Stawiamy na rozwój programów dualnych

Możliwość komentowania Stawiamy na rozwój programów dualnych została wyłączona Aktualności, Nauka

Ze Zdzisławą Dacko-Pikiewicz – rektor Akademii WSB, rozmawia Marcin Prynda

dr hab. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB – Rektor Akademii WSB
dr hab. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB – Rektor Akademii WSB fot. mat. prasowe

Akademia WSB od lat jest liderem w rankingach uczelni niepublicznych. Jakie kluczowe decyzje strategiczne sprawiły, że uczelnia osiągnęła tak silną pozycję na konkurencyjnym rynku edukacyjnym?

Nasza strategia opiera się na kilku kluczowych filarach: innowacyjności w kształceniu, elastyczności w dostosowywaniu programów do potrzeb rynku pracy oraz silnej współpracy z biznesem i instytucja- mi międzynarodowymi. Postawiliśmy na interdyscyplinarność, praktyczny wymiar nauki oraz na najwyższy w Polsce poziom umiędzynarodowienia – nasze programy są atrakcyjne zarówno dla studentów polskich, jak i zagranicznych. Akademia WSB była pionierem we wprowadzaniu elastycznych form studiowania, jak model „3 dni studiujesz, 2 dni pracujesz”, który umożliwia studentom zdobywanie doświadczenia zawodowego już w trakcie nauki.

Dodatkowo, stawiamy na innowacyjność w metodach nauczania, oferując studentom nowoczesne narzędzia edukacyjne, jak symulatory biznesowe, laboratoria badawcze na najwyższym poziomie czy sztuczna inteligencja wspomagająca proces dydaktyczny. To pozwala nam kształcić specjalistów gotowych na wyzwania przyszłości.

Świat akademicki często postrzegany jest jako sfera teorii, a biznes jako przestrzeń praktyki. Jak udaje się Pani budować mosty między tym i dwoma światami i jakie bariery wciąż trzeba przełamywać?

Od lat przełamujemy tradycyjny podział między teorią a praktyką, tworząc środowisko, w którym wiedza akademicka jest ściśle powiązana z realnymi wyzwaniami rynkowymi. Współpracujemy z globalnymi liderami, takimi jak Microsoft, Fujitsu, Huawei, Raben czy Flexsim Intermarium. Przedstawiciele najsilniejszych graczy na światowych rynkach nie tylko doradzają w tworzeniu programów studiów, ale także ją wiedzą z naszymi studentami. Kluczowym wyzwaniem, które realizujemy, jest stałe pokazywanie, że nowoczesna edukacja powinna być procesem dynamicznym, elastycznym i praktycznym.

Co więcej, stawiamy na rozwój programów dualnych, które łączą naukę z praktyką zawodową, dzięki czemu absolwenci Aka- demii WSB są od razu gotowi do podjęcia pracy na wymagających stanowiskach.

Akademia WSB prowadzi współpracę z szeregiem instytucji naukowych i biznesowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jakie są obszary tej współpracy? W jaki sposób te kooperacje wpływają na rozwój uczelni oraz jej studentów?

Nasza uczelnia jest silnie osadzona w międzynarodowej sieci współpracy naukowej i biznesowej. Partnerstwa obejmują wymianę akademicką, wspólne projekty ba- dawcze oraz wdrożeniowe, a także programy stażowe i mentoringowe. Dzięki temu nasi studenci mają możliwość uczenia się od ekspertów z całego świata i odbywania praktyk w renomowanych firmach. Prowadzimy również badania nad sztuczną inteligencją w logistyce, optymalizacją proce- sów biznesowych czy elektromobilnością.

Jednym z najnowszych przedsięwzięć Akademii WSB jest rozwój Collegium Medicum w Dąbrowie Górniczej. Nasz cel to kształcenie wysoko wykwalifikowanych specjalistów w obszarze nauk medycznych. Collegium Medicum powstało w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowany personel medyczny, a jego programy są oparte na najnowocześniejszych metodach dydaktycznych, w tym symulacjach medycznych i technologii VR do nauki procedur klinicznych. Nasze partnerstwa z najlepszymi w regionie placówkami medycznymi pozwalają studentom zdobywać nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności niezbędne w zawodzie lekarza, ratownika medycznego, pielęgniarki czy fizjoterapeuty. Kształcimy też na kierunku Kosmetologia.

Collegium Medicum Akademii WSB po siada doskonale wyposażone laboratoria, sale symulacji medycznej oraz Wieloprofilowe Centrum Symulacji Medycznych, które pozwala studentom na naukę w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistości. To możliwe m.in. dzięki użyciu najnowocześniejszych symulatorów osób dorosłych, osób z urazami, osób starszych, dzieci i niemowlaków. Programy kształcenia uwzględniają współpracę z placówkami zdrowia oraz praktyki w szpitalach i klinikach, co zapewnia absolwentom kompleksowe przygotowanie do pracy w sektorze medycznym.

Wprowadzamy także innowacyjne rozwiązania, takie jak telemedycyna, cyfrowa diagnostyka czy robotyka medyczna, które pozwalają naszym studentom zdobywać umiejętności przyszłościowe, zgodne z dynamicznie zmieniającym się rynkiem opieki zdrowotnej.

Uczelnie w Polsce starają się dostosowywać do zmian na rynku pracy. Jaki sposób na identyfikowanie przyszłych potrzeb pracodawców ma Akademia WSB? Jak szybko reaguje na nowe trendy w gospodarce? Czy może Pani podać jakieś przykłady?

Dzięki bieżącej analizie trendów gospodarczych oraz aktywnej współpracy z liderami biznesu Akademia WSB szybko dostosowuje swoją ofertę edukacyjną do potrzeb rynku pracy. Śledzimy rozwój technologii, przemian w branży IT, logistyce i przemy- śle 4.0, co pozwala nam na wdrażanie nowych specjalności i kierunków kształcenia. Przykładem może być specjalność Inżynier optymalizacji i symulacji, realizowana we współpracy z Flexsim Intermarium, czy nowatorskie programy w zakresie Data Science i Mobile & Cloud Computing. Reagujemy szybko – jeśli identyfikujemy rosnące zapotrzebowanie na określone kompetencje, potrafimy błyskawicznie dostosować programy studiów i uruchomić nową specjalność.

Współcześnie edukacja to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także rozwijanie kompetencji przyszłości. Jakie umiejętności i wartości, Pani zdaniem, są kluczowe dla absolwentów Akademii WSB i pozwalają im odnieść sukces w zmieniającym się świecie?

W Akademii WSB koncentrujemy się na kształtowaniu kompetencji przyszłości, które obejmują: zdolność do analitycznego i krytycznego myślenia, elastyczność i umiejętność adaptacji do dynamicznych zmian, umiejętność pracy w międzynarodowym środowisku oraz rozwój zdolności przywódczych. Stawiamy na interdyscyplinarność – nasi studenci często łączą studia z różnymi ścieżkami rozwoju, zdobywając certyfikaty z zarządzania projektami, sztucznej inteligencji czy etycznego hackingu. Kształtujemy również postawy prospołeczne, zachęcając do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz wdrażania innowacyjnych rozwiązań w przemyśle.

Czy w polskim szkolnictwie wyższym widzi Pani miejsce na rewolucję – na przykład w postaci zupełnie nowego modelu studiowania?

Rewolucja w edukacji akademickiej jest nieunikniona, a Akademia WSB od lat jest jej pionierem. Wprowadziliśmy innowacyjne modele kształcenia, jak hybrydowe programy edukacyjne, elastyczne ścieżki studiów czy system „3 dni studiujesz, 2 dni pracujesz”. Uważam, że kluczowym kierunkiem zmian jest jeszcze większa indywidualizacja procesu kształcenia.