Stawiamy na ekologiczny transport

Możliwość komentowania Stawiamy na ekologiczny transport została wyłączona Aktualności, Inwestycje, It

Rozmowa z Janem Kuźmińskim, Prezesem Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o. w Warszawie

 

Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o. w Warszawie

Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o. w Warszawie

1. Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały z PGNiG Obrót Detaliczny 10-letnią umowę na dostawę sprężonego gazu ziemnego będącego paliwem do autobusów. Dlaczego zdecydowano się na inwestycje w zakupy autobusów zasilanych paliwem CNG?

Inwestycje w ekologiczne środki transportu, a takim jest między innymi kontrakt na zakup 80 autobusów gazowych (z opcją powiększenia do 110), są priorytetem w działaniach Miejskich Zakładów Autobusowych. Zdrowie mieszkańców stolicy oraz walka ze smogiem są dla nas, jako warszawskiej firmy, bardzo ważną sprawą. To był jeden z powodów, dla których zrezygnowaliśmy w ogóle z zakupów pojazdów na olej napędowy. Zakup autobusów gazowych to także sposób na dywersyfikację źródeł zasilania i wreszcie po prostu dobry interes.

 

2.Największy w Polsce miejski przewoźnik jakim są MZA zachęca warszawiaków do przesiadania się z auta na autobus. Jakie są szanse na to, aby ten trend się nasilił, co MZA robi w zakresie podnoszenia jakości usług, aby to osiągnąć?

Efekty naszych starań widać już od dawna, bowiem aż 57 procent Warszawiaków wybiera komunikację miejską, w tym autobusową, jako podstawowy środek transportu po stolicy. Myślę, że duża w tym zasługa naszych starań o to aby oferować naszym pasażerom najlepsze możliwe warunki podróżowania. Dzięki zakupom ponad tysiąca fabrycznie nowych autobusów wyeliminowaliśmy zupełnie tabor wysokopodłogowy, w większości pojazdów znajduje się klimatyzacja dużej mocy, elektroniczna informacja. W każdym autobusie można też skorzystać z biletomatu. Dla zapewnienia bezpieczeństwa zainwestowaliśmy w systemy łączności radiowej, monitoringu, ale także przeciwpożarowe instalacje samogaszące.

Oprócz bezpieczeństwa dbamy też o wygody naszych pasażerów. Ponad tysiąc pojazdów zostało wyposażonych w bezprzewodowy internet, zainstalowaliśmy także 800 ładowarek USB dla osób, które mają problem z korzystaniem ze swoich smartfonów.

 

3.Miejskie Zakłady Autobusowe jako jedna z pierwszych spółek komunalnych w Polsce przygotowała i opublikowała raport zrównoważonego rozwoju. Jakie są najważniejsze wnioski płynące z tego raportu?

Przesłanie naszego Raportu Zrównoważonego Rozwoju jest tożsame z jego tytułem „Kierunek Pasażer”. To pasażer jest dla nas najważniejszy i staramy się spełnić wszystkie jego oczekiwania. Warszawiacy oczekują, żeby komunikacja była nowoczesna, punktualna, czysta i ekologiczna. Raport wskazuje nasze działania, które podjęliśmy dla spełnienia tych postulatów – inwestycje w ekologiczny tabor i energooszczędną infrastrukturę zajezdniową, stworzenie ultranowoczesnego centrum nadzoru ruchu, tak aby zapewnić punktualną komunikację w ciężkich warunkach komunikacyjnych stolicy, czy wreszcie działania dla zapewnienia czystości pojazdów przy jednoczesnym oszczędnym gospodarowaniu wodą. Oczywiście to nie koniec naszej misji – w kolejnych raportach będziemy pokazywać nasze coraz większe zaangażowanie w transport ekologiczny.

 

4.Jak obecnie rozwijają się techniki elektromobilności, czy spółka jest przygotowana do tego, aby z nich korzystać w coraz większym zakresie?

To jeden z elementów naszej strategii inwestycji w rozwiązania ekologiczne. Już w tej chwili jesteśmy jednym z europejskich liderów elektromobilności. Eksploatujemy ponad 30 elektrobusów, a pierwszych dziesięć kupiliśmy w 2015 roku. Nic dziwnego, że odwiedza nas wiele delegacji z całego świata, między innymi z Francji, Stanów Zjednoczonych, Chile czy Nowej Zelandii zainteresowanych naszymi doświadczeniami z eksploatacji tego najczystszego rodzaju napędu.

Prawdziwa elektryczna rewolucja jednak dopiero przed nami. W najbliższym czasie ruszy przetarg na 130 przegubowych autobusów elektrycznych z dofinansowaniem unijnym. Dzięki temu kontraktowi, którego realizacja ma się zakończyć w 2020 roku będziemy mieli drugą co do wielkości w Europie flotę pojazdów bezemisyjnych. Zgodnie z polityką władz miasta przyczyni się to do wyeliminowania napędu spalinowego z najpiękniejszego bulwaru Warszawy – Traktu Królewskiego.

Jesteśmy też otwarci na innowacje, które dopiero mogą zrewolucjonizować rynek – chociażby pojazdy z ogniwami wodorowymi czy nowy rodzaj baterii grafenowych – małych i pojemnych. Uważnie przyglądamy się tym rozwiązaniom i będziemy je chętnie testować.