PKP Intercity wzmocni park taborowy kolejnymi wagonami COMBO

Możliwość komentowania PKP Intercity wzmocni park taborowy kolejnymi wagonami COMBO została wyłączona Aktualności, Inwestycje

PKP Intercity ogłosiło właśnie przetarg na modernizację 50 wagonów typu 112A do standardu wagonów COMBO. Po zrealizowaniu kontraktu wagony będą w pełni dostosowane do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami, rodziców podróżujących z dziećmi czy rowerzystów. W swojej flocie narodowy przewoźnik posiada już 60 podobnych pojazdów, które uzyskały prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”.

Wagony COMBO_PKP Intercity fot. _PKP Intercity
Wagony COMBO_PKP Intercity fot. _PKP Intercity

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją 50 wagonów typu 112A do podwyższonego standardu wagonów COMBO. Odbiór wszystkich pojazdów nastąpi nie później niż w terminie 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Ponadto wyłoniony wykonawca przeprowadzi, w późniejszym terminie, przeglądy techniczne wagonów na trzecim poziomie utrzymania.

Ogłoszony przetarg to kolejna część konsekwentnie realizowanej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Jej efekty już dziś widać na polskich torach, po których jeździ coraz więcej nowych i zmodernizowanych pojazdów w barwach PKP Intercity – mówi Jarosław Oniszczuk, członek Zarządu PKP Intercity.

Komfortowa podróż dla różnych grup podróżnych

Wagony typu COMBO to wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, które będą charakteryzowały się wydzielonymi przestrzeniami rodzinnymi oraz dla osób z niepełnosprawnościami. W tej ostatniej znajdzie się specjalny przedział dla dwóch osób z tej grupy pasażerów oraz dwóch opiekunów. Przedział będzie posiadał cztery pełnowymiarowe fotele, w tym dwa umożliwiające po złożeniu siedziska umieszczenie wózków inwalidzkich. Miejsca te będą posiadały trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i temperaturą, indywidualne stoliki oraz dużą śmietniczkę. Rampa pozwoli osobom poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Pojazdy będą posiadać automatyczne drzwi przedziałowe, nie posiadające progu, ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy zostaną przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Wagony będą wyposażone również w kontrastowe drzwi wejściowe i przejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta zostanie przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

Wielofunkcyjne wagony COMBO zostaną także przystosowane do potrzeb rodzin z małymi dziećmi. Pojazdy będą posiadały dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, przyjazne dla najmłodszych – ściany i wykładzinę podłogową ozdobi grafika atrakcyjna dla dzieci. Siedziska foteli połączą się ze sobą, dzięki czemu utworzą jedną płaszczyznę, która może być użyteczna np. podczas drzemki malucha. Po podniesieniu siedziska foteli podłoga przedziału może zamienić się w plac zabaw. W przedziałach znajdą się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona zostanie w przewijak dla dzieci.

W pojeździe znajdzie się też część bezprzedziałowa. W jednym z przedsionków znajdować się będą miejsca przystosowane do przewozu rowerów i przestrzeń, w której staną maszyny vendingowe. Komfortową podróż po Polsce zapewni klimatyzacja, bezprzewodowy dostęp do Internetu, drzwi odskokowo – przesuwne oraz system informacji pasażerskiej. Zmodernizowane pojazdy będą jeździć w składach pociągów z prędkością do 160 km/h.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W 2030 roku cała flota PKP Intercity będzie nowa lub zmodernizowana, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Przewoźnik dąży do tego, by oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży i intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity ma ambicję, aby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

źródło informacji: PKP Intercity