PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 40 wagonów

Możliwość komentowania PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 40 wagonów została wyłączona Aktualności, Inwestycje

PKP Intercity podpisało umowę z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych na modernizację 26 wagonów serii Z1B oraz 6 Z1B PRM, a także z PESA Mińsk Mazowiecki na modernizację 8 wagonów typu Z1A. Po zrealizowaniu kontraktu pojazdy będą wyposażone w liczne udogodnienia, które zwiększą komfort podróży.

PKP Intercity Modernizacja 40 wagonów fot. PKP Intercity
PKP Intercity Modernizacja 40 wagonów fot. PKP Intercity

Postępowanie przetargowe dotyczące modernizacji 40 wagonów zostało podzielone na 3 części. Najlepszą ofertę na modernizację 26 wagonów Z1B drugiej klasy oraz 6 Z1B PRM,  przystosowanych do przewozu osób na wózkach inwalidzkich złożyła poznańska Spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych, a na modernizację 8 wagonów typu Z1A pierwszej klasy – PESA Mińsk Mazowiecki. Dziś na warszawskiej Olszynce Grochowskiej przewoźnik podpisał umowy z producentami na realizację projektu o łącznej wartości blisko 270 mln zł brutto.

Maciej Małecki, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Aktywów Państwowych fot. PKP Intercity
Maciej Małecki, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Aktywów Państwowych fot. PKP Intercity

Dynamiczny rozwój PKP Intercity jednocześnie napędza polską gospodarkę. Bo zamówienia warte miliardy na nowe wagony czy lokomotywy złotych trafiają do polskich zakładów. Tak właśnie jest z zamówieniem na modernizację do najwyższych standardów 40 wagonów. Kontrakt dla polskich zakładów kolejowych przełoży się na miejsca pracy, regularne wynagrodzenia i dalszy rozwój firm, które już dziś oferują produkty na niezwykle wysokim poziomie  – wyjaśnia Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Bartłomiej Wróblewski, Poseł na Sejm RP fot. PKP Intercity
Bartłomiej Wróblewski, Poseł na Sejm RP fot. PKP Intercity

Jako poseł z Poznania mam ogromną satysfakcję, że od 2016 roku zakład H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych podpisała umowy z PKP Intercity na ponad 2 mld zł. W roku 2015 pojawiły się pytania o przyszłość poznańskiej fabryki i to czy będzie w stanie funkcjonować. Teraz widzimy, że spółka nie tylko stanęła na nogi, ale rozwija się i zdobywa kolejne kontrakty. Chciałbym podziękować Ministerstwu Infrastruktury oraz Ministerstwu Aktywów Państwowych, a także Zarządowi PKP Intercity za stworzenie szansy dla rozwoju polskim producentom. Gratuluję H. Cegielski Fabryce Pojazdów Szynowych i firmie PESA, że szansę tę wykorzystują – mówi Bartłomiej Wróblewski, poseł na Sejm RP.

Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Infrastruktury fot. PKP Intercity
Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Infrastruktury fot. PKP Intercity

Projekt modernizacji 40 wagonów jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii przewoźnika „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. W jego ramach spółka zainwestuje 24,5 mld zł w nowoczesny tabor, dzięki czemu do końca obecnej dekady wszystkie pojazdy w flocie przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane – dodaje Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu, PKP Intercity SA fot. PKP Intercity
Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu, PKP Intercity SA fot. PKP Intercity

Wszystkie 40 sztuk zmodernizowanych wagonów ma trafić do PKP Intercity po 36 miesiącach od dnia podpisania umowy. Pojazdy będą przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h, co nie tylko pozwoli wykorzystać coraz nowocześniejszą flotę lokomotyw przewoźnika, lecz także modernizowaną w Polsce sieć kolejową.

Stawiamy pasażerów na pierwszym miejscu a oni oczekują szybkich, komfortowych, bezpiecznych i przewidywalnych przewozów kolejowych. Dlatego inwestujemy w zakup nowego taboru, jak i modernizowanie już posiadanych pojazdów. Chcemy jeździć coraz szybciej po polskich torach, dlatego kupujemy i modernizujemy pojazdy, mogące poruszać się z prędkością co najmniej 200 km/h  – mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.

Po realizacji umowy wszystkie z 40 wagonów będą posiadać liczne udogodnienia, które w znacznym stopniu przyczynią się do poprawy poziomu wygody podróżnych. Będą to m.in.: nowe ergonomiczne i komfortowe fotele w przedziałach pasażerskich 1 i 2 klasy z gniazdkami 230V oraz USB, klimatyzacją, Wi-Fi, indywidualnym oświetleniem dla każdego pasażera, toalety z układem zamkniętym WC czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne. Wygłuszenie akustyczne z kolei skutkować będzie mniejszą emisją hałasu, a lepsza izolacja cieplna zwiększy komfort podróży przy wysokich, jak i niskich temperaturach. Korzyści z modernizacji odczują nie tylko pasażerowie, lecz także drużyny pociągowe.

Już teraz realizujemy dla PKP Intercity projekty o łącznej wartości 2,91 mld złotych, a dziś podpisaliśmy umowę na kolejne zamówienie na kwotę 58 mln zł. Cieszymy się, że nasza współpraca się rozwija – dzięki temu jesteśmy w stanie inwestować w nasze zakłady w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim oraz zapewnić stabilne zatrudnienie – mówi Jacek Bilski, Prezes Zarządu PESA Mińsk Mazowiecki.

Obecnie realizujemy dla PKP Intercity modernizację 90 wagonów za kwotę blisko  495 mln zł. 21 gotowych wagonów przekazaliśmy już przewoźnikowi, a pozostałe będą sukcesywnie oddawane do końca III kwartału przyszłego roku. Cieszy nas podpisanie umowy na kolejny projekt o wartości 211 mln zł i liczymy na następne – dodał Marcin Rodek, Prezes Zarządu H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych.

Wykonawcy będą odpowiedzialni także za wykonanie napraw okresowych na trzecim poziomie utrzymania, które zostaną wykonane po 18 miesiącach od oddania wagonów do eksploatacji przez PKP Intercity.

źródło informacji: PKP Intercity