Ponad 2 mld zł dofinansowania UE na lokomotywy i wagony dla PKP Intercity

Możliwość komentowania Ponad 2 mld zł dofinansowania UE na lokomotywy i wagony dla PKP Intercity została wyłączona Aktualności

Jest umowa na pozyskanie wsparcia środkami unijnymi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na zakup 56 lokomotyw i modernizację 248 wagonów PKP Intercity. Zamówienia zostały ulokowane wyłącznie w polskich fabrykach.

PKP Intercity - podpisanie umowy na pozyskanie wsparcia z KPO (Fot. Stach Leszczyński, PAP)
PKP Intercity – podpisanie umowy na pozyskanie wsparcia z KPO (Fot. Stach Leszczyński, PAP)

PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2 mld 162 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Maksymalna kwota wydatków, które zostaną dofinansowane to 2 mld 297 mln zł. Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowalnych. Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem będących w realizacji zadań obejmujących zakup nowoczesnych lokomotyw i modernizację różnych typów wagonów. Dwa zadania związane z zakupem 56 lokomotyw są warte ponad 1 mld zł. Wartość inwestycji związanych z modernizacją wagonów sięga 1,2 mld zł. Warunkiem pozyskania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich projektów do połowy 2026 roku.

Pieniądze z UE dla polskiego przemysłu

Kontrakty na wagony i na lokomotywy, objęte wsparciem z KPO są realizowane wyłącznie w polskich fabrykach taboru. To pięć zakładów: poznańska Fabryka Pojazdów H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Te zakłady zajmują się modernizacją wagonów. Z kolei fabryka Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne.

Na jakie trasy wyjadą lokomotywy i wagony?

Wagony i lokomotywy sfinansowane z KPO będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce. Będą to linie międzywojewódzkie w ramach zawartej z Ministerstwem Infrastruktury umowy na świadczenie usług publicznych. Na mapie połączeń znajdą się duże aglomeracje np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań. Będą to też mniejsze miasta, jak np. Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski. Lista jest bardzo obszerna.

Unijne wsparcie dla rozwoju polskiej kolei

Gdy PKP Intercity zakończy inwestycje, na które podpisało umowę z CUPT, to łączna suma wszystkich wykorzystanych środków unijnych od początku istnienia spółki wyniesie ponad 5,2 mld zł na inwestycje warte ponad 11 mld zł. Objęły one modernizacje i zakup 846 wagonów, zakup 96 lokomotyw elektrycznych, kupno 60 elektrycznych zestawów trakcyjnych, w tym 20 składów Pendolino. Te środki pozwoliły także na zakup i modernizację 43 lokomotyw spalinowych.

Szczegółowe informacje o projekcie

Pełna nazwa przedsięwzięcia: „Zakup 56 lokomotyw zeroemisyjnych oraz modernizacja 248 wagonów pasażerskich”

  • Całkowita wartość przedsięwzięcia brutto: 2 825 534 826,90 zł;
  • Maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych: 2 297 182 786,10 zł;
  • Maksymalne do pozyskania dofinansowanie: 2 162 032 704,80 zł;
  • Procent dofinansowania: ok. 94,1% wydatków kwalifikowalnych;
  • Termin zakończenia przedsięwzięcia: 30.06.2026 r.

Nazwa zadaniaLiczbaWartość netto
1Modernizacja 90 wagonów osobowych typu 141A/111A90396 000 000,00 zł
2Modernizacja 24 wagonów osobowych typu 152A24119 520 000,00 zł
3Modernizacja 26 wagonów osobowych typu Z1B26136 172 032,10 zł
4Modernizacja 50 wagonów 1 klasy na wagony COMBO50369 847 154,00 zł
5Modernizacja 58 wagonów osobowych 2 klasy na wagony AB58245 243 600,00 zł
6Zakup 10 lokomotyw elektrycznych prędkości 160 km/h10184 000 000,00 zł
7Zakup 46 lokomotyw elektrycznych 160 km/h46846 400 000,00 zł
RAZEM3042 297 182 786,10 zł

źródło informacji: PKP Intercity