Polityka klimatyczna oraz zmiany w handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych wpłynęły na wzrost cen energii elektrycznej na rynku hurtowym. W konsekwencji zdecydowano o wprowadzeniu nadzwyczajnych rozwiązań legislacyjnych mających na celu ochronę odbiorców końcowych przed nagłym wzrostem kosztów zaopatrzenia w energię. Szczególne uprawnienia w tym zakresie przyznane zostały przedsiębiorcom.
Rodzaj uprawnień związanych ze wzrostem cen energii elektrycznej uzależniony został od kategorii prowadzonej przez przedsiębiorców działalności. Odmienne uprawnienia nadane zostały mikro i małym przedsiębiorcom, średnim i dużym, a także podmiotom prowadzącym działalność w sektorze energochłonnym.
I. Zachowanie dotychczasowych cen prądu przez mikro i małych przedsiębiorców
Przedsiębiorcom zatrudniającym mniej niż 50 pracowników, których roczne obroty nie przekraczają 10 mln Euro, przyznane zostało uprawnienie do zachowania w II półroczu 2019 r. cen prądu w wysokości nie wyższej niż te istniejące w dniu 30 czerwca 2018 r.
Warunkiem skorzystania z tego uprawnienia było złożenie oświadczenia potwierdzającego status odbiorcy końcowego w terminie do dnia 13 sierpnia 2019 r.
II. Dofinansowanie dla średnich i dużych przedsiębiorców
Pozostałym przedsiębiorcom niezmiennie przysługuje jednak prawo do wystąpienia z wnioskiem o wypłatę dofinansowania z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej za okres od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.
O wypłatę dofinansowania mogą zwrócić się przedsiębiorcy zatrudniający średniorocznie więcej niż 50 pracowników oraz osiągający roczny obrót przekraczający 10 mln Euro. Dofinansowanie stanowi pomoc de minimis, zatem wysokość wsparcia nie może przekroczyć równowartości 200 tys. Euro w ciągu trzech lat kalendarzowych.
Wniosek o wypłatę dofinansowania z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej należy złożyć w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. pod rygorem utraty prawa do otrzymania dofinansowania. W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku zarządca rozliczeń cen zatwierdza wniosek i dokonuje wypłaty dofinansowania w terminie 40 dni od dnia otrzymania wniosku.
Do ubiegania się o dofinansowanie nie są uprawnieni przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w sektorze energochłonnym, którym nadane zostały odrębne uprawnienia w tym zakresie.
III. Rekompensaty dla podmiotów z sektora energochłonnego
Przedsiębiorcom z sektora energochłonnego, których rentowność oraz konkurencyjność jest istotnie zagrożona w wyniku wzrostu cen energii elektrycznej, przyznawane są rekompensaty pieniężne.
Do ubiegania się o rekompensaty uprawnione są podmioty wykonujące działalność gospodarczą w sektorze lub podsektorze energochłonnym (tj. m.in. górnictwie, produkcji metali, chemikaliów, papieru, odzieży, włókien i tworzyw sztucznych), które:
1) posiadają tytuł prawny do instalacji (tj. urządzenia, którego eksploatacja może spowodować emisję do powietrza, wody, gleby lub ziemi substancji, energii, ciepła, hałasu, wibracji lub pola elektromagnetycznego) i eksploatują tę instalację;
2) posiadają wdrożony system zarządzania środowiskowego i system zarządzania energią;
3) nie zostały postawione w stan likwidacji lub wobec których nie jest prowadzone postępowanie upadłościowe;
4) nie zalegają z zapłatą podatków i należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne.
Wniosek o przyznanie rekompensaty należy złożyć w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku kalendarzowym, za który są one przyznawane. Rekompensaty są wypłacane jednorazowo, z zastrzeżeniem, że podmiot, któremu zostały przyznane, jest obowiązany do prowadzenia produkcji w instalacji przez okres kolejnych 2 lat.
IV. Zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej przez zakłady energochłonne
Niezależnie od powyższych uprawnień przepisy ustawy o podatku akcyzowym przewidują możliwość zwolnienia od akcyzy realizowanego poprzez zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystywanej przez zakłady energochłonne.
Ze zwolnienia skorzystać mogą zakłady energochłonne, czyli podmioty, u których udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, wynosi ponad 3%, które:
1) wykonują działalność gospodarczą m.in. w zakresie górnictwa, produkcji i odlewnictwa metali, produkcji tekstyliów, chemikaliów i tworzyw sztucznych;
2) prowadzą księgi rachunkowe;
3) nie korzystają w stosunku do tej energii elektrycznej z innego zwolnienia od akcyzy (tj. zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej do celów redukcji chemicznej, w procesach elektrolitycznych, metalurgicznych lub mineralogicznych).
Zwrot dokonywany jest na wniosek za okres roku podatkowego. Wniosek złożony powinien zostać w terminie do dnia 31 grudnia roku następującego po roku podatkowym, którego dotyczy. Do wniosku należy dołączyć dokumenty, na podstawie których określono koszty wykorzystanej energii elektrycznej oraz opinię biegłego rewidenta potwierdzającą prawidłowość wyliczeń.
V. Wysokość dofinansowań i rekompensat
W przypadku spełnienia powyższych warunków przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o udzielenie dofinansowania, pomocy publicznej w formie rekompensaty lub zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej. Wartość dofinansowania z państwowego funduszu celowego dla średnich i dużych przedsiębiorców może sięgać nawet 200 tys. Euro. Limit środków finansowych przeznaczony na przyznanie rekompensat pieniężnych dla średnich i dużych przedsiębiorców za 2019 i 2020 r. wynosi łącznie 1 780 000 000 zł. Natomiast, możliwa kwota zwrotu akcyzy od energii elektrycznej zapłaconej przez zakłady energochłonne nie została ograniczona.
Wszystkich przedsiębiorców zainteresowanych pozyskaniem dofinansowana bądź rekompensaty z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej, a także zwrotu akcyzy, zapraszamy do kontaktu