Czerwona paleta to zysk i ochrona środowiska

Możliwość komentowania Czerwona paleta to zysk i ochrona środowiska została wyłączona Aktualności, Biznes

Z Tiago Costa, country managerem La Palette Rouge rozmawia Ryszard Żabiński

Tiago Costa, country managerem La Palette Rouge

Tiago Costa, country managerem La Palette Rouge fot. mat. prasowe

La Palette Rouge jest wiodącą firmą w dziedzinie zarządzania obiegiem palet w sektorze FMCG i handlu detalicznego w Europie. Od kiedy firma jest obecna w Polsce?

La Palette Rouge powstała przed 27 laty we Francji i bardzo szybko rozszerzała swoją działalność na rynki krajów graniczących z Francją: Hiszpanii, Włoch, Wielkiej Brytanii, krajów Beneluxu, Włoch. Wraz z Euro Pool System (EPS), firma LPR jest częścią Euro Pool Group (EPG). EPG to wiodący europejski dostawca usług logistycznych, obejmujących standardowe opakowania zwrotne i wielokrotnego użytku.

Początkowo rozwijaliśmy się na rynkach gdzie systemy wynajmu palet były bardzo dobrze rozwinięte. Przed dziesięcioma laty dostrzegliśmy w Polsce duży potencjał rozwoju tego rynku, a od 7 lat już na nim jesteśmy. Wzrost naszej działalności na polskim rynku jest od wielu lat dwucyfrowy. Ostatnio rok do roku wynosił on 35% .

Obecnie mamy w Polsce w systemie 6 milionów palet, a w całej Europie – 90 milionów palet i 28 tysięcy punktów ich odbioru. Mamy też 125 centrów serwisowych w 11 krajach. Posiadając sieć centrów serwisowych możemy odbierać palety z punktów odbioru tak blisko jak to tylko możliwe, co znacznie zmniejsza nasz ślad węglowy.

Przedsiębiorca staje przed dylematem: czy wykorzystywać własne palety, czy też skorzystać z usług zewnętrznego, wyspecjalizowanego operatora. Które rozwiązanie jest lepsze?

Około połowy naszych klientów stanowią międzynarodowe koncerny, które już wcześniej na swoich rynkach korzystały z tego rozwiązania, a po wejściu na polski rynek również chciały mieć do niego dostęp. Ale połowę naszych klientów stanowią lokalni, polscy producenci, którzy zdają sobie sprawę z zalet tego outsourcingu. Nasze rozwiązanie dla nich obejmują pełny outsourcing, co oznacza, że klienci nie mu szą się o nic martwić – firma LPR jest odpowiedzialna za zarządzanie wszystkimi paletami. Planowanie zamówień odbywa się za pomocą portalu MyLPR, do którego nasi klienci mają bezpłatny dostęp. Dane te są zapisywane i wykorzystywane do zarządzania zapasami palet dla klientów oraz paletami, znajdującymi się u klientów. Cyfrowy portal MyLPR zapewnia klientom dostęp do portalu internetowego, gdzie mogą monitorować ruch palet, zapasów, bieżących zamówień i faktur.

Klient może znacznie ograniczyć koszty związane zarządzaniem paletami, ich zakupem, ewentualnym wynajmem, sprzedażą, naprawami itd. Może bardziej skoncentrować na rozwoju swojego podstawowego biznesu i mieć pewność, że otrzyma od nas najlepsze rozwiązanie w zakresie zarządzania paletami.

Jakie znaczenie z punktu widzenia ochrony środowiska ma korzystanie z czerwonej palety?

Ogromne, gdyż nasze czerwone palety krążą w obiegu zamkniętym 8-10 lat, a zwykłe białe, które przedsiębiorca sam i kupuje i wykorzystuje, znacznie krócej. Korzystając ze zwykłych palet nie dość, że zwiększamy sobie koszty, to jeszcze generujemy większą ilość odpadów niszcząc przy tym środowisko. Nasi klienci to doskonale rozumieją. Oczywiście przychodząc do nas najpierw pytają o cenę, ale ten aspekt ochrony środowiska ma dla nich również bardzo duże znaczenie.

Dzięki łączeniu dostaw i odbiorów palet, gdy tylko to możliwe, nie tylko oszczędzamy na kosztach transportu i oleju napędowym, ale także zmniejszamy emisję dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw. Po zakończeniu cyklu życia palety przetwarzamy ją na inne produkty, zapobiegając w ten sposób marnowaniu użytecznych zasobów.

Dlaczego LPR stosuje właśnie czerwone palety?

Jest to żywy, wyróżniający się kolor. Od czerwonej palety wzięła się również nazwa naszej firmy – La Palette Rouge. Budując nasz brand mamy spójność wizualną. Jesteśmy w ten sposób w Polsce i w Europie dobrze rozpoznawalni.

Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed firmą w najbliższym czasie?

Kontynuować dalszy dynamiczny rozwój. Spodziewam się, że w najbliższych latach w Polsce uda nam się zachować dwucyfrowy wzrost, rok do roku. Nie mniej ważnym wyzwaniem jest dbałość o ochronę środowiska. Nasza działalność właśnie temu służy, działamy bowiem w 100 % w obiegu zamkniętym. Staramy się też upowszechniać wiedzę na ten temat, edukować. Czasem tak jest, że coś co jest bardziej ekologiczne, np. elektryczny samochód, jest również dla klienta droższe. W naszym przypadku tak nie jest – my oferujemy klientom tańsze dla nich rozwiązania i jednocześnie bardziej ekologiczne.