rynek, o niskiej marżowości. Liczymy na bardziej sprzyjające otoczenie około biznesowe, które pozwoli wyrównać szanse transportu kolejowego i drogowego, zarówno w kosztach dostępu do infrastruktury jak również w obszarze uregulowań prawnych.

W grudniu 2019 roku spółka pozyskała nowoczesny symulator lokomotywy E6ACTa Dragon 2 polskiej produkcji, która wiernie odwzorowuje kabinę lokomotywy na co dzień eksploatowanej przez LOTOS Kolej, Spółka za pomocą symulatora prowadzi szkolenia i egzaminy dla swoich maszynistów oraz kandydatów na maszynistów, świadcząc również usługi dla firm zewnętrznych. Symulator będący na wyposażeniu Ośrodka Szkolenia Maszynistów spełnia wszystkie wymagania prawa polskiego i zalecenia Prezesa UTK. Wyposażony jest we wszystkie urządzenia sterujące, urządzenia bezpiecznej kontroli jazdy pociągu, podzespoły i inne elementy wchodzące w skład standardowego wyposażenia pulpitu. Ponadto kabina symulowanej lokomotywy usytuowana jest na platformie ruchowej, dzięki czemu osoba szkoląca się odnosi wrażenie rzeczywistej jazdy lokomotywą. Symulator posiada również możliwość szkolenia maszynistów w przedmiocie ekologicznego prowadzenia lokomotywy tzw.EcoDrivingu.        

Unia Europejska ustanowiła rok 2021 „Europejskim Rokiem Kolei”. Dlaczego transport kolejowy odgrywa tak dużą rolą w transformacji unijnej gospodarki w kierunku ekologicznego, cyfrowego i innowacyjnego modelu gospodarczego?

Europejski Rok Kolei może mieć niebagatelny wpływ na rozwiązanie problemów branży, która ze względu na niską emisyjność powinna być promowana w przestrzeni publicznej ze względu na swoje niewątpliwe atuty. Dbając o ekologię, powinniśmy korzystać z rozwiązań z powodzeniem funkcjonujących w państwach europejskich i wyrównywać koszty dostępu do infrastruktury drogowej i kolejowej, które w mojej ocenie w dalszym ciągu są zdecydowanie mniej korzystne dla transportu kolejowego w przeliczeniu na tonokilometr. Warto  obowiązujące w naszym kraju uregulowania prawne w zakresie szkoleń pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu, ich wymogów zdrowotnych, prawa pracy oraz techniki ruchu, dostosować do rozwiązań stosowanych w krajach unijnych, co poprawi konkurencyjność towarowych przewozów kolejowych w kraju. Wyrównywanie kosztów dostępu do infrastruktury drogowej i kolejowej przyczyni się również do zmniejszenia obciążenia dróg ciężkim transportem towarowym oraz do poprawy bezpieczeństwa na drogach.