Stawiamy na rozwój i inwestycje

Możliwość komentowania Stawiamy na rozwój i inwestycje została wyłączona Aktualności

Z Jarosławem Siergiej prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, rozmawia Marcin Prynda

Jarosław Siergiej prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, fot. mat. prasowe ZMPSiŚ
Jarosław Siergiej prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, fot. mat. prasowe ZMPSiŚ

Podczas XVI edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w  Katowicach wziął Pan udział w panelu tematycznym „Polskie porty morskie”. Jakie najważniejsze wnioski płyną z tej debaty?

Przede wszystkich chciałbym podziękować organizatorom Europejskiego Kongresu Gospodarczego za zaproszenie Zarządu Morskich ów Szczecin i Świnoujście SA do udziału w  tym wydarzeniu. W  trakcie debaty „Polskie porty morskie” dość jednoznacznie wybrzmiało, że porty działają w  bardzo dynamicznym środowisku i muszą się przystosowywać do tego, co się aktualnie dzieje w świecie, na rynkach gospodarczych, tym samym geopolityka ma bardzo duży wpływ na bieżącą działalność portów, co zaobserwowaliśmy w ostatnich dwóch, trzech latach. Rekordowe wyniki portów wypracowane w  2023 i  2022 roku były związane ze zmianami w geopolityce. Mam tu na myśli pandemię koronawirusa, czy wojnę na Ukrainie, które zmieniły łańcuchy logistyczne i kierunki przepływu niektórych towarów. Te niestabilne czasy pokazały jak ważną rolę odgrywają porty w łańcuchach dostaw. Pełnią kluczową rolę w  zapewnieniu zaopatrzenia w  surowce, zwłaszcza te energetyczne. W wyniku wojny na Ukrainie nasze porty musiały szybko dostosować się do nowych okoliczności, jak i zwiększyć swoje moce do obsługi ładunków. Przykładem tego są przeładunki węgla. Porty w Szczecinie i w Świnoujściu zostały „zasypane” węglem. Zwiększył się też import gazu skroplonego LNG. Reasumując geopolityka odgrywa bardzo ważną rolę jeśli chodzi o działalność portów. Myślę też, że wyjściem z niepewności jest uniwersalizm portów, czyli przystosowanie się do tego, aby funkcje przeładunkowe były zdywersyfikowane na różne obszary.

W  tym roku ruszyły pierwsze przetargi na prace, które posłużą budowie głębokowodnego terminala kontenerowego w  Świnoujściu. Kiedy można oczekiwać zakończenia tej inwestycji?

Jeśli chodzi o  głębokowodny terminal kontenerowy w  Świnoujściu jesteśmy na początkowym etapie realizacji całego procesu. 15 kwietnia br. otrzymaliśmy od wojewody zachodniopomorskiego decyzję lokalizacyjną dla tej inwestycji. Jest to ważny krok, który pozwala nam podejmować kolejne. Realizacja projektu terminala kontenerowego w  Świnoujściu zakładana jest na lata 2023 –2029. W  bieżącym oraz następnym roku i  częściowo w  pierwszej połowie roku 2026 prowadzone będą prace przygotowawcze, projektowe, oraz prace związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i  pozwoleń. W  tym czasie powinien również powstać tymczasowy dostęp do placu budowy, zostanie wykonany skan ferromagnetyczny oraz oczyszczenie terenu pod przyszłą infrastrukturę terminalu. W okresie 2025 do 2027 planowane jest wykonanie refulacji, dociążenie terenu, pogłębianie basenu portowego, obrotnicy i kanału wejściowego. Równolegle planowana jest budowa infrastruktury dostępowej, falochronu oraz podłączenie mediów. W końcowej fazie tego okresu zostanie przygotowana suprastruktura terminalu, w tym dostawa, podłączenie i montaż wyposażenia przeładunkowego. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem terminal powinien rozpocząć działalność jeszcze w tej dekadzie. Dodam, że 6 maja br. Urząd Morski w  Szczecinie podpisał z konsorcjum firm „PROJMORS” Biuro Projektów Budownictwa Morskiego z Gdańska i EKO-KONSULT Sp. z o.o. z  Gdańska, umowę na studium wykonalności, przygotowanie raportów o  oddziaływaniu na środowisko oraz na odkład urobku, a także opracowań pomocniczych dla zadania budowa nowego, wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia o długości ponad 70 km w  polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. Stworzy to warunki do tego aby największe kontenerowce, które mogą wejść na Bałtyk ,mogły bez przeszkód zawijać do naszego portu.

Czy jest miejsce na głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu, zlokalizowany między Gdańskiem i  Hamburgiem? Czy cała ta inwestycja będzie opłacalna zarówno dla kraju jak i przedsiębiorców?

Budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to przede wszystkim sprawa związana z zapewnieniem bezpieczeństwa łańcuchów dostaw państwa polskiego i tej części Unii Europejskiej dla towarów tranzytowych. Terminal kontenerowy w Świnoujściu, wypełni lukę między Gdańskiem a  Hamburgiem. W  Świnoujściu terminalem kontenerowym wchodzimy w nowy obszar działalności dla portu zewnętrznego, zaczynamy praktycznie od zera. Biznes odpowiedział pozytywnie na ideę budowy tego terminalu. Organizując przetarg na jego na finansowanie, budowę i  eksploatację zgłosiły się dwie firmy, zarząd wybrał korzystniejszą ofertę konsorcjum składającego się z  DEME CONCESSIONS N.V. z  siedzibą w  Belgii, oraz QTERMINALS W.L.L. z  siedzibą w  Katarze. Terminal kontenerowy będzie miał charakter infrastruktury podwójnego wykorzystania – będzie realizował potrzeby gospodarcze a także bezpieczeństwa kraju.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu - wizualizacja ZMPSiŚ
Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu – wizualizacja ZMPSiŚ

Jaka jest rola polskich portów morskich w obecnej sytuacji geopolitycznej, kiedy to tradycyjne łańcuchy logistyczne zostały przerwane lub zmienione?

Wrócę do tego, co powiedziałem na początku rozmowy, porty funkcjonują w bardzo dynamicznym środowisku i muszą się przystosowywać do tego, co się dookoła nich dzieje. Odpowiedzią portów na taki stan rzeczy jest utrzymanie ich uniwersalizmu i  stały rozwój, czyli inwestycje. Zauważę również, że zarządy portów oprócz odpowiedzi na bieżące wydarzenia w  geopolityce, odpowiadają na trendy w  gospodarce, czego przykładem jest chociażby rozwój morskiej energetyki wiatrowej. Jest to też odpowiedź portów na wymogi w  zakresie ochrony środowiska naturalnego oraz na zmianą źródeł energii, na odnawialne. W portach w Szczecinie i Świnoujściu dużo się dzieje. Dynamika inwestycyjna jest ogromna. Jesteśmy jednym z  największych inwestorów w  regionie. W Świnoujściu powstaje terminal instalacyjny dla morskiej energetyki wiatrowej. To inwestycja, która buduje specjalizację zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. W  części hydrotechnicznej inwestorem jest ZMPSiŚ SA, w  części lądowej spółka Orlen Neptun, przygotowująca niezbędne place i  urządzenia na obszarze ok. 20 ha do wstępnego montażu wież wiatrowych. W porcie w Szczecinie w Basenie Kaszubskim oraz Kanale Dębickim dostosujemy nabrzeża do obsługi większej masy ładunkowej, natomiast akweny portowe przystosowujemy do nowej głębokości zmodernizowanego toru wodnego Świnoujście-Szczecin, do 12,5 metra. Tor wodny został pogłębiony przez Urząd Morski, co daje nam możliwości przyjmowania statków o  większym zanurzeniu, zatem Z Jarosławem Siergiej prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, rozmawia Marcin Prynda Stawiamy na rozwój i inwestycje o większym tonażu, czyli mniejszych kosztach jednostkowych. W  odpowiedzi na to przygotowujemy niezbędną infrastrukturę aby takie statki przyjąć i je obsłużyć. W  Terminalu Promowym Świnoujście zakończyliśmy inwestycję polegającą na modernizacji nabrzeży nr 5 i  6, które po wyrównaniu linii cumowniczej pozwalają przyjmować największe promy o długości ok. 220 metrów oraz wprowadzić nową jakość w  obsłudze drobnicy promowej jaką jest transport intermodalny. Reasumując porty inwestują i  mają plany rozwojowe, są mówiąc w  przenośni jak lokomotywy, które ciągną biznesy do przodu. Jednak nie skonsumujemy tego wzrostu, przynajmniej w  przypadku portów w  Szczecinie i  Świnoujściu jeżeli nie zmodernizujemy infrastruktury liniowej, dostępowej do portu, a  chodzi tu szczególnie o  linię kolejową 273, czyli Nadodrzankę, która dziś jest wąskim gardłem w dostępie do naszych portów. Musimy działać intensywnie by ten stan uległ zmianie.

ZMPSiŚ SA otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro wizualizacja ZMPSiŚ SA
ZMPSiŚ SA otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro wizualizacja ZMPSiŚ SA