Z Marcinem Pieczorą prezesem zarządu Sunday Polska, rozmawia Ryszard Żabiński
Firma Sunday Polska została laureatem 31. edycji Konkursu TERAZ POLSKA, w kategorii Usługi związane z OZE za kompleksową usługę doboru, sprzedaży, montażu i serwisu instalacji fotowoltaicznych oraz pomp ciepła, wraz z koordynacją wszystkich formalności. Co decyduje o sukcesie przy oferowaniu tego rodzaju usług? Jak wygląda procedura obsługi klienta?
Można wymienić trzy główne filary sukcesu: ludzie, narzędzia, których używają wspierające standaryzację i automatyzację procesów biznesowych oraz proklienckie nastawienie całej organizacji. Pracuje dla nas z pełnym zaangażowaniem już kilkuset doskonałych specjalistów. Od samego początku koncentrowaliśmy się na stworzeniu Im przyjaznego środowiska i dobrej atmosfery w pracy. Bo wiemy, że to w istotny sposób przekłada się na zaangażowanie pracowników i sposób komunikacji z klientami.
Ale nawet najbardziej oddani i zaangażowani pracownicy nie zapewniliby sukcesu firmie bez wyposażenia ich w nowoczesne narzędzia. W naszym przypadku są to m.in. systemy IT oraz wystandaryzowane i zautomatyzowane procesy. Przykładamy dużą wagę do tworzenia nowoczesnych i zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Informatyzacja procesów sprzedażowych czy operacyjnych upraszcza sposób obsługi klienta i podnosi jego jakość. I tak na przykład, jako jedni z pierwszych w Polsce wdrożyliśmy elektroniczny system podpisywania umów z Klientami. Dzięki temu z chwilą złożenia przez inwestora podpisu na tablecie, wszystkie dane dotyczące jego inwestycji, od razu przesyłane są do odpowiednich działów w firmie. A trzeba wiedzieć, że proces realizacji takiej inwestycji jest rozbudowany. Obejmuje: audyt, umowę, wykonanie projektu, montaż instalacji, wsparcie przy uzyskiwaniu dotacji (np. z programu „Mój prąd”) czy wnioskowanie o przyłączenie instalacji do sieci energetycznej.
I wreszcie – trzeci filar – proklienckie nastawienie pracowników. Cały czas, za pomocą badań ankietowych, sprawdzamy poziom satysfakcji klientów i na bieżąco wyciągamy z nich wnioski. Ostatnie nasze dane pokazują, że 96 proc. klientów poleciłoby naszą firmę znajomym.
Sunday Polska działa na rynku od 2015 roku. Czy wtedy też zaczął się rynek fotowoltaiki w Polsce?
Nie, wtedy praktycznie go jeszcze nie było. Można powiedzieć, że byliśmy ambasadorami fotowoltaiki w Polsce. Uświadamialiśmy klientów, odbywając z Nimi tysiące spotkań i przekonywaliśmy do korzyści płynących z fotowoltaiki. Rynek jednak ruszył na dobre kilka lat później, z chwilą uruchomienia rządowych programów wspierających OZE. Dla klientów indywidualnych takim programem był wspomniany już „Mój prąd”. Sunday Polska jest jednym z liderów rynku mikroinstalacji fotowoltaicznych, aktualnie zajmujemy 3 lub 4 miejsce pod względem wielkości sprzedaży. Mamy już 15 tysięcy obsłużonych klientów, 250 tys. zamontowanych paneli fotowoltaicznych, 80 MW zainstalowanej mocy. To jest nasz dotychczasowy wkład w rozwój zielonej energii w Polsce.
Sunday Polska obsługuje wiele segmentów rynku: indywidualnych właścicieli domów, przedsiębiorców, gospodarstwa rolne. Który z tych segmentów jest dla firmy najlepszy, ma największy potencjał rozwoju?
Patrząc historycznie możemy powiedzieć, że popyt najpierw rozwinął się w segmencie indywidualnym, wśród właścicieli do9mów jednorodzinnych, którzy najszybciej dostrzegli korzyści płynące z montażu instalacji fotowoltaicznych. Ale w segmentach biznesowych tkwi również duży potencjał rozwoju. Trzeba pamiętać, że klienci biznesowi, w odróżnieniu od indywidualnych, nie korzystają z regulowanych cen energii elektrycznej. Nieuchronny wzrost cen prądu powoduje, że inwestowanie w energię odnawialną, w tym w fotowoltaikę opłaca się coraz bardziej.
Mimo wszystko jednak montaż paneli fotowoltaicznych, to dość spory wydatek. Od czego musimy zacząć kalkulując korzyści i koszty?
Od przewidywanego zapotrzebowania na prąd. Ale trzeba na tę prognozę spojrzeć przyszłościowo i uwzględnić w niej to co przyszłość energetyczna nam niesie. A niesie chociażby samochody elektryczne, ładowane w domu oraz transformację systemów ogrzewania np. w kierunku pompy ciepła, która bardzo dobrze współpracuje z instalacją fotowoltaiczną. Z naszych analiz wynika, że średnio możemy zmniejszyć rachunki za energię elektryczną nawet o 65 procent, a w niektórych przypadkach nawet o 90 procent. W sumie, cała inwestycja powinna się zwrócić w okresie 6-7 lat. Pamiętajmy przy tym o stale i szybko rosnących cenach energii elektrycznej, które regularnie będą atrakcyjność fotowoltaiki wzmacniać.
Rynek instalacji fotowoltaicznych w Polsce jest młody i szybko rosnący. Działa na nim wielu dostawców oferujących sprzęt niższej jakości. Czym należy się kierować dokonując wyboru?
Pamiętajmy, że jest to inwestycja na lata. Panele powinny pracować nawet 30-40 lat. Należy wybierać takich dostawców, którzy są stabilni finansowo, o których wiadomo, że nawet po wielu latach będą nam służyć wsparciem, serwisem. My, jako Sunday Polska wierzyliśmy w ten rynek zanim na dobre powstał, dziś rozwijamy się wraz z nim i dalej będziemy się na nim koncentrować, bez względu na krótkotrwałe trendy. Dziś nasze działania skupiają się na powiększaniu oferty produktowej, związanej z OZE (np. magazyny energii czy wspomniane wcześniej ładowarki do aut elektrycznych i pompy ciepła) i tworzenia coraz bardziej zróżnicowanej, związanej z tymi urządzeniami oferty usługowej.