PKP Intercity i NEWAG prezentują wielosystemowego Griffina

Możliwość komentowania PKP Intercity i NEWAG prezentują wielosystemowego Griffina została wyłączona Aktualności, Inwestycje

20 września, podczas targów TRAKO 2023 w Gdańsku, firmy PKP Intercity i NEWAG zaprezentowały najnowszą lokomotywę wielosystemową Griffin. W ramach wartego blisko 388 mln zł brutto kontraktu, nowosądecki producent dostarczy narodowemu przewoźnikowi 15 nowoczesnych pojazdów rozwijających prędkość do 200 km/h.

Lokomotywa wielosystemowa PKP Intercity fot. PKP Intercity
Lokomotywa wielosystemowa PKP Intercity fot. PKP Intercity

Lokomotywa wielosystemowa Griffin prezentowana podczas TRAKO 2023 w Gdańsku to pierwszy z 15 zamówionych pojazdów, które powstają w nowosądeckiej fabryce. Umowa, zawarta w październiku 2021 r. między PKP Intercity a producentem taboru NEWAG, objęła zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. W czerwcu bieżącego roku narodowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji
i postanowił rozszerzyć zakup o 5 dodatkowych lokomotyw. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto.

Zaprezentowana podczas targów TRAKO pierwsza pasażerska lokomotywa wielosystemowa, pochodząca z polskiego zakładu produkcyjnego NEWAG, to przykład jak należy inwestować, by zyskiwali na tym wszyscy – przewoźnik, producent i pasażerowie. Ogromne inwestycje PKP Intercity przyczyniają się do wzrostu gospodarczego Polski, rozwoju przemysłu oraz zachęcania pasażerów do wybierania tego właśnie środka transportu. W ostatnich ośmiu latach odwróciliśmy ten niekorzystny trend, który dominował przed 2015 rokiem. Przewoźnik ponosił straty, nie przyciągał nowych klientów. Dziś są fundusze, rekordowa liczba pasażerów i coraz nowocześniejsze pojazdy, które docierają do większej liczby miast i miejscowości w Polsce i Europie – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

PKP Intercity inwestuje w nowoczesne lokomotywy, które w znaczący sposób przyczynią się do rozwoju oferty przewozowej. Dzięki tym pojazdom Polacy dojadą szybciej nie tylko do wielu miast w kraju, ale także w Europie. Dodatkowo, rozbudowa parku taborowego o następne pojazdy elektryczne, jest kolejnym krokiem w drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dziś PKP Intercity oraz NEWAG prezentują pojazd, będący elementem największego w historii programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Do połowy 2025 roku wszystkie nowe lokomotywy powiększają park taborowy i wzmocnią nasze możliwości operacyjne – mówi Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity S.A.

Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity fot. PKP Intercity
Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity fot. PKP Intercity

Pierwszy wielosystemowy Griffin wyjedzie na tory w 2024 roku. Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową, producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech, chcemy aby nowe lokomotywy kursowały w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na trasach krajowych pomiędzy największymi aglomeracjami – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, członek Zarządu PKP Intercity.

Harmonijna współpraca PKP Intercity z firmą NEWAG

Realizowana umowa to kolejny przykład udanej współpracy pomiędzy nowosądeckim producentem a PKP Intercity. Pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto.

Udana współpraca przy serii EU160 zaowocowała kontraktem z marca bieżącego roku, kiedy to spółki podpisały umowę o wartości ponad 500 mln zł brutto na zakup kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych Griffin, co przyczyni się do rozbudowy tej platformy lokomotyw w parku taborowym.

Zrealizowane już umowy, a także obecnie trwające kontrakty są wyrazem zaufania i dowodem na udaną współpracę z PKP Intercity. Zastosowane przez nas rozwiązania techniczne przy produkcji lokomotyw wielosystemowych sprawią, że będą to pojazdy wyróżniające się wysokim poziomem bezpieczeństwa, niezawodności i komfortu pracy dla maszynistów – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.

PKP Intercity podpisało z firmą Newag kontrakty na realizację zamówień o łącznej wartości ponad 1,4 mln zł brutto.

Miliardowe inwestycje PKP Intercity w park lokomotyw

W ramach strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku narodowy przewoźnik zainwestuje 27 mld zł w nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. Oprócz pojazdów, które dla narodowego przewoźnika produkuje NEWAG, PKP Intercity podpisało umowę z bydgoską PESĄ na produkcję 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu wynosi 554,6 mln zł brutto.

Z kolei w sierpniu br. spółka ogłosiła przetarg na zakup 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych. Zamówione pojazdy mają wyjechać na tory w 2025 r. W tym samym miesiącu przewoźnik ogłosił też przetarg na 18 lekkich manewrowych lokomotyw spalinowych, które będą przeznaczone do pracy na bocznicach. Trwa także realizacja postępowania na zakup 63 lokomotywach wielosystemowych o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h. Dzięki prawu opcji PKP Intercity będzie mogło rozszerzyć zamówienie o kolejne 32 sztuki. Spółka pod koniec lipca ogłosiła również nowy przetarg na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi. Zamówione lokomotywy będą mogły prowadzić także składy klasycznych wagonów, co zwiększy elastyczność operacyjną przewoźnika.

W efekcie wielomiliardowych inwestycji w 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju, a dołączą do nich również nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne „high speed”. Przewoźnik zamierza bowiem zakupić 23 EZT-y, które będą dostosowane do prędkości 250 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystać modernizowaną w całej Polsce sieć kolejową. Łącznie flota wysokich prędkości w parku PKP Intercity będzie liczyła 43 pojazdy zdolne poruszać się z taką prędkością.

źródło informacji: PKP Intercity