Rafał Szmytke: Polski bon turystyczny dużym sukcesem

Możliwość komentowania Rafał Szmytke: Polski bon turystyczny dużym sukcesem została wyłączona Aktualności

Z Rafałem Szmytke prezesem POT, rozmawia Marcin Prynda

Rafał Szmytke prezes POT
Rafał Szmytke prezes POT fot. mat. prasowe

Jak wygląda obecny sezon wakacyjny Polaków? Jaki rodzaj wypoczynku preferujemy? Czy te wakacje będą bardziej udane od ubiegłorocznych?

Na oficjalne dane będziemy musieli poczekać do jesieni, ale informacje z branży wskazują, że będzie to rok lepszy niż ubiegły. Daleko jednak od hurraoptymizmu, ponieważ powrotu do dawnych liczb możemy spodziewać się w  2024 roku. Przed rozpoczęciem wakacji zbadaliśmy plany wyjazdowe Polaków. Aż 71% deklarowało urlop krajowy, a 19% zagraniczny. Królują wyjazdy nad morze oraz w  góry, chociaż chętnie wybierane są także jeziora czy miejsca oddalone od dużych ośrodków miejskich. Jako POT ostatnio promowaliśmy turystykę wiejską czy wypoczynek w  stylu „slow”, zwłaszcza w  posiadającej olbrzymi potencjał Polsce Wschodniej.

Z  bonu turystycznego będzie można skorzystać jeszcze tylko do końca września 2022 roku. Proszę ocenić, jak to rozwiązanie wpłynęło na ruch turystyczny w trudnych latach pandemii.

Polski Bon Turystyczny okazał się olbrzymim sukcesem i  wsparciem tak dla polskich rodzin, jak i dla rodzimych przedsiębiorców. Branża bardzo pozytywnie ocenia program, a  76% zarejestrowanych dzięki bonowi pozyskało zupełnie nowych gości. Wsparcie w  wysokości 2,8 mld złotych, które trafiło do ponad 28 tysięcy podmiotów, pozwoliło wielu obiektom przetrwać najtrudniejsze chwile. Wciąż pozostaje spora pula bonów do wykorzystania, dlatego gorąco zachęcam do skorzystania z  tego świadczenia podczas krótszego lub dłuższego wyjazdu wraz z rodziną. Bonem możemy zapłacić nie tylko w  hotelach, ale również przeznaczyć go na wycieczki szkolne, obozy, czy nawet turnusy rehabilitacyjne.

W  jaki sposób Polska Organizacja Turystyczna promuje w  tym roku nasz kraj i  zachęca do przyjazdu zagranicznych turystów? Jakie są efekty tych działań?

Jednym z dużych jesiennych projektów na rynkach zagranicznych jest Wyjątkowy City Break, którego celem jest promocja polskich miast poprzez przedstawianie ich przez pryzmat unikalnego charakteru. Pod koniec roku w ramach kontynuowanej kampanii Poland. More than you expected zachęcać będziemy do przyjazdu do Polski i  zobaczenia miejsc, których obcokrajowiec nie spodziewałby się tutaj znaleźć.

Nie można zapominać o  naszych ZOPOT-ach, których grono poszerzy się o  trzy nowe ośrodki. Poprzez swoją codzienną pracę i doskonałą znajomość upodobań turystów z konkretnych rynków mają olbrzymi wpływ na turystykę przyjazdową. Wierzę w  sukces naszych przyszłych działań, które będą mieszanką dotychczasowych projektów z nowymi inicjatywami.