Z Piotrem Kledzikiem prezesem zarządu PORR, rozmawia Marcin Prynda
Podczas XV jubileuszowej edycji konferencji „Infrastruktura Polska i Budownictwo” wziął Pan udział w specjalnym panelu konferencji, który odbył się pod hasłem „Okrągły stół polskiego budownictwa – debata liderów branży”. Jakie najważniejsze wnioski płyną z tej debaty?
W panelu zostało poruszonych wiele ważnych wątków, które od wielu lat przewijają się w debatach poświęconych naszej branży. Przeplatały się one z wyzwaniami, z którymi aktualnie mamy do czynienia – malejącą podażą projektów, trwającą wojną cenową a także – wciąż odmienianą przez wszystkie przypadki – waloryzacją. Te tematy były przez nas omawiane szczególnie wnikliwie, bo z naszej perspektywy są obecnie najbardziej palące.
Kolejną kwestią, którą poruszyliśmy, była certyfikacja na rynku. Zastanawialiśmy się nad tym, czy powinniśmy być dalej tak otwarci i wpuszczać na niego podmioty, które z dużym ryzykiem mogą realizować projekty o największym stopniu skomplikowania a także zadania strategiczne z punktu widzenia naszej gospodarki, obronności etc.
W naszej dyskusji dotknęliśmy również wielu tematów bardziej przekrojowych, w tym podaży siły roboczej na rynek. Całą branżę łączy wniosek, że brak wykwalifikowanego pracownika stanowi kluczowe wyzwanie, które stoi przed Polską, jako członkiem Europy, która również się z nim mierzy. To, jak sobie z nim poradzimy, będzie determinowało rozwój Europy w przyszłości.
Podczas Gali „Diamenty Infrastruktury i Budownictwa” kierowana przez Pana firma otrzymała nagrodę w kategorii Spółka Budowlana Roku – Budownictwo Infrastrukturalne. Jakie najważniejsze osiągnięcia firmy mogły w największym stopniu przyczynić się do otrzymania tak zaszczytnego wyróżnienia?
Nie chcę wyszczególniać żadnego konkretnego projektu, ponieważ zawsze podkreślam, że pracujemy zespołowo. Wydaje mi się, że właśnie to stanowi o naszej sile. Jesteśmy dziś firmą komplementarną, nasze zespoły wzajemnie się uzupełniają. PORR prowadzi aktualnie bardzo dużo inwestycji infrastrukturalnych w wielu niszach i częściach tego rynku. Jesteśmy obecni w tunelach, drogach, kolei, hydrotechnice śródlądowej i morskiej, budownictwie przemysłowym. Te wszystkie inwestycje mają swoje niezaprzeczalne walory, z ich realizacją wiąże się jednak także wiele wyzwań. Dlatego wszystkim moim pracownikom jestem równie wdzięczny, niezależnie od skali realizowanych zadań. Z wielką satysfakcją mogę powiedzieć, że nasz pion budownictwa infrastrukturalnego od wielu lat konsekwentnie przyczynia się do zwiększenia znaczenia marki PORR w Polsce.
Budownictwo infrastrukturalne zmaga się z niedoborem inżynierów, pracowników budowlanych, ale także kadry specjalistycznej związanej z nowoczesnymi technologiami infrastrukturalnymi. Jak duże jest to wyzwanie dla branży i w jaki sposób należałoby rozwiązać ten problem?
Niewystarczająca podaż pracowników na rynku to ogromny problem, który będzie narastał. Niestety w najbliższym czasie nie zakładam, że trend się odwróci, także dlatego, że nie dostrzegam systemowego podejścia do tej kwestii ze strony publicznej. Niezwykle ważne jest, że jako branża mówimy w tej kwestii jednym głosem, jednak będzie nam trudno podejmować skuteczne działania, jeżeli będziemy w tych wysiłkach osamotnieni. Mimo to podejmujemy starania, aby przywrócić etos budowniczego, dzięki czemu praca w budownictwie będzie atrakcyjna dla młodych ludzi. Mam nadzieję, że pomoże nam w tym stopniowa utrata popularności przez zawody czysto teoretyczne na korzyść zawodów praktycznych .
W jaki sposób PORR radzi sobie ze stałym wzrostem cen i tym samym kosztów działania? W jakim stopniu możliwość waloryzacji kontraktów pomaga firmom budownictwa infrastrukturalnego przetrwać ten trudny okres?
Sprawą naturalną i logiczną jest, że jeżeli mamy wysoką inflację, to potrzebne są formuły waloryzacyjne kontraktów. Zakontraktowane ceny okazały się nieprzystające do dynamiki ich wzrostu, z którą mamy obecnie do czynienia. Realizacja umów podpisanych przed wybuchem wojny w Ukrainie stanowi realne wyzwanie. Wiele tych kontraktów znajduje się poniżej poziomu rentowności. Mam nadzieję, że wszyscy to rozumieją. Nie sztuką jest podpisać umowę, należy odpowiedzialnie, po partnersku zrealizować z wykonawcą inwestycję, nie doprowadzając do jego upadłości. W globalnym rozliczeniu to się nikomu nie opłaca. Wszystkie kontrakty, które są ponownie rozpisywane, okazują się dla zamawiających znacząco droższe od pierwotnych.
Proszę wymienić najważniejsze inwestycje infrastrukturalne realizowane przez PORR obecnie w Polsce
Tradycyjnie pozostajemy aktywni w obszarze infrastruktury drogowej i kolejowej, zarówno w zakresie dużych przetargów jak i projektów mniejszych, samorządowych. W kręgu naszych zainteresowań pozostaje też hydrotechnika morska i śródlądowa. Jedną z branż, która dynamicznie rośnie w naszym portfelu jest branża przemysłowa. Do realizowanych już kontraktów, takich jak rozbudowa Terminalu LNG w Świnoujściu dochodzą kolejne, realizowane dla KGHM i Orlen.
W 2023 roku zakończyliśmy realizację kluczowej inwestycji infrastrukturalnej w skali kraju – do użytkowania został oddany tunel pod Świną. Dzięki temu projektowi Świnoujście, pozostające do tej pory jedynym polskim miastem bez lądowego połączenia z resztą kraju, zostało przyłączone do Polski. Nasz zespół podjął się również poszerzania zabytkowego tunelu w Trzcińsku z 8 do 11 metrów. Dzięki innowacyjnej technologii TEM (tunel w tunelu), niestosowanej do tej pory w Polsce, prace były prowadzone przy czynnym ruchu pociągów. Również na Dolnym Śląsku zbliżamy się do zakończenia budowy trasy S3 Bolków – Kamienna Góra, na której zlokalizowany jest tunel TS-26, najdłuższy pozamiejski tunel drążony w skale. Niezwykle cieszą nas nowe kontrakty pozskane w każdej niszy budownictwa infrastrukturalnego, są wśród nich chociażby trasa S8 Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski, instalacja termicznego przekształcania odpadów w Gorlicach, terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu, modernizacja nabrzeży w Porcie Gdańsk, umowy na budowę przystanków kolejowych Kraków Przylasek, Sosnowiec, Izabelów oraz kontrakt na poprawę ochrony przeciwpowodziowej w rejonie Odry.