Subregiony Mazowsza mają już plany inwestycyjne

Możliwość komentowania Subregiony Mazowsza mają już plany inwestycyjne została wyłączona Aktualności, Samorząd

FOT.MARCIN PATKOWSKI

Zarząd Województwa Mazowieckiego przyjął plan inwestycyjny dla poszczególnych subregionów. Główny nacisk położono na działania związane m.in. z poprawą sieci transportowej, standardu opieki zdrowotnej, rozwojem gospodarczym czy zachowaniem dziedzictwa kulturowego. W sumie na ten cel w całym regionie przeznaczono ponad 950 mln zł.

Regionalne Inwestycje Terytorialne (RIT-y)

To autorska inicjatywa zarządu województwa w obecnym Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2014–2020. RIT stworzono na wzór ZIT-u (Instrument Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) wprowadzonego przez Komisję Europejską dla Warszawy i okolic.  Ideą było, by samorządy z pozostałych subregionów Mazowsza mogły wspólnie wypracować projekty tworzące zintegrowaną całość. Liderem koordynującym prace jest zawsze dawne miasto wojewódzkie.

– Rozpoczynamy aktywną realizację RIT-ów. Kiedy toczyła się dyskusja na temat kształtu Regionalnego Programu Operacyjnego, Unia Europejska postawiła na ZIT. Dla nas, mieszkańców Mazowsza – regionu, który ma bardzo zróżnicowany charakter – ZIT to za mało. Doszliśmy więc do wniosku, że musimy myśleć w kategoriach dobra wszystkich ośrodków subregionalnych – podkreślił marszałek Adam Struzik.

Plan inwestycyjny dla Ostrołęki

Obejmuje projekty dotyczące zrównoważonego rozwoju miasta i subregionu ostrołęckiego poprzez poprawę zewnętrznej i wewnętrznej dostępności jego potencjału: gospodarczego, społecznego i środowiskowo-rekreacyjnego oraz poprawę jakości życia mieszkańców obszaru funkcjonalnego subregionu ostrołęckiego poprzez zwiększenie dostępności i jakości świadczonych usług zdrowotnych, profilaktyki zdrowotnej i ograniczenie niskiej emisji.

Co w Ciechanowie?

W przypadku Ciechanowa wypracowany przez samorządy i zatwierdzony właśnie przez zarząd województwa plan inwestycyjny obejmuje projekty dotyczące ograniczenia niskiej emisji oraz poprawę spójności komunikacyjnej, społecznej i gospodarczej. W ramach tych projektów planowane są działania obejmujące:

  • zrównoważoną mobilność miejską, w tym budowę ciągów pieszo-rowerowych, przystanków dla komunikacji miejskiej oraz dróg obwodowych,budowę drogowo-kolejowego węzła przesiadkowego w Ciechanowie,
  • termomodernizację budynków komunalnych i użyteczności publicznej na obszarze subregionu ciechanowskiego,
  • rewitalizację obszarów zmarginalizowanych i poprawę dostępności do zasobów kultury;
  • przebudowę infrastruktury drogowej dla poprawy spójności komunikacyjnej z siecią drogową TEN-T,
  • inwestycje w infrastrukturę zdrowotną na terenie subregionu ciechanowskiego.

Siedlce stawiają na transport

W przypadku Siedlec wypracowany przez samorządy i zatwierdzony właśnie przez zarząd województwa plan inwestycyjny obejmuje m.in. utworzenie Zintegrowanego Wielofunkcyjnego Węzła Wymiany Pasażerskiej w Siedlcach poprzez rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej w sąsiedztwie istniejącego dworca PKP oraz budowę centrum przesiadkowego komunikacji autobusowej. W planach jest także utworzenie centrum przesiadkowego w Sokołowie Podlaskim i rozbudowa powiązanego z nim układu komunikacyjnego powiatu sokołowskiego, a także modernizacja układu komunikacyjnego w powiatach: węgrowskim, siedleckimi i łosickim.

Dobre wieści dla Radomia

Subregion radomski postawił na poprawę dostępności do wysokiej jakości usług publicznych związanych z ochroną zdrowia oraz ożywieniem społeczno-gospodarczym obszarów kryzysowych. W ramach tych projektów planowane są działania obejmujące modernizację i doposażenie szpitali, a także rewitalizację zdegradowanych obszarów i obiektów zabytkowych oraz poprzemysłowych.

Płockie drogi

Plan inwestycyjny Płocka to przede wszystkim projekty związane z infrastrukturą drogową. Zakłada on m.in.:

  • budowę trasy północno-zachodniej (projekt główny),
  • rozbudowę ulicy Przemysłowej i przebudowę ulicy Kostrogaj w Płocku wraz z niezbędną infrastrukturą, by ułatwić dojazd do terenów inwestycyjnych na osiedlu Łukasiewicza i Trzepowo,
  • rozbudowę i przebudowę drogi powiatowej nr 3759W Szumanie–Bielsk,
  • rozwój systemu zrównoważonej mobilności miejskiej na terenie OFMP,
  • modernizację energetyczną budynków użyteczności publicznej na terenie OFMP,
  • rewitalizację społeczno-gospodarczą śródmiejskich przestrzeni
  • Płocka (projekt główny),
  • rewitalizację najstarszej części Gąbina.

Dedykowane konkursy

Aby uzyskać dofinansowanie, projekty będą startować w konkursach ogłaszanych specjalnie dla RIT[1]. Startowanie w nich nie zamyka drogi do ubiegania się o środki unijne w ramach innych naborów – otwartych dla wszystkich.

Inicjatywy, wybierane w konkursie ogłaszanym dla RIT, tak jak pozostałe projekty konkursowe, by otrzymać wsparcie będą musiały uzyskać pozytywną ocenę zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Monitorujący.

Źródło: Urząd marszałkowski Województwa Mazowieckiego

Fot. Marcin Patkowski