Szkoła Główna Mikołaja Kopernika

Możliwość komentowania Szkoła Główna Mikołaja Kopernika została wyłączona Aktualności, Nauka

Z prof. Gertrudą Uścińską, Rektor SGMK, rozmawia Marcin Prynda

prof. Gertruda Uścińska, Rektor SGMK fot. mat. prasowe
prof. Gertruda Uścińska, Rektor SGMK fot. mat. prasowe

Jakie są Pani zdaniem największe wyzwania, przed którymi stoi współczesna gospodarka polska w kontekście globalnych zmian ekonomicznych?

Jednym z  największych wyzwań dla polskiej gospodarki są zmiany demograficzne, w  tym starzenie się społeczeństwa, oraz konieczność transformacji technologicznej i  energetycznej do zapewnienia polskiej gospodarce konkurencyjności. W  obliczu globalnych zmian ekonomicznych, Polska musi również stawić czoła rosnącej konkurencji międzynarodowej oraz zmieniającym się warunkom handlowym.

Jaka jest Pani ocena roli państwa w gospodarce w obliczu współczesnych wyzwań, takich jak inflacja, kryzysy energetyczne czy zmiany klimatyczne?

Rola Państwa w obliczu tych wyzwań gospodarczych jest kluczowa. Państwo powinno aktywnie wspierać rozwój zrównoważonych technologii, inwestować w infrastrukturę energetyczną oraz wprowadzać polityki fiskalne i  monetarne, które pomogą stabilizować gospodarkę. Ważne jest również, aby Państwo wspierało innowacje i  badania naukowe, które znacząco przyczyniają się do rozwiązania tych problemów.

Czy Pani zdaniem polski system zabezpieczeń społecznych odpowiada potrzebom współczesnego rynku pracy i zmieniającym się warunkom demograficznym? Jakie zmiany zostały dokonane, a jakie byłyby konieczne?

Polski system zabezpieczeń społecznych wymaga ciągłych reform, aby sprostać potrzebom współczesnego rynku pracy i  zmieniającym się warunkom demograficznym. W  ostatnich latach wprowadzono szereg dobrych zmian, takich jak chociażby wprowadzenie programów wspierających rodziny. Jednak konieczne są dalsze działania, takie jak elastyczniejsze formy zatrudnienia, dalsze wsparcie dla osób starszych oraz integracja systemów zabezpieczeń społecznych z  nowoczesnymi technologiami. Bardzo ważne jest dostosowanie rynku pracy do procesu starzenia się społeczeństw, w tym zapewnienie dostępności pracy dla osób starzejących się.

W jaki sposób Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w  Warszawie dostosowuje programy nauczania do zmieniających się realiów rynku pracy oraz wyzwań gospodarczych?

Programy nauczania Uczelnia stale aktualizuje i  przygotowuje nowe programy nauczania, aby odpowiadały one na potrzeby rynku pracy i wyzwania gospodarcze. Szkoła Główna Mikołaja Kopernika jest nową uczelnią publiczną i łączy w swojej działalności akademickiej i  naukowej pięć obszarów „kopernikańskich”, prowadząc szkołę doktorską w ramach: Kolegium Astronomii i  Nauk Przyrodniczych w  Toruniu, Kolegium Nauk Medycznych w Olsztynie, Kolegium Nauk Prawnych w Lublinie, Kolegium Filozofii i  Teologii w  Krakowie oraz Kolegium Nauk Ekonomicznych i  Zarządzania w  Warszawie. Wprowadzane są nowe kierunki studiów, a  także studiów podyplomowych, które koncentrują się na oczekiwaniach podmiotów z otoczenia społeczno-gospodarczego Uczelni. Pracodawcy są zainteresowani podnoszeniem kwalifikacji pracowników w  szczególności w  obszarze cyberbezpieczeństwa, data science, nowoczesnych technologii, zarządzaniu projektami, ekonomii i  finansów, komunikacji i marketingu, ale także „twardej” inżynierii, informatyki i automatyki. Uczelnia współpracuje z przedsiębiorstwami, aby zapewnić studentom, czy słuchaczom w  programie nauczania oprócz najwyższej jakości kształcenia, także praktyczne doświadczenie i lepsze przygotowanie do przyszłej kariery zawodowej.

Jakie znaczenie dla rozwoju gospodarczego mają inwestycje w  kapitał ludzki? W  jaki sposób uczelnie mogą wspierać rozwój umiejętności potrzebnych w nowoczesnej gospodarce?

Inwestycje w kapitał ludzki są kluczowe dla długoterminowego rozwoju gospodarczego i  to właśnie Uczelnie pełnią tu kluczową rolę. Rozwój umiejętności potrzebnych w  nowoczesnej gospodarce poprzez oferowanie programów kształcenia dostosowanych do potrzeb rynku pracy, promowanie nauki przez całe życie oraz współpracę nauki z  sektorem prywatnym, w  tym także w  zakresie tworzenia programów stażowych i praktyk zawodowych, jest jedyną drogą stabilnego rozwoju gospodarczego. Ważne jest również, aby uczelnie realizowały także programy nauczania w obszarze rozwoju kompetencji miękkich (tzw. Kompetencji przyszłości), takich jak umiejętności komunikacyjne, krytycznego i kreatywnego myślenia, czy zdolności do kooperacji.

Jakie są najnowsze kierunki badań ekonomicznych, które uważa Pani za najbardziej perspektywiczne w  kontekście rozwoju nauk o  gospodarce oraz ich praktycznego zastosowania?

Najbardziej perspektywiczne kierunki badań ekonomicznych to te związane z  ekonomią cyfrową, zrównoważonym rozwojem oraz analizą danych. Badania nad wpływem technologii na rynek pracy, rozwój gospodarki opartej na wiedzy oraz innowacje w sektorze finansowym są szczególnie ważne. Praktyczne zastosowanie tych badań może przyczynić się do tworzenia bardziej efektywnych polityk gospodarczych oraz lepszego zrozumienia dynamicznych zmian zachodzących w globalnej gospodarce. Bardzo ważne są również badania dotyczące platform cyfrowych dla dynamiki i rozwoju gospodarczego i  realizacji usług dla społeczeństwa. Znaczący wpływ na przyszłość gospodarki będą miały platformy cyfrowe i  praca na platformach cyfrowych, które mogą bardzo usprawnić sektor usług na rzecz ludzi i obniżyć koszty pracy. Fenomen rozwoju nowych technologii musi być brany pod uwagę w kontekście realizowanych inwestycji i  zainwestowania w  niego ale również z punktu widzenia korzyści z niego płynących.

Wydawca „Kapitał Polski” przeprasza Panią Rektor prof. Gertrudę Uścińską oraz Szkołę Główną Mikołaja Kopernika za błąd, który pojawił się w poprzednim wydaniu.