30 lat Baumit na polskim rynku – JUBILEUSZ

Możliwość komentowania 30 lat Baumit na polskim rynku – JUBILEUSZ została wyłączona galeria

Czytaj dalej

30 lat minęło… trzy dekady Baumit na polskim rynku

Możliwość komentowania 30 lat minęło… trzy dekady Baumit na polskim rynku została wyłączona Aktualności, firma tygodnia

Od trzech dekad renomowany producent – firma Baumit współtworzy polski rynek budowlany. Jego 30-letnia działalność w naszym kraju to opowieść o nieustannym rozwoju i pasji do tworzenia produktów usprawniających pracę na budowach, wydłużających trwałość elewacji oraz wspierających zdrowe, energooszczędne budownictwo.

Marka Baumit jest aktualnie obecna w 23 europejskich krajach. Jej misja wyraża się w przekonaniu, że ludzie mogą mieszkać w zdrowych, pięknych i energooszczędnych domach. Nad Wisłą, a właściwie to nad Odrą, bo centrala spółki mieści się we Wrocławiu, zadebiutowała w 1994 roku. Przez trzy dekady działalności w Polsce firma stała się jednym z czołowych producentów materiałów budowlanych, m.in. systemów ociepleń, tynków i farb elewacyjnych, tynków maszynowych, gładzi, szpachli, zapraw budowlanych, jastrychów, betonów czy produktów renowacyjnych. Dziś polski oddział z obrotem blisko 400 mln zł zajmuje 5. pozycję w Grupie Baumit.

3 fabryki, czwarta w planach

Firma posiada w Polsce trzy zakłady produkcyjne – w Pobiedziskach k. Poznania, Łowiczu i Bełchatowie. Wkrótce liczba ta wzrośnie do czterech, bo producent zamierza wybudować w naszym kraju kolejną fabrykę. W tym celu zakupił już teren w gminie Ujazd na Opolszczyźnie i pozyskał wsparcie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE).

Baumit zakład produkcyjny w Łowiczu fot. Baumit
Baumit zakład produkcyjny w Łowiczu fot. Baumit
Zakład produkcyjny Baumit w Pobiedziskach
Fot. Baumit
Zakład produkcyjny Baumit w Pobiedziskach
Fot. Baumit

Pomysły z przyszłością

Wraz z rozwojem firmy są zwiększane nie tylko jej moce produkcyjne. Oferta Baumit w Polsce obejmuje obecnie 182 produkty, podczas gdy początkowo liczyła kilkadziesiąt pozycji.

Przez trzy dekady obecności w Polsce firma wprowadziła na rynek szereg innowacyjnych rozwiązań, zasługujących na miano pomysłów z przyszłością, zmieniających oblicze budownictwa i mieszkalnictwa w naszym kraju. Przykładów nie trzeba daleko szukać. Wystarczy wspomnieć duet zapewniający długotrwałą czystość elewacji – Baumit CrystalTop, składający się z tynku mineralnego w postaci pasty oraz specjalnego podkładu aktywującego. Mówiąc o nowatorskich produktach Baumit, trzeba też wskazać na rewolucyjny beton w rozpuszczalnym worku – Baumit ALL IN Beton B25, rzucający nowe spojrzenie na proces przygotowania zapraw budowlanych, który może być szybszy, łatwiejszy, a do tego bardziej przyjazny dla zdrowia i środowiska niż dotychczas sądzono. W tym miejscu warto również przywołać farbę do malowania ścian wewnętrznych, wytwarzającą jony ujemne, oczyszczającą powietrze w pomieszczeniach z zanieczyszczeń. Nie zapominajmy także o pierwszym na rynku tynku szybkowiążącym Baumit MPI 30 Speed, pozwalającym skrócić proces tynkowania z kilkunastu do około dwóch godzin.

produkty Baumit fot. Baumit
fot. Baumit

Warto dodać, że firma Baumit oferuje największy w Europie system kolorów tynków i farb elewacyjnych Baumit Life, obejmujący ponad tysiąc różnych pozycji.

Zdrowo, pięknie, energooszczędnie

Misją Baumit jest wytwarzanie produktów, które będą nie tylko wysokiej jakości, lecz dzięki którym ludzie będą mogli żyć w pięknych, energooszczędnych, ale przede wszystkim zdrowych domach. Producent od lat przypomina o ważnej roli materiałów budowlanych w procesie kształtowania przyjaznego mikroklimatu, a także o tym, jak – dzięki zastosowaniu odpowiednich technologii – można nie tylko poprawić komfort użytkowania wnętrz, lecz także zadbać o dobre samopoczucie osób, w nich przebywających. Potwierdzają to jednoznacznie wyniki badań prowadzonych w największym tego typu w Europie parku badawczym Baumit Viva, otwartym w 2015 roku w austriackim Wopfing, przy tamtejszym Centrum Innowacji Baumit.

Baumit Viva Park, Fot. Baumit
Baumit Viva Park, Fot. Baumit

To właśnie tam swój początek miały m.in. systemy Baumit Ionit (oczyszczający powietrze w pomieszczeniach) czy Baumit Klima (regulujący klimat wnętrz). Tworzy go kilkanaście domów testowych, wzniesionych w różnych technologiach, wykończonych różnymi materiałami i wyposażonych w masę rozmaitych czujników. Zdobyta wiedza w bezpośredni sposób przekłada się na badania związane z opracowywaniem nowych produktów budowlanych, pomagających tworzyć przyjazną dla zdrowia i samopoczucia przestrzeń mieszkalną.

Dla lepszego jutra

Na przestrzeni dotychczasowych 30 lat działalności w Polsce firma Baumit nie tylko wprowadziła na rynek wiele nowych produktów i technologii, zdobywając zaufanie inwestorów, wykonawców czy architektów, a wraz z nim pozycję lidera w wielu obszarach. Od początku kluczową rolę w całej Grupie Baumit odgrywa zrównoważony rozwój. Podejmowane w tym zakresie działania w ostatnim czasie przybrały ramy konkretnego programu o nazwie Go2morrow. To wieloletnia strategia, obejmująca aspekty środowiskowe, społeczne i ekonomiczne. Znalazły się w niej jasno sprecyzowane cele, wśród których nadrzędnym jest zmniejszenie o 20% CO2e do 2030 roku.

Społecznie odpowiedzialni

Jednak wysiłki Baumit w zakresie zrównoważonego rozwoju nie kończą się na ochronie środowiska. Obejmują one również inne aspekty. Od wielu lat Baumit regularnie angażuje się w różnego rodzaju akcje prospołeczne, także w Polsce. W przeszłości było ich wiele. Firma rozbudzała w dzieciach poczucie piękna i wrażliwości na sztukę, organizując akcję Baumit Kolorowe Emocje czy tworzyła przyjazne środowisko dla maluchów w ramach konkursu ColorLove Przedszkole, w którym nagrodą za zwycięstwo były nowe, kolorowe fasady dla wybranych przedszkoli. Promowała także aktywny, zdrowy styl życia, organizując Mini Mistrzostwa Europy Przedszkolaków, turniej piłkarski Baumit Junior Soccer czy Baumit Parasol Cup. Była również zaangażowana w akcje muralowe, takie jak np. Muralia, Podwodny Wrocław czy Stop Przemocy. W ten sposób cały czas udowadnia, że prowadzenie biznesu to nie tylko pomnażanie zysków, lecz także społeczna rola i odpowiedzialność za otoczenie, w którym się funkcjonuje.

ColorLove Przedszkole we Wrząsowicach, mural namalowany farbami Baumit we Wrocławiu,
Mini Mistrzostwa Przedszkolaków 2018, Baumit Parasol Cup 2023
Fot. Baumit
ColorLove Przedszkole we Wrząsowicach, mural namalowany farbami Baumit we Wrocławiu,
Mini Mistrzostwa Przedszkolaków 2018, Baumit Parasol Cup 2023
Fot. Baumit

17 edycji konkursu Fasada Roku

Od 2007 roku firma Baumit organizuje konkurs architektoniczny Fasada Roku, podkreślając istotną rolę elewacji w kształtowaniu jakości budynku oraz jego otoczenia. Do tej pory, we wszystkich dotychczasowych edycjach konkursu, jury złożone z architektów, przedstawicieli mediów branżowych i specjalistów z branży budowlanej zaopiniowało łącznie już ponad 3 tysiące budynków z elewacją wykończoną kompletną technologią Baumit.

www.baumit.com
www.facebook.com/BaumitPolska
www.instagram.com/baumit.polska

źródło informacji: Baumit

Czytaj dalej

PKP Intercity wzmacnia pociągi na majówkę i zachęca do korzystania z promocji

Możliwość komentowania PKP Intercity wzmacnia pociągi na majówkę i zachęca do korzystania z promocji została wyłączona Aktualności

Zbliża się długi weekend majowy, podczas którego Polacy chętnie podróżują po kraju i do państw sąsiednich. PKP Intercity zaprasza do wspólnych przejazdów i dostosowuje swoją ofertę do wzmożonego ruchu pasażerskiego. Między 30 kwietnia a 5 maja przewoźnik zwiększy liczbę kursujących pociągów, wydłuży ich relacje oraz planowo wzmocni 182 składy dodatkowymi 238 wagonami. Operatywnie zaś prowadzone są kolejne wzmocnienia połączeń z wysoką frekwencją – do 58 składów zostanie dostawionych 126 wagonów.

PKP Intercity majówka fot. PKP Intercity
PKP Intercity majówka fot. PKP Intercity

Majówka to okres, kiedy wiele osób decyduje się na wyjazdy, zarówno w kraju, jak i za granicę.
To doskonała okazja do odwiedzenia rodzin, przyjaciół, ale także do odkrycia nowych, urokliwych zakątków naszego kraju. PKP Intercity oferuje połączenia do najpopularniejszych kurortów, ale także do tych mniej znanych, urokliwych miejsc. Wychodząc naprzeciw potrzebom pasażerów, PKP Intercity zaplanowało uruchomienie dodatkowych pociągów oraz kursowanie wybranych połączeń w wydłużonych relacjach.

Pełna lista dodatkowo uruchomionych pociągów:

  • EIC 1540 Jantar Warszawa Zach. – Hel; kursujący 27-28 kwietnia i 1-5 maja,
  • EIC 5140 Jantar Hel – Warszawa Zach.; kursujący 27-28 kwietnia i 1-5 maja,
  • EIC 1548 Kaszub Warszawa Zach. – Gdynia Gł.; kursujący 6 maja,
  • EIC 5148 Kaszub Gdynia Gł. – Warszawa Centr.; kursujący 5 maja,
  • EIC 1592 Neptun Warszawa Centr. – Gdynia Gł.; kursujący 27 kwietnia i 1 oraz 3 maja,
  • EIC 5192 Neptun Gdynia Gł. – Warszawa Zach.; kursujący 28 kwietnia i 1 oraz 5 maja,
  • IC 57150 Zatoka Gdynia Gł. – Poznań Gł.; kursujący 30 kwietnia oraz 1,2,5 maja,
  • IC 75150 Zatoka Poznań Gł. – Gdynia Gł.; kursujący 1,2,3,6 maja,
  • IC 15154 Lazur Łódź Fabryczna – Gdynia Gł.; kursujący 1 maja,
  • IC 51154 Lazur Gdynia Gł. – Łódź Fabryczna; kursujący 1 maja,
  • IC 51128 Mieszko Bis Gdynia Gł. – Łódź Kaliska przez Poznań, Wrocław, Częstochowę; kursujący 5 maja.

Pełna lista pociągów kursujących w wydłużonych relacjach:

  • IC 31102 Marszałek Piłsudski rel. Kraków Gł. – Warszawa Gdańska kursuje w wydłużonej relacji do Olsztyna Gł. pod numerem 35124; kursujący 4 maja,
  • IC 13102 Marszałek Piłsudski rel. Warszawa Gdańska – Kraków Gł. kursuje w wydłużonej relacji z Olsztyna Gł. pod numerem 53124; kursujący 5 maja,
  • IC 91130 Zosia Łódź Fabryczna – Warszawa Wsch. wydłużony jako IC 15130 do Gdyni Gł.; kursujący 5 maja,
  • EIC 8100 Chrobry Szczecin Gł. – Warszawa Wsch. wydłużony jako EIC 8540 do Gdyni Gł.; kursujący 27 kwietnia i 4 maja,
  • EIC 1800 Chrobry Warszawa Wsch. – Szczecin Gł. wydłużony jako EIC 5840 z Gdyni Gł.; kursujący 28 kwietnia i 5 maja,
  • IC 61102 Konopnicka relacji Wrocław Gł. – Warszawa Wschodnia kursuje w wydłużonej relacji do Olsztyna Gł. pod numerem 65124; kursujący 30 kwietnia i 5 maja,
  • IC 16108 Oleńka relacji Warszawa Gdańska – Wrocław Gł. kursuje w wydłużonej relacji z Olsztyna Gł. pod numerem 56124; kursujący 30 kwietnia i 5 maja,
  • TLK 53102 Lubomirski rel. Gdynia Gł. – Kraków Gł. kursuje w wydłużonej relacji do Przemyśla Gł.; kursujący 30 kwietnia i 4-5 maja,
  • TLK 35102 Lubomirski rel. Kraków Gł. – Gdynia Gł. kursuje w wydłużonej relacji z Przemyśla Gł.; kursujący 1 maja i 5-6 maja.

2 maja w Warszawie odbędzie się finał Pucharu Polski w piłce nożnej. PKP Intercity uruchomi 3 dodatkowe pociągi specjalne dla kibiców ze Szczecina oraz 4 dodatkowe pociągi specjalne dla kibiców z Krakowa, a także wzmocni połączenia rozkładowe jadące z tych miast do stolicy.

Atrakcyjne ceny biletów PKP Intercity

Osoby planujące podróż z większą grupą mają możliwość skorzystania z promocji „Taniej z Bliskimi”. Aby uzyskać 30% zniżki od podstawowej ceny biletów, wystarczy podróżować w grupie liczącej od 2 do 6 osób. Oferta ta jest dostępna w pociągach TLK i IC na trasach krajowych, a dodatkowo można ją łączyć z ulgami ustawowymi. Ważne jest, aby bilety zakupić najpóźniej na trzy dni przed odjazdem. Dzięki tej promocji, podróżowanie z rodziną lub grupą przyjaciół jest tańsze. Warto również korzystać z promocji „Bilet Rodzinny” na połączenia EIC i EIP, która pozwala na obniżenie kosztów podróży o 30%. Jest to korzystna oferta dla grupy od 2 do 5 osób, w której podróżuje przynajmniej jedno dziecko poniżej 16 roku życia.

We wszystkich pociągach PKP Intercity w relacjach krajowych można korzystać także z Karty Dużej Rodziny, która daje 30% rabatu podczas wspólnej podróży co najmniej 2 osób posiadających Kartę Dużej Rodziny (bez względu na przynależność rodzinną).

Podróżując z dziećmi warto pamiętać o tym, że dzieci, które nie ukończyły 4. roku życia, podróżują z PKP Intercity z ulgą 100% w wagonach 2. klasy. Wystarczy pobrać dla nich bilet z tą ulgą. Starszym dzieciom i młodzieży szkolnej przysługuje ustawowa ulga w wysokości 37% – na podstawie legitymacji szkolnej.

Studenci mogą korzystać z ustawowej ulgi, która pozwala im na 51% zniżki na bilety PKP Intercity na wszystkie krajowe trasy. Wystarczy okazać ważną legitymację studencką. Seniorzy również mają możliwość taniego podróżowania z narodowym przewoźnikiem. Każdy, kto ukończył 60 lat, może skorzystać z oferty „Bilet Seniora”, która zapewnia 30% zniżki na podróże krajowe we wszystkich kategoriach pociągów, zarówno w pierwszej, jak i drugiej klasie. Wystarczy okazać konduktorowi dowód tożsamości z datą urodzenia. Osoby na emeryturze lub rencie, niezależnie od wieku, mają prawo do dwóch przejazdów rocznie z 37% zniżką w drugiej klasie we wszystkich kategoriach pociągów na trasach krajowych. Podczas kontroli, oprócz dowodu tożsamości, powinni przedstawić zaświadczenie wydane przez odpowiednią instytucję, na przykład przez lokalną jednostkę Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów.

Tańsze przejazdy w środku tygodnia

Osoby podróżujące podczas tegorocznej majówki, która wypada w środku tygodnia, mogą skorzystać z oferty Mulitprzejazd oraz Multiprzejazd Max. Obowiązują one przez trzy doby – od północy we wtorek do godz. 24:00 w czwartek i umożliwiają dowolną liczbę przejazdów w tym czasie. Wybierając Multiprzejazd można podróżować pociągami kategorii TLK i IC w 2. klasie za 119 zł i w 1. klasie za 159 zł. Natomiast Multiprzejazd Max obejmuje wszystkie pociągi PKP Intercity. Bilet na podróże w 2. klasie kosztuje 239 zł, a w 1. klasie – 396 zł.

Planowanie podróży

Szczegółowe informacje o rozkładach jazdy pociągów, a także możliwościach zakupu biletów, są dostępne na stronie intercity.pl oraz w aplikacji mobilnej PKP Intercity. Dostępna jest również infolinia pod numerem +48 22 322 22 22 (koszt zgodny z taryfą operatora). Ponadto, w trakcie długiego weekendu do dyspozycji pasażerów, na największych dworcach w Polsce, będą informatorzy mobilni. Pomogą oni podróżnym ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży. PKP Intercity zachęca do wcześniejszego planowania podróży i zakupu biletów.

źródło informacji: PKP Intercity

Czytaj dalej

ROK WIELKIEGO JUBILEUSZU 550 lat Województwa Lubelskiego

Możliwość komentowania ROK WIELKIEGO JUBILEUSZU 550 lat Województwa Lubelskiego została wyłączona Aktualności

Sejmik Województwa Lubelskiego na sesji 26 stycznia ogłosił rok 2024 „Rokiem Jubileuszu 550-lecia Województwa Lubelskiego”. – Możemy być dumni z naszej historii, wpisującej się w ponadtysiącletnią historię Polski – mówi marszałek Jarosław Stawiarski, przytaczając wielkie historyczne fakty z dziejów województwa, jak podpisanie Unii Lubelskiej w 1569 roku, utworzenie Trybunału Koronnego w 1578 czy powołanie Akademii Zamojskiej w roku 1594.

Historia

Administracyjnie Województwo Lubelskie zostało wydzielone już w 1474 roku. To tutaj miały miejsce najważniejsze wydarzenia z okresu Rzeczypospolitej Obojga Narodów, chociażby umowa międzynarodowa Królestwa Polskiego z Wielkim Księstwem Litewskim, szeroko znana jako Unia Lubelska. Tu mieszały się kultury Wschodu i Zachodu. W czasie zaborów mieszkańcy województwa lubelskiego dawali przykład patriotyzmu, walcząc do końca w 1831 i 1864 roku. W okresie odrodzenia Polski Lubelszczyzna stała się na krótko siedzibą pierwszego Tymczasowego Rządu Ludowego Republiki Polskiej. To tu rozegrały się walki Kampanii Wrześniowej. Wreszcie w lipcowych strajkach w 1980 roku na ziemi lubelskiej tworzyły się zręby „Solidarności”.

– Taka rocznica zdarza się tylko raz w roku. W 1474 roku województwo składało się z trzech powiatów. Solidarność narodziła się w 1569 roku podczas Unii Lubelskiej, czyli związku trzech narodów, które stworzyły pierwszą Rzeczpospolitą Obojga Narodów, a ten wielki sojusz powstał właśnie tu, w Lublinie. Mam nadzieję, że nasz kraj dalej będzie nadawał Europie określone wizje rozwoju –  Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.

To w Lublinie w 1918 roku, tuż po odzyskaniu niepodległości, powołano pierwszą w wolnej Polsce uczelnię – Uniwersytet Lubelski. Z KUL-em związany był przez niemal ćwierć wieku ks. prof. Karol Wojtyła, czyi papież Jan Paweł II.

Do wielkiej przeszłości województwa, oddziałującej na historię Polski i Europy, nawiązują m.in. Kongresy Trójmorza, odbywające się od kilku lat w Lublinie z inicjatywy Marszałka Województwa Lubelskiego Jarosława Stawiarskiego. Dzięki takim wydarzeniom Lublin i Lubelskie są ośrodkiem spotkania i integracji regionów Europy Środkowo-Wschodniej. Coroczne spotkania z przedstawicielami krajów Trójmorza budują relacje i pogłębiają międzyregionalną i międzynarodową współpracę, są szczególnie cenne w obecnej sytuacji geopolitycznej, w czasach rosyjskiego imperializmu i wojny na Ukrainie.

Piękny jubileusz regionu to czas, aby patrzeć w przyszłość z nadzieją i zaangażowaniem, kontynuując tradycję lokalnej demokracji i współpracy społecznej.

Województwo Lubelskie specjalnie na tę okazję przygotowało wyróżnienia okolicznościowe pn. „Medal 550-lecia Województwa Lubelskiego” z insygniami województwa.

Od początku roku wręczono jubileuszowe medale ok. 80 instytucjom, stowarzyszeniom, firmom, naukowcom, samorządowcom, przedstawicielom władz, duchowieństwa, regionalistom czy krajoznawcom.

źródło informacji: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

Czytaj dalej

PSG i Gmina Czarny Dunajec rozpoczynają współpracę w zakresie wodoru

Możliwość komentowania PSG i Gmina Czarny Dunajec rozpoczynają współpracę w zakresie wodoru została wyłączona Aktualności

Polska Spółka Gazownictwa oraz Miasto i Gmina Czarny Dunajec podpisały porozumienie o współpracy. Jego celem jest długoterminowe partnerstwo w dziedzinie rozwoju technologii związanych z paliwami alternatywnymi, ze szczególnym uwzględnieniem wodoru.

Gmina Czarny Dunajec fot. PSG
Gmina Czarny Dunajec fot. PSG

Bardzo się cieszymy, że to właśnie Polska Spółka Gazownictwa będzie partnerem, który pomoże miastu i gminie Czarny Dunajec wykorzystywać wodór jako źródło energii na dużą skalę. Od kilku lat systematycznie jako spółka podnosimy nasze kompetencje, aby w przyszłości być największym operatorem systemu dystrybucyjnego wodoru w Polsce – powiedział Robert Więckowski, prezes Polskiej Spółki Gazownictwa.

W ramach współpracy obie strony zobowiązały się do realizacji szeregu inicjatyw, przyczyniających się do poprawy jakości powietrza oraz ograniczenia emisji szkodliwych substancji. Wśród głównych punktów umowy znajdują się:

  • wdrożenie technologii związanych z paliwami alternatywnymi, w szczególności dotyczących wodoru oraz innych gazów odnawialnych i niskoemisyjnych,
  • prowadzenie prac rozwojowych i inwestycyjnych na terenie gminy Czarny Dunajec w zakresie paliw gazowych,
  • realizacja wspólnych projektów badawczo-rozwojowych w obszarze niskoemisyjnych paliw alternatywnych,
  • wdrożenie innowacyjnych technologii w ramach wspólnych projektów.
Czarny Dunajec LNG fot. mat. prasowe
Czarny Dunajec LNG fot. mat. prasowe

Dążymy do tego, aby nasze miasto stało się uzdrowiskiem i liderem w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii energetycznych. Partnerstwo z Polską Spółką Gazownictwa otwiera przed nami nowe możliwości i przyspieszy realizację naszych ambitnych planów rozwojowych. Chcemy być pierwszą w Polsce gminą wykorzystującą wyłącznie wodór jako źródło energii – dodał Marcin Ratułowski, Burmistrz Miasta i Gminy Czarny Dunajec.

Umowa o współpracy między PSG a Miastem i Gminą Czarny Dunajec jest znaczącym krokiem w kierunku realizacji innowacyjnych na skalę całego kraju rozwiązań energetycznych. Ta partnerska inicjatywa nie tylko przyniesie korzyści środowiskowe dla mieszkańców i turystów, ale jest także przykładem synergii pomiędzy największym w Polsce Operatorem Systemu Dystrybucyjnego gazu ziemnego a jednostką samorządu terytorialnego, stanowiąc inspirację dla innych miast i gmin do podejmowania podobnych działań – podsumował Paweł Firlej, dyrektor Oddziału Zakładu Gazowniczego w Krakowie.

Polska Spółka Gazownictwa zrobiła w marcu br. duży krok w kierunku dystrybucji wodoru, uzyskując dla pierwszego w Polsce gazociągu Świadectwo Oceny Technicznej w zakresie przesyłu gazu ziemnego z jego domieszkami do 20 proc. objętości. Również w pierwszym kwartale tego roku PSG rozpoczęła współpracę z niemieckim operatorem dystrybucji gazu Gasnetz Hamburg. Jej celem jest m.in. rozwój w spółce kompetencji związanych z budowąwodorociągów.

źródło informacji: Polska Spółka Gazownictwa

Czytaj dalej

Konfederacja Lewiatan: Szybki wzrost płac napędza konsumpcję

Możliwość komentowania Konfederacja Lewiatan: Szybki wzrost płac napędza konsumpcję została wyłączona Aktualności

Sprzedaż detaliczna w marcu br. była wyższa niż przed rokiem o 6,1%. W porównaniu z lutym 2024 r. wzrosła o 14,2% – podał GUS.

Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Lewiatana fot. Konfederacja Lewiatan
Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Lewiatana

W ostatnich kilku latach, w związku ze świętami Wielkiej Nocy, marzec zaraz po grudniu jest miesiącem, kiedy Polki i Polacy wydają najwięcej pieniędzy na zakupy. Niezależnie od tego jakie panują nastroje w społeczeństwie, jak wysoka jest inflacja i ile nam zostaje w kieszeniach, tradycja spędzania świat przynosi średniomiesięczny wzrost wydatków na żywność o 13%. Nawet w okresie najgłębszej pandemii miesięczny wzrost wyniósł ponad 12%. Tym razem nie jest inaczej. Wyniki sprzedaży detalicznej żywności w ubiegłym miesiącu były lepsze o ponad 18%. W skali roku wydaliśmy na żywność o 6,6% więcej.

Oczywiście, przełożyło się to na dobry wynik ogólnej sprzedaży detalicznej, choć gorszy od prognoz. Sprzedaż detaliczna w marcu 2024 wzrosła w skali roku o 6,1% (ceny stałe) oraz aż o 14,2% (ceny stałe) w skali miesiąca i to przy dwóch dniach roboczych mniej niż rok wcześniej.

W rocznej relacji to jednak nie produkty spożywcze zaważyły na 6% wzroście sprzedaży. Nadal kupujemy dużo więcej samochodów niż przed rokiem (+13,5%) oraz paliw (+11,2%).  Do niedawna sprzedaż silnie korelowała z produkcją w kilku kategoriach produktów. Porównując z wczorajszymi danymi z przemysłu pojawia się obawa, że ten pierwszy, motoryzacyjny kanał sprzedaży może za chwilę się wyczerpać.

Perspektywy dla konsumpcji jednak pozostają nadal optymistyczne. Zarabiamy coraz więcej, bo szybko rosną płace, odkładamy coraz więcej pieniędzy i poprawiają się nastroje społeczne.

źródło informacji: Konfederacja Lewiatan

Czytaj dalej

PKP CARGO poradzi sobie bez węgla

Możliwość komentowania PKP CARGO poradzi sobie bez węgla została wyłączona Aktualności

Kolejowe przewozy towarowe w  Polsce czekają poważne zmiany związane z  transformacją polskiej i  europejskiej gospodarki. PKP CARGO będąc jednym z liderów polskich przewoźników kolejowych ma spory potencjał do tego, aby nadawać ton tym zmianom.

Maciej Jankiewicz, p.o. prezesa i członek zarządu PKP CARGO ds. finansowych fot. PKP CARGO
Maciej Jankiewicz, p.o. prezesa i członek zarządu PKP CARGO ds. finansowych fot. PKP CARGO

Przez dziesięciolecia głównym towarem przewożonym przez kolej był węgiel kamienny. Ten stan trwa do dziś, zapewniając kolejarzom około 1/3 pracy przewozowej, jednak od początku lat 90-tych systematycznie spada udział węgla w  przewozach szynowych. W  ostatnich latach spadki te są efektem przede wszystkim ograniczania udziału węgla w energetyce zawodowej, co wymusza unijna polityka energetyczno- -klimatyczna. Coraz mniej tego paliwa zużywają także gospodarstwa domowe do ogrzewania domów.

Inne towary masowe – zwłaszcza rudy metali i  gotowe wyroby metalowe – również trafiają na kolej w mniejszym strumieniu, bo unijny przemysł stalowy ogranicza produkcję z  powodu ogromnych kosztów wdrażania Zielonego Ładu. Większy optymizm widzą kolejarze w  segmencie przewozu kruszyw i materiałów budowlanych, gdyż napędzane są przez inwestycje infrastrukturalne.

PKP CARGO fot. mat. prasowe
PKP CARGO fot. mat. prasowe

Idziemy w kontenery

Co w  takim razie mają zrobić kolejarze, żeby nie oddawać dalej pola transportowi drogowemu? Obiecująca jest dywersyfikacja grup towarowych oraz elastyczne podejście do potrzeb rynku. W  tym kierunku chce podążać cała Grupa PKP CARGO.

– W  tej chwili najbardziej obiecująco wygląda segment przewozów intermodalnych. PKP CARGO ma tu spore możliwości i wiele atutów, które będziemy wykorzystywać, aby zwiększać przewozy kontenerów i  innych jednostek intermodalnych budując przewagi konkurencyjne w  branży – mówi Maciej Jankiewicz, p.o. prezesa i członek zarządu PKP CARGO ds. finansowych.

Te atuty to m.in. możliwość prowadzenia przewozów nie tylko w  Polsce, ale także w  Niemczech, Czechach, Austrii, Belgii, Holandii, na Słowacji, Węgrzech, Słowenii. Ponadto, z  usług Grupy PKP CARGO korzystają przedsiębiorstwa reprezentujące kluczowe sektory gospodarki. Rozbudowana infrastruktura oraz zaplecze sprzętowe, w tym nowoczesny tabor to kolejne przewagi konkurencyjne. W ostatnich kilku latach spółka zakupiła ponad 1150 wagonów platform intermodalnych i ponad 40 nowoczesnych lokomotyw, które można wykorzystywać do przewozu tych ładunków zarówno w  ruchu krajowym, jak i  międzynarodowym. Co roku modernizujemy lokomotywy i wagony starszych typów, co podnosi zdolności operacyjne spółki i całej grupy.

PKP CARGO rozbudowuje również swoją intermodalną infrastrukturę. Terminale intermodalne grupy mają ponad 70 ha powierzchni i posiadają zdolność przeładunkową na poziomie 1,2 mln TEU rocznie. Oznacza to dużą niezależność i  przewagę PKP CARGO w  stosunku do możliwości przeładunkowych innych podmiotów.

Pod koniec 2023 roku oddany został do użytku przez PKP CARGO najnowocześniejszy w  Polsce terminal w  Zduńskiej Woli – Karsznicach, gdzie można obsługiwać pociągi kontenerowe oraz przewożące naczepy samochodowe. Inne terminale są rozbudowywane i  wyposażana w  nowoczesne urządzenia do przeładunku i  załadunku jednostek intermodalnych.

– Z  handlowego punktu widzenia terminal w Karsznicach na pewno podnosi atrakcyjność Grupy PKP CARGO w oczach obecnych i potencjalnych klientów, co powinno skutkować nowymi kontraktami – nie ma wątpliwości Jacek Rutkowski, członek zarządu PKP CARGO S.A. ds. handlowych.

Rutkowski dodaje, że terminal zduńskowolski pomoże PKP CARGO w  realizacji jednego ze swoich strategicznych celów, jakim jest rozwijanie przewozów między portami Trójmorza, czyli leżącymi nad Adriatykiem, Bałtykiem i  Morzem Czarnym.

– Można już nawet mówić o Czwórmorzu, gdyż współpracą z regionem ABC są zainteresowane porty greckie leżące nad Morzem Egejskim, będącym wschodnią częścią Morza Śródziemnego – zauważa Jacek Rutkowski.

Jego zdaniem kolej skorzysta na rozwoju Trójmorza jeśli znikną „wąskie gardła” w szynowych połączeniach transgranicznych i bariery biurokratyczne ograniczające ruch pociągów w komunikacji międzynarodowej.

PKP CARGO LUM fot. mat. prasowe
PKP CARGO LUM fot. mat. prasowe

Czy kolei pomoże ekologia?

Prezes Maciej Jankiewicz zwraca uwagę, że PKP CARGO planuje sukcesywnie podnosić swoje zdolności operacyjne, zwiększając efektywność procesów przewozowych, a  tym samym podnosić swoją konkurencyjność. Bardzo prawdopodobne jest, że na korzyść kolei zacznie w  końcu działać to, że jest ona najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Pociąg towarowy emituje bowiem co najmniej siedem razy mniej CO2 i innych gazów szkodliwych dla środowiska w  przeliczeniu na jedną tonę przewiezionego ładunku. PKP CARGO jest nastawione na wzrost tych wskaźników także dzięki modernizacji lokomotyw, gdyż takie pojazdy zużywają mniej energii elektrycznej lub oleju napędowego, a więc przyczyniają się do obniżenia śladu węglowego w działalności PKP CARGO.

Wydaje się, że kolejarzom powinna sprzyjać unijna polityka dążenia do zbudowania zrównoważonego zielonego transportu”. Maciej Jankiewicz wyjaśnia, że same przepisy nie pomogą przewoźnikom szynowym w przejęciu części przewozów drogowych. Każdy przewoźnik kolejowy, w tym i PKP CARGO, musi udowodnić swoją konkurencyjność, musi przekonać klientów, że warto przenieść ładunek z  ciężarówki na wagon kolejowy. Wielu z nich patrzy z ciekawością w kierunku kolei, gdyż może ona im zapewnić dostęp do „zielonego” transportu, co jest ważne w sytuacji, gdy wiele gałęzi przemysłu dąży do tego, aby ich produkty pozostawiały jak najmniejszy ślad węglowy.

Z  ekologicznych względów PKP CARGO jest zainteresowana napędem wodorowym, który może zapewnić kolei zeroemisyjność. Maciej Jankiewicz zwraca uwagę, że polscy naukowcy i  inżynierowie poczynili duże postępy w  pracach nad wodorem: po torach jeździ testowa lokomotywa napędzana wodorem, a  ośrodki naukowe przedsiębiorstwa pracują nad rozwijaniem technologii wytwarzania, magazynowania i dystrybucji wodoru. Trzeba pokonać jeszcze wiele barier technologicznych, aby wodór stał się powszechny na kolei, jednak ten cel wydaje się możliwy do osiągnięcia.

Czytaj dalej

PITy 2024 – ostatni moment na rozliczenie

Możliwość komentowania PITy 2024 – ostatni moment na rozliczenie została wyłączona Aktualności, Prawo i Podatki

Czas ucieka nieubłaganie, a wraz z nim mijają ostatnie chwile na rozliczenie PIT. Dla wielu osób ostateczny termin złożenia deklaracji podatkowej przypada 30 kwietnia. Dopełnianie formalności na ostatnią chwilę bywa stresujące, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę, że niezłożenie lub nieterminowe przekazanie urzędowi skarbowemu deklaracji może rodzić przykre konsekwencje. Jak więc sprawnie i bezbłędnie dokonać rozliczenia, nawet jeśli kończy się nam czas? Czy można sprawnie rozliczyć się bez wychodzenia z domu i co dokładnie grozi za niedopełnienie obowiązku? Eksperci podpowiadają, jak przejść przez ten proces sprawnie i bezpiecznie.

pit 2024

Rozlicz się skutecznie

Rozliczenie PIT wymaga dokładności, ale dzięki odpowiedniej wiedzy i przygotowaniu, zrobimy to efektywnie i z mniejszym ryzykiem popełnienia błędów. Oto kilka kluczowych wskazówek:

  • po pierwsze dokładność – upewnij się, że wszystkie dane osobowe i finansowe są poprawne. Błędy w numerach identyfikacyjnych, takich jak PESEL czy NIP, mogą prowadzić do odrzucenia deklaracji.
  • wybór właściwego arkusza – zwróć uwagę na to, aby wybrać odpowiedni druk. PIT-37 jest najczęściej używany przez osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. Poza nim do najpopularniejszych formularzy zaliczamy: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-38, PIT,39, PIT-OP, PIT-DZ.
  • elektroniczne rozliczenie – skorzystanie z systemu e-Deklaracje może znacznie przyspieszyć proces i zminimalizować ryzyko błędów.
Najpopularniejsze formularze PIT
PIT-28Formularz przeznaczony dla podatników rozliczających się za pomocą ryczałtu ewidencjonowanego oraz uzyskujących przychody z najmu prywatnego.
PIT-36Formularz przeznaczony dla podatników, którzy w roku podatkowym prowadzili działalność gospodarczą opodatkowaną na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, lub którzy uzyskali przychody z najmu, dzierżawy czy ze źródeł przychodów położonych za granicą.
PIT-36LFormularz przeznaczony dla podatników, którzy w roku podatkowym prowadzili pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej.
PIT-36LSFormularz przeznaczony dla podatników będących przedsiębiorstwem w spadku, którzy prowadzili pozarolniczą działalność gospodarczą.
PIT-37Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowych dla osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej.
PIT-38Formularz przeznaczony dla podatników, którzy w roku podatkowym uzyskali przychody z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów w spółkach, albo udziałów w spółdzielniach.
PIT-39Formularz przeznaczony dla podatników, którzy w roku podatkowym uzyskali przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
PIT-OPOświadczenie o przekazaniu 1,5% podatku organizacji pożytku publicznego.
PIT-DZInformacje o dzieciach uprawniających podatnika do ulgi dla rodzin 4+ w roku podatkowym.

– Rozliczając PIT warto zwrócić szczególną uwagę na kilka aspektów. Po pierwsze, upewnij się, że używasz aktualnego formularza. Najnowsze wersje można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Dla większości podatników odpowiedni będzie PIT-37, który służy do rozliczenia przychodów z pracy na etacie czy emerytur i jest najczęstszą formą rozliczenia wybieraną przez podatników. W 2023 na jego podstawie rozliczało się niemal 83% osób. Po drugie, nie zapomnij o załącznikach, które są wymagane w przypadku korzystania z niektórych ulg podatkowych. Po trzecie, pamiętaj o podpisaniu deklaracji – brak podpisu to częsty błąd, który może opóźnić zwrot podatku. Kolejnym ważnym elementem jest dokładne sprawdzenie informacji wprowadzonych do systemu. Błędy w danych od płatnika, takie jak te z formularza PIT-11, który otrzymujemy od pracodawcy, mogą prowadzić do nieprawidłowego obliczenia podatku. Warto również pamiętać o terminie rozliczenia – w tym roku mija on 30 kwietnia. Spóźnienie się może skutkować między innymi nałożeniem odsetek za zwłokę i karami pieniężnymi – komentuje Aneta Miszczak, ekspert Intrum.

Co grozi za niedopełnienie obowiązku?

Niezłożenie deklaracji PIT w wyznaczonym terminie może skutkować szeregiem konsekwencji, które niosą za sobą nie tylko obciążenia finansowe, ale również mogą wpłynąć na dalsze relacje z organami podatkowymi. Z jakimi konsekwencjami zatem powinna liczyć się osoba, która nie dopełni tego obowiązku? Najlepiej będzie spojrzeć co na ten temat mówi polskie prawo, a dokładniej ustawa z dnia 10 września 1999 roku kodeksu karnego skarbowego.

W przypadku przekroczenia terminu złożenia zeznania podatkowego, podatnik może zostać obciążony karą pieniężną, której wysokość jest uzależniona od stopnia przewinienia oraz ewentualnej kwoty zaległości podatkowej i wynosić może aż do 720 stawek dziennych. Kwota jednej stawki dziennej według obecnych wyliczeń wynosi od 141,40 zł do 56 560 zł. W wyjątkowych sytuacjach, kiedy odpowiednie organy stwierdzą istnienie nieprawidłowości w zeznaniu, podatnik może liczyć się nawet z konsekwencjami karnymi w postaci pozbawienia wolności do lat 3. Spóźnienie się z rozliczeniem może być również przyczynkiem do wszczęcia kontroli podatkowej, co wiąże się z dodatkowym nakładem czasu i potencjalnymi komplikacjami. Podatnik, który nie złoży deklaracji w terminie, może stracić możliwość skorzystania z niektórych ulg, co w efekcie może zwiększyć kwotę należnego podatku. Musimy pamiętać również, że oprócz indywidualnie wyliczanych kar za każdy dzień opóźnienia, naliczane są odsetki. Stawka procentowa jest określana przez Ministerstwo Finansów i może ulec zmianie w zależności od aktualnych przepisów.

– Spóźnienie z deklaracją PIT nawet o jeden dzień, choć niektórym może wydawać się błahostką, pociąga za sobą poważne konsekwencje. Warto jednak pamiętać, że system podatkowy oferuje narzędzia umożliwiające uniknięcie sankcji, takie jak instytucja czynnego żalu. W przypadku niezłożenia deklaracji w terminie, należy niezwłocznie zawiadomić urząd skarbowy, co w niektórych przypadkach może uchronić przed karą. Każda sytuacja jest jednak rozpatrywana w sposób indywidualny i złożenie czynnego żalu nie gwarantuje uchylenia się od konsekwencji opóźnienia. Najlepszą praktyką jest bycie zdyscyplinowanym i terminowym w rozliczeniach – dodaje ekspert Intrum, Aneta Miszczak.

Elektroniczne rozliczenia – szybko i bezpiecznie

W dobie cyfryzacji z elektronicznego rozliczenia PIT może skorzystać każdy obywatel, który ma dostęp do Internetu. Ta opcja oferuje szybkość i bezpieczeństwo, które są nieocenione, zwłaszcza gdy do ostatecznego terminu pozostało niewiele czasu. Usługa „Twój e-PIT” dostępna na portalu rządowym podatki.gov.pl, umożliwia złożenie zeznań PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, a także oświadczenia PIT-OP i informację PIT-DZ. Dostęp do tej usługi jest możliwy całodobowo, siedem dni w tygodniu, co pozwala na rozliczenie w dogodnym momencie, bez konieczności wychodzenia z domu.

– Elektroniczne rozliczenie PIT to nie tylko kwestia wygody, ale również oszczędności czasu. Korzystając z systemu e-Deklaracje, można w prosty sposób sprawdzić poprawność danych, skorzystać z przysługujących ulg i odliczeń, a także szybko otrzymać informację o ewentualnym zwrocie podatku. Warto również pamiętać o e-doręczeniach, będących cyfrowym odpowiednikiem listu poleconego, które umożliwiają odbieranie i wysyłanie pism online, co może ułatwić komunikację z urzędem skarbowym – radzi Aneta Miszczak.

Rozliczenie PIT nie musi być skomplikowane ani czasochłonne. Dzięki elektronicznym narzędziom, takim jak Twój e-PIT i e-Deklaracje, proces ten jest intuicyjny i dostępny dla każdego podatnika. Warto korzystać z nowoczesnych rozwiązań, które nie tylko ułatwiają rozliczenie, ale również zapewniają jego bezpieczeństwo. Przy rozliczeniu PIT kluczowe jest zachowanie dokładności i terminowości, aby uniknąć kar i komplikacji związanych z niedopełnieniem obowiązku. Współczesne technologie czynią ten proces prostszym i bardziej dostępnym niż kiedykolwiek wcześniej, dzięki czemu każdy podatnik może bez problemu sprostać swoim obowiązkom wobec Skarbu Państwa nawet jeżeli o rozliczeniu przypomni mu się 30 kwietnia.

źródło informacji: Intrum

Czytaj dalej

Nowoczesne kształcenie dla silnej gospodarki. Włącz się w proces – zostań ekspertem programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju...

Możliwość komentowania Nowoczesne kształcenie dla silnej gospodarki. Włącz się w proces – zostań ekspertem programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego została wyłączona Aktualności

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) prowadzi nabór ekspertów w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) na lata 2021-2027 w ramach dziedzin: szkolnictwo wyższe oraz dostępność. Centrum zaprasza wszystkie osoby posiadające kwalifikacje oraz chcące brać udział przy wyborze przyszłościowych projektów uczelni i szkół wyższych. Nabór ekspertów potrwa do 31 maja 2024 r.

Eksperci FERS baner NCBR

– Kształcenie wysoko wykwalifikowanych kadr to podstawa nowoczesnej gospodarki. Rozwijaniu kompetencji, które studenci będą wykorzystywali na rynku pracy, powinna towarzyszyć troska o zapewnienie równego dostępu do wiedzy i nauki. Proces ten wspiera współpraca z ekspertami i specjalistami podejmowana przez NCBR na różnych płaszczyznach. Ich wiedza, doświadczenie i profesjonalizm są gwarancją wysokiej jakości zgłaszanych projektów – powiedział Dariusz Wieczorek, minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego jest programem, w którym NCBR przeznaczy ponad 3 miliardy złotych na projekty uczelni mające na celu kształcenie kadr dla nowoczesnej gospodarki oraz likwidację barier w dostępie do szkolnictwa wyższego. Obecnie poszukujemy osób z doświadczeniem i kompetencjami do wsparcia pracowników Centrum w procesie oceny wniosków, procedurze odwoławczej i w innych zadaniach wynikających z umów o dofinansowanie projektów – tłumaczy prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

W ramach Priorytetu I Umiejętności, Działania 1.5 Umiejętności w szkolnictwie wyższym wsparcie, którego eksperci udzielą NCBR będzie się koncentrowało w obszarach: dostosowania oferty podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji, rozwoju oferty uczelni w zakresie uczenia się osób dorosłych oraz umiędzynarodowienia podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, uczestniczących w kształceniu na poziomie wyższym w celu podniesienia jakości kształcenia. Natomiast w ramach Priorytetu III Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działania 3.1 Dostępność szkolnictwa wyższego – wsparcie NCBR będzie nastawione na zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami możliwości skorzystania z oferty szkolnictwa wyższego.

Współpraca z NCBR to szansa na zdobycie unikalnego doświadczenia oraz realny wpływ na rozwój polskiej nauki i zwiększenie dostępności na uczelniach. Osoby, które zostaną zakwalifikowane do grona ekspertów otrzymają zaświadczenie o współpracy z NCBR oraz wynagrodzenie za wykonaną pracę.

Kto może zostać ekspertem?

Każdy kandydat i kandydatka na eksperta musi posiadać co najmniej wykształcenie wyższe (tytuł magistra lub równoważny), co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe (niezależnie od formy zatrudnienia) w okresie ostatnich 5 lat w dziedzinie, do której aplikuje oraz udokumentowaną co najmniej jedną z poniższych form aktywności zawodowej lub naukowej:

  • uzyskanie co najmniej stopnia naukowego doktora w danej dziedzinie,
  • udział w co najmniej dwóch zakończonych projektach współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jako co najmniej członek kluczowego personelu projektu w dziedzinie, do której kandydat aplikuje,
  • udokumentowane doświadczenie w obszarze przygotowywania założeń lub realizacji lub oceny projektów współfinansowanych z EFS, np.: ocena wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, posiadanie ważnego certyfikatu uprawniającego do dokonywania oceny w PO WER, przygotowywanie lub realizowanie projektów współfinansowanych z EFS.

Kandydaci muszą również spełnić wymagania formalne jak np. niepozostawanie w stosunku pracy z Instytucjami Pośredniczącymi lub Instytucją Zarządzającą FERS czy niepozostawanie w stosunku pracy z firmami konsultingowymi zajmującymi się doradztwem potencjalnym wnioskodawcom, a w szczególności świadczącym wyspecjalizowane usługi w zakresie pozyskiwania funduszy i przygotowania dokumentacji aplikacyjnej z tym związanej.

Jak zostać ekspertem?

Każdy kandydat i kandydatka musi złożyć Wniosek kandydata na eksperta o wpis do Wykazu ekspertów w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, określając dziedzinę, w ramach której aplikuje oraz musi przekazać informacje i dokumenty niezbędne w procesie wyboru. Wypełniony Wniosek należy podpisać kwalifikowalnym podpisem elektronicznym oraz przesłać w formie elektronicznej na adres skrzynki eksperci.fers@ncbr.gov.pl.

Kandydat na eksperta powinien posiadać również aktywne konto eksperta o profilu ogólnym w Bazie Ekspertów NCBR  (czyli założyć konto oraz dokonać rejestracji wstępnej i pełnej lub w przypadku gdy posiada aktywne konto w Bazie Ekspertów NCBR zaktualizować swoje dane w profilu ogólnym eksperta). Należy wykonać także obowiązkowe trzy antykorupcyjne szkolenia e-learningowe. W przypadku, gdy kandydat na eksperta ubiegający się o status eksperta FERS, posiada konto eksperta oraz odbywał trzy e-learningowe szkolenia antykorupcyjne, a ich certyfikaty zostały zamieszczone w profilu eksperta, nie ma potrzeby, aby ponownie odbywał te szkolenia. Złożenie Wniosku na skrzynkę mailową oraz przesłanie uzupełnionego konta eksperta do weryfikacji NCBR w systemie informatycznym powinno nastąpić w tym samym czasie. Dopuszcza się 24-godzinną rozbieżność czasową pomiędzy złożeniem Wniosku a przesłaniem profilu eksperta do weryfikacji NCBR.

W kolejnym etapie Komisja Kwalifikacyjna weryfikuje każdą kandydaturę pod kątem formalnym i merytorycznym na bazie kryteriów określonych w regulaminie naboru. Po uzyskaniu pozytywnej oceny, kandydaci otrzymują informację drogą elektroniczną oraz zostają wpisani do dostępnego publicznie Wykazu Ekspertów FERS, znajdującego się na stronie internetowej NCBR. Po dokonaniu wpisu Kandydata na eksperta do Wykazu, NCBR zawiera z ekspertem Umowę ramową, na bazie której będą mieli możliwość wykonywania zadań zleconych przez NCBR.

Wszelkie informacje i dokumenty, w tym regulamin naboru znajdują się na stronie internetowej NCBR.

źródło informacji: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Czytaj dalej

Zmiany w Zarządzie PKP Intercity S.A.

Możliwość komentowania Zmiany w Zarządzie PKP Intercity S.A. została wyłączona Aktualności

19 kwietnia 2024 roku Walne Zgromadzenie PKP Intercity S.A. podjęło decyzję o odwołaniu 19 kwietnia 2024 roku z pełnienia funkcji dotychczasowy Zarząd Spółki PKP Intercity oraz powołało nowego prezesa, wiceprezes oraz członków zarządu PKP Intercity S.A.

PKP IC Pendolino fot. PKP IC
PKP IC Pendolino fot. PKP IC

Z dniem 19 kwietnia 2024 roku, decyzją Walnego Zgromadzenia PKP Intercity S.A., odwołani z Zarządu Spółki zostali: Pan Marek Chraniuk – prezes zarządu, Pan Tomasz Gontarz – wiceprezes zarządu oraz członkowie zarządu: Pan Jarosław Oniszczuk, Pan Artur Resmer oraz Pan Krzysztof Świerczek.

Do pełnienia funkcji prezesa zarządu od 19 kwietnia 2024 r. Walne Zgromadzenie PKP Intercity S.A. powołało Pana Janusza Malinowskiego, do pełnienia funkcji wiceprezes zarządu powołało Panią Dagmarę Zawadzką, do pełnienia funkcji członków zarządu powołani zaś zostali: Pan Marcin Karasiński oraz Pan Adam Wawrzyniak.

Janusz Malinowski – absolwent Politechniki Radomskiej na wydziale transportu i Politechniki Warszawskiej z zakresu zarządzania w transporcie kolejowym. Z koleją związany od niemal 40 lat. Od 2017 roku pełnił funkcję prezesa zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, wcześniej w latach 2015-2017 zajmował stanowisko członka zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Był odpowiedzialny m.in. za integrację biletową i informację pasażerską Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i miasta Łódź, a także za politykę handlową oraz rozwój inwestycyjny spółki w wymiarze taborowym. W latach 2011-2014 pełnił funkcję członka zarządu i prezesa zarządu PKP Intercity S.A., gdzie wdrażał największe inwestycje taborowe, m.in. zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym pojazdów Pendolino.

Dagmara Zawadzka – posiada ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze finansów. Specjalizuje się w branżach transportowej oraz paliwowej. Jest absolwentką Szkoły Głównej Handlowej oraz Aarhus School of Business. Ponadto jest stypendystką California Polytechnic University oraz ukończyła studia podyplomowe w obszarze Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej w SGH. Posiada tytuł CFA. Do 2011 roku pracowała w doradztwie (m.in. w PricewaterhouseCoopers) realizując szereg projektów z obszaru doradztwa finansowego, w tym IPO, M&A i oceny projektów inwestycyjnych. W kolejnych latach związała się zawodowo z grupą PKN Orlen, w której odpowiadała za realizację projektów strategicznych. W latach 2015 – 2016 pracowała w PKP Intercity, gdzie zarządzała pionem Finansów i Zakupów i realizowała proces restrukturyzacji spółki. W tym czasie PKP Intercity wróciło na ścieżkę rentowności. Następnie pracowała w Banku Gospodarstwa Krajowego, była członkinią Komitetu Kredytowego Banku a następnie kierowała przedstawicielstwem BGK w Londynie. W latach 2020-2021 realizowała w CPK projekty w obszarze otoczenia lotniska. Posiada doświadczenie w organach nadzorczych (RN i komitet audytu). Dagmara Zawadzka prowadzi konwersatoria w Akademii Leona Koźmińskiego. W obszarze akademickim specjalizuje się w finansach przedsiębiorstwa, wycenach, ocenie projektów inwestycyjnych i zarządzaniu wartością inwestycji zagranicznych.

Marcin Karasiński – absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku zarządzanie i marketing w zakresie zarządzania gospodarczego, a także ukończył studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim w zakresie integracji europejskiej. W 2012 roku ukończył studia menedżerskie Executive MBA na Uniwersytecie Gdańskim uzyskując dyplom Master of Business Administration (MBA). W 2023 roku zdobył tytuł menedżer biznesu w EY Academy of Business. Odbył liczne szkolenia i uzyskał certyfikaty m.in. w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych, sprawozdawczości, kompetencji menedżerskich. Od 2011 roku związany z PKP Intercity S.A., gdzie pełnił funkcję dyrektora projektu, następnie p.o. dyrektora biura restrukturyzacji i zarządzania projektami, dyrektora biura strategii, zastępcy dyrektora biura rozwoju oferty i produktów, dyrektora biura strategii i funduszy unijnych. W latach 2008-2011 pełnił funkcję dyrektora projektu w PKP S.A. Od 2005 do 2008 roku zajmował stanowisko głównego specjalisty w PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. W latach 2002-2005 zajmował stanowisko specjalisty w Ministerstwie Infrastruktury. W latach 1999-2001 pracował w Polskiej Telefonii Cyfrowej sp. z o.o. w Warszawie.

Adam Wawrzyniak – absolwent Politechniki Łódzkiej na Wydziale Elektrotechniki. Ukończył w 2019 roku szkolenia Training session on high-speed railawy systems, level 2 – UIC & FEE & RENFE Madrid oraz Training session on high-speed railway systems, level 1 – UIC Paris. Od 2011 do 2024 roku pracował w PKP Intercity przechodząc przez wszystkie stanowiska administracyjne od specjalisty do zastępcy dyrektora biura taboru oraz pełnienia funkcji pełnomocnika Zarządu ds. Systemu Zarządzania Utrzymaniem w „PKP Intercity” S.A. (2022 rok). Pracując w biurze taboru wdrożył do eksploatacji 3 floty elektrycznych zespołów trakcyjnych: PESADart, Flirt i Pendolino, prowadził także wdrożenie 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz zmodernizowanych 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Odpowiadał za wdrożenie w PKP Intercity Systemu Zarządzania Utrzymaniem (MMS).

źródło informacji: PKP Intercity

Czytaj dalej