Wielkopolskie łączą Wielkopolskę

Możliwość komentowania Wielkopolskie łączą Wielkopolskę została wyłączona Aktualności, firma tygodnia, Inwestycje

Przez osiem lat funkcjonowania Koleje Wielkopolskie przewiozły ponad 50 milionów pasażerów. W 2018 roku pobito kolejny rekord – z usług samorządowego przewoźnika skorzystało prawie 11 milionów osób. W ciągu jednego z dnia, z Kolejami Wielkopolskimi podróżuje ponad 40 tys. pasażerów.

fot. mat. prasowe

Co zdecydowało o sukcesie przewoźnika?

Początki były bardzo skromne. W czerwcu 2011 roku pierwsze pociągi w barwach Kolei Wielkopolskich wyjechały na tory. Jeździły zaledwie na dwóch liniach: z Leszna do Ostrowa Wielkopolskiego i z Leszna do Zbąszynka. W grudniu tego samego roku uruchomiono połączenie z Poznania do Wolsztyna, potem do Wągrowca i tak stopniowo, w kolejnych latach, poszerzano zasięg. W 2011 roku przewieziono 500 tysięcy pasażerów, a w 2018 roku było ich już…22 razy więcej, a pociągi kursowały na 11 liniach.

Jedzie z nami 50-milionowy pasażer

Rok 2018 był dla nas rekordowy – mówi Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich. – Podróżował z nami wtedy 50-milionowy Pasażer, a po raz pierwszy w historii zbliżyliśmy się do 11 mln przewiezionych osób w ciągu roku. Ponadto był to rok, w którym nastąpiła inauguracja Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, dzięki czemu zwiększono częstotliwość kursowania pociągów. Po kilku latach przerwy, w czerwcu, uruchomiliśmy połączenia na linii Gniezno – Września – Jarocin, które zostały wcześniej zawieszone, a w grudniu przyspieszonymi pociągami połączyliśmy dwa największe miasta Wielkopolski – Poznań i Kalisz.

Z początkiem 2020 projekt Poznańskiej Kolei Metropolitalnej obejmie kolejne linie, które będą obsługiwane przez samorządowego przewoźnika. Pociągi w ramach PKM-ki Pojawią się w Rogoźnie Wielkopolskim, Gnieźnie oraz Wrześni. Docelowo pociągi w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej mają kursować na wszystkich liniach wychodzących z Poznania, a więc również w kierunku, Leszna i Krzyża. Połączeń będzie przybywać. Podróżni mają też coraz lepszą ofertę zakupu biletów. Dzięki rozwiązaniu: Bus/Tramwaj/ Kolej, na jednym bilecie można podróżować komunikacją miejską i pociągiem. Mając bilet okresowy na karcie PEKA, można w obrębie Poznania podróżować pociągami bez konieczności zakupu biletu kolejowego. Te oferty rzeczywiście cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Bilety można kupić przez Internet na stronie www.biletywielkopolskie, aplikacje Sky Cash, mPay w telefonie, są też automaty biletowe zlokalizowane na 13 stacjach oraz wwiększości pociągów elektrycznych. Oczywiście tradycyjnie bilet można kupić w kasie biletowej lub u konduktora. Koleje Wielkopolskie mają obecnie prawie 60 składów, którymi obsługujemy codzienne połączenia. 34 to składy elektryczne, a 25 – spalinowe. Wkrótce, staraniem Samorządu Województwa Wielkopolskiego, powinno zostać dostarczonych do Spółki dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych – „Elf 2”. Składy te są pięcioczłonowe, więc trochę większe od jeżdżących obecnie.

Szybko, bezpiecznie i ekologicznie

Rozwój Kolei Wielkopolskich nie byłby możliwy bez wzorowej współpracy z Samorządem Województwa Wielkopolskiego, zarządcą infrastruktury kolejowej oraz lokalnymi samorządami. Przykładem takiej współpracy jest Wągrowiec, gdzie zmieniła się cała stacja kolejowa, powstał nowy węzeł przesiadkowy. Dworzec w Wągrowcu dostał prestiżową nagrodę dla najciekawszej rewitalizacji dworca w 2018 roku. Trasa Poznań – Wągrowiec przeszła gruntowny remont. Ponadto to właśnie w Wągrowcu powstanie nowoczesny Punkt Utrzymania Taboru. Na infrastrukturę realizowaną w ramach projektu składają się: hala przeglądów o długości 108 m i szerokości 16 m, hala postojowa o długości 96 m i szerokości 20 m, infrastruktura torowa i drogowa, a także punkt tankowania pojazdów

– Oczywiście nie możemy zapominać o pozostałych mieszkańcach Wielkopolski. Równie ważne są odcinki w kierunku Wolsztyna, Zbąszynka, Jarocina, Gniezna i Konina.– mówi Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich.

– W czerwcu 2018 roku PKP PLK zakończyła remont odcinka Września – Konin na trasie w kierunku Warszawy. Wszystko po to by podróżowanie koleją było jeszcze bezpieczniejsze. Pociągi samorządowego przewoźnika na większości linii jeżdżą 120 km/h, na niektórych nawet szybciej. Przez osiem lat działalności Kolei Wielkopolskich nie zginął żaden pasażer, nikt też nie został ranny.

– Pociągi budowane są w taki sposób, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo – mówi Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich – Poza tym jadąc pociągiem, mamy chwilę dla siebie: możemy odpocząć, poczytać książkę. Nie stoimy w korkach, nie tracimy czasu, nie dajemy zakorkować naszych miast, czujemy się z tym dobrze, bo dbamy o środowisko, w którym żyjemy. Paradoksalnie, biernie siedząc w pociągu – aktywnie i świadomie przyczyniamy się do dbania o ekologię. Duży nacisk kładziemy też na obsługę pasażerów niepełnosprawnych, udzielanie pierwszej pomocy. Byliśmy pierwszą koleją w Polsce, która wyposażyła wszystkie swoje pociągi w defibrylatory AED. Zakończyliśmy też szkolenia naszych drużyn z zakresu porozumiewania się językiem migowym.

WSZYSTKIE POŁĄCZENIA KOLEI WIELKOPOLSKICH

Koleje Wielkopolskie obsługują linie z Poznania w kierunku Wagrowca, Gniezna, Jarocina, Wolsztyna i Zbąszynka oraz połączenia Gniezno – Września – Jarocin, Leszno – Krotoszyn – Ostrów Wielkopolski oraz Leszno – Wolsztyn – Zbąszynek. Od 15 grudnia Koleje Wielkopolskie realizują połączenia z poznania do Piły.