Ze Zbigniewem Konieczkiem prezesem zarządu NEWAG SA, rozmawia Marcin Prynda

Fundacja NEWAG została powołana w 2018 roku, jakie są główne cele jej działalności?
Powołaliśmy Fundację NEWAG w celu ukierunkowania i usystematyzowania działań związanych ze wsparciem lokalnej społeczności, które wcześniej staraliśmy się realizować w firmie NEWAG. Głównym celem działalności Fundacji jest pomoc społeczna, w szczególności dzieciom i młodzieży. Bieżące działania koncentrujemy wokół wyrównywania szans i integracji dzieci słabszych i zagrożonych wykluczeniem społecznym. Nasze doświadczenia personalne związane z pozyskiwaniem i rozwojem pracowników NEWAG doprowadziły nas do przekonania, iż to początkowy okres edukacji determinuje rozwój bądź utratę zadatków uzdolnień matematycznych, które w dalszym ciągu edukacji przekładają się na liczbę dostępnych na rynku zatrudnienia osób z wykształceniem technicznym i jakość tego wykształcenia. Zagadnienie to stało się podstawą do uruchomienia finansowanego w całości przez Fundację NEWAG Nowosądeckiego Programu Edukacyjnego, merytorycznie prowadzonego przez znaną i zasłużoną w dziedzinie pedagogiki dziecięcej Panią prof. Edytę Gruszczyk – Kolczyńską. Realizację programu w szkołach rozpoczęliśmy od roku szkolnego 2020/2021. Obecnie objętych naszym programem mamy prawie 800 uczniów w 38 klasach nauczania początkowego nowosądeckich szkół podstawowych. Badania wiadomości i umiejętności matematycznych, przeprowadzone po klasie I i klasie II, już teraz potwierdzają słuszność naszych założeń i kierunku w którym rozwijamy program. Kolejnym etapem będzie opracowanie programu i przygotowanie szkoleń dla nauczycieli matematyki, którzy będą prowadzili nauczanie dzieci od klasy IV. Liczymy na to, że NPE spowoduje znaczące podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności wśród uczniów z naszego regionu, co przełoży się później na większą liczbę lepiej wykształconych inżynierów i techników. Poza NPE prowadzimy również szereg innych działań wspierających rozwój dzieci, w tym realizujemy we współpracy z dr. Amosem Jelinkiem zajęcia dla małych dzieci z edukacji technicznej oraz astronomii. Nasze działania nie ograniczają się jedynie do edukacji, mamy pod opieką również kilkoro stypendystów sportowych, osiągających sukcesy w zawodach ogólnopolskich i międzynarodowych.
W 2013 roku, wyprodukowany przez NEWAG, elektryczny zespół trakcyjny z rodziny „Impuls” – jako pierwszy w Polsce – przekroczył prędkość 211 km/h. Jak od tego czasu rozwinęła się oferta taboru kolejowego firmy?
NEWAG jest producentem nowoczesnego taboru kolejowego skupiającym swoją działalność w trzech głównych segmentach – produkcji pojazdów pasażerskich, produkcji lokomotyw elektrycznych oraz modernizacji lokomotyw spalinowych.
W pierwszym z nich oferujemy zespoły trakcyjne z rodziny IMPULS obejmującej pojazdy w wielu wersjach zróżnicowane w zależności od pojemności, rodzaju napędu jak i przeznaczenia. Dostępne są pojazdy o różnych długościach posiadające od 2 do nawet 8 członów. Są to pojazdy niskopodłogowe z jednoprzestrzennym wnętrzem, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, Wi-Fi, gniazdka elektryczne i USB do ładowania urządzeń oraz inne udogodnienia dla pasażerów. Wnętrze zostało dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – przewidziano podjazdy (pochylnie), wysuwane stopnie, windy, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów. Układ wnętrza możemy dostosować pod szczególne wymagania klienta i jego potrzeby. Oferujemy pojazdy przeznaczone zarówno do ruchu regionalnego jak i aglomeracyjnego czy dalekobieżnego. Klienci mogą również wybrać rodzaj napędu pojazdu z dostępnych trzech rodzajów: elektryczny – zasilany z sieci trakcyjnej, hybrydowy – posiadający możliwość zasilania zarówno z sieci trakcyjnej jak i z silnika spalinowego oraz specjalnego superkondensatora oraz wyłącznie spalinowy. Łącznie dostarczyliśmy już ponad 250 zespołów trakcyjnych z rodziny IMPULS co sprawia iż jest to najliczniejsza rodzina nowoczesnych pojazdów pasażerskich w Polsce.
W drugim segmencie oferujemy 2 platformy lokomotyw. Pierwsza z nich to czteroosiowa lokomotywa GRIFFIN dedykowana do wszelkiego rodzaju transportów począwszy od pasażerskiego przez intermodalny po typowo towarowy. 30 lokomotyw eksploatuje z powodzeniem PKP Intercity, a wkrótce ich park taborowy powiększy się o kolejne 20 Griffinów.
Kolejną oferowaną przez NEWAG lokomotywą jest sześcioosiowa lokomotywa elektryczna DRAGON przeznaczona w szczególności do ciężkiego transportu towarowego. Charakteryzuje się ona bardzo dużą siłą pociągową oraz doskonałymi parametrami trakcyjnymi, umożliwiającymi prowadzenie pociągów o masie nawet 4500 ton. Aktualnie zamówionych zostało już ponad 80 Dragonów.
W segmencie modernizacji lokomotyw spalinowych NEWAG od lat jest niekwestionowanym liderem w Polsce. Zmodernizowaliśmy ponad 400 lokomotyw spalinowych, w szczególności lokomotywy SM42 do typu 6Dg oraz SM48 do typu 15D. Proces modernizacji lokomotyw obejmuje budowę całkowicie nowego nadwozia oraz zastosowanie nowoczesnych i ekologicznych silników spalinowych.
Podsumowując, możliwości NEWAG są bardzo szerokie, a naszym klientom jesteśmy w stanie zaoferować produkty spełniające wszystkie ich oczekiwania.