Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach: Podkreślenie Znaczenia Ochrony Rynku UE

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA, podkreślił konieczność mocniejszej obrony rynku Unii Europejskiej oraz firm z UE w przetargach. Wskazał na rosnącą liczbę podmiotów spoza UE startujących w przetargach, które ze względu na brak odpowiedniej certyfikacji są traktowane na równi z firmami europejskimi. „Powinniśmy bronić mocniej rynku Unii Europejskiej i firm z UE w przetargach,” mówił Popko.
Panel Dyskusyjny: Budownictwo – Inwestycje, Przetargi, Konkurencja
W ramach Kongresu odbył się panel dyskusyjny zatytułowany „Budownictwo – Inwestycje, przetargi, konkurencja”, z udziałem przedstawicieli takich firm jak Budimex, Izostal, Urząd Zamówień Publicznych, PORR SA oraz STRABAG Sp. z o.o. Marek Mazurek, prezes zarządu Izostal, Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych, Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR SA, oraz Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG, uczestniczyli w dyskusji.
Artur Popko zwrócił uwagę na znaczenie branży budowlanej w polskiej gospodarce, zaznaczając, że sektor ten stanowi 7% PKB i zatrudnia ponad milion osób. „Polska branża budowlana to 7% PKB i ponad milion ludzi pracujących w budownictwie. Na barkach tego sektora gospodarki spoczywa duży udział rozwoju gospodarczego,” powiedział Popko.
Niestety, sektor budownictwa infrastrukturalnego od trzech miesięcy doświadcza realnego spadku produkcji na poziomie ponad 13%. „To zauważalna luka. A ten segment budownictwa był przez ostatnie lata koniem pociągowym całego sektora budowlanego,” dodał Popko.

Wyzwania certyfikacji w branży budowlanej
Paneliści dyskutowali również o procesie certyfikacji przygotowywanym przez rząd dla wykonawców budowlanych. Podkreślili, że certyfikacja musi być realna i dotyczyć potencjału personalnego, technicznego i finansowego wykonawców, a nie jedynie aspektów administracyjnych. „Przygotowywane obecnie projekty zapisów są niewystarczające,” zgodnie twierdzili rozmówcy
Budimex zaznaczył również, że na rynku kolejowym konieczna jest certyfikacja analogiczna do tej na rynku drogowym. Według przedstawicieli branży budowlanej, niestabilna liczba przetargów oraz brak certyfikacji stanowią największe zagrożenia dla sektora.
Rynek i Infrastruktura Kolejowa w Polsce
W ramach Kongresu odbył się także panel dyskusyjny dotyczący rynku i infrastruktury kolejowej w Polsce, w którym uczestniczyli m.in. Tomasz Mostowski, Dyrektor Strategii PKP Cargo, Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec SA, Waldemar Wójcik, Członek Zarządu Strabag, Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP PLK oraz Artur Popko
Znaczenie Inwestycji Kolejowych
Artur Popko zwrócił uwagę na znaczenie inwestycji kolejowych, podkreślając, że polski system kolejowy jest jednym z największych placów budowy w Europie. „Dużym wsparciem dla inwestycji kolejowych będzie odblokowanie funduszy z KPO. Jeśli chcemy zrealizować planowane inwestycje z KPO i Krajowy Program Kolejowy do 2030 roku o wartości 100 mld złotych, to warto zintensyfikować ogłaszanie kolejnych przetargów,” mówił Popko.
Uczestnicy dyskutowali o modernizacji i inwestycjach w systemie transportu kolejowego, konkurencyjności kolei w stosunku do transportu drogowego oraz finansowaniu inwestycji z Funduszu Kolejowego. Podkreślili znaczenie zwiększenia dostępności systemu kolejowego dla transportu towarów, gdyż udział kolei w przewozach cargo w relacji do dróg od wielu lat w Polsce spada.
Inwestycje w Ramach KPK 2030
Nowy Krajowy Program Kolejowy zakłada inwestycje wieloletnie w polski system kolejowy do 2030 roku na poziomie 100 mld zł. Efektem realizacji tych inwestycji mają być szybkie połączenia kolejowe, umożliwiające podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością będą Centralna Magistrala Kolejowa oraz odcinek Ełk – Suwałki – granica państwa, stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica.
Skrócenie Czasu Podróży
Dzięki dostosowaniu szeregu odcinków do prędkości 120-200 km/h, znacząco skróci się czas podróży na trasach takich jak Warszawa Centralna – Kołobrzeg, Warszawa Centralna – Ełk, Warszawa Centralna – Radom – Kielce – Kraków Główny, Kraków Główny – Nowy Sącz oraz Białystok – Gdańsk Główny. Do końca 2030 roku planowane jest również zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych, co pozwoli na uruchamianie połączeń zestawianych z nowoczesnych i komfortowych składów.
Wnioski
Podsumowując, dyskusje podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach podkreśliły potrzebę wzmocnienia ochrony rynku UE oraz konieczność wprowadzenia realnej certyfikacji dla wykonawców budowlanych. Stabilizacja liczby przetargów i poprawa procesu certyfikacji są kluczowe dla dalszego rozwoju branży budowlanej w Polsce. Jednocześnie, inwestycje w infrastrukturę kolejową, wsparte odblokowaniem funduszy z KPO, są kluczowe dla osiągnięcia ambitnych celów Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku, co znacząco poprawi jakość transportu kolejowego w Polsce.