W połowie września br. katastrofalne opady nawiedziły środkową Europę, powodując kataklizm, który porównywano do powodzi tysiąclecia z 1997 roku. Polska Spółka Gazownictwa od samego początku aktywnie zaangażowała się w pomoc mieszkańcom terenów dotkniętych powodzią, skupiając się na odbudowywaniu infrastruktury, przywracaniu dostaw gazu oraz wsparciu rzeczowym.
Od połowy września, w trybie ciągłym – również w weekendy i nocami – pracownicy Polskiej Spółki Gazownictwa intensywnie pracowali nad jak najszybszym przywróceniem dostaw gazu do wszystkich klientów na terenach dotkniętych powodzią. Dostępu do gazu zostało pozbawionych ponad 8 tysięcy odbiorców w 15 miejscowościach. Największe zniszczenia dotknęły Lądek-Zdrój, Krosnowice, Głuchołazy, Kłodzko i Stronie Śląskie. W wielu miejscach gaz udało się przywrócić w bardzo krótkim czasie, jednak tam, gdzie powódź wyrządziła największe szkody, monterzy Polskiej Spółki Gazownictwa musieli od podstaw zbudować sieć gazową. Było to skomplikowane zadanie, ponieważ często wymagało koordynacji działań z właścicielami infrastruktury technicznej i drogowej, która również uległa zniszczeniu. W wielu miejscach tempo prac zależało od naprawy dróg i mostów oraz stabilizacji warunków hydrologicznych. Pracownicy Polskiej Spółki Gazownictwa jeszcze wiele dni po przejściu głównej fali powodziowej musieli mierzyć się z wodą gruntową ponownie zalewającą sieci gazowe.
W niektórych miejscowościach wyzwania były wyjątkowo trudne, a ich pokonanie wymagało nie tylko wiedzy, ale i dużego doświadczenia.
W Kłodzku, w ciężkich warunkach, udało się odbudować gazociąg biegnący przez rzekę i wznowić dostawy błękitnego paliwa. W Krosnowicach pracownicy Polskiej Spółki Gazownictwa do czasu przywrócenia pierwotnego stanu sieci uruchomili tymczasową stację redukcyjną, podczas gdy inna brygada pracowała nad przewiertami pod Białą Lądecką. Ta sama rzeka w Lądku-Zdroju zdewastowała tereny w pobliżu jej koryta, zrywając również gazociąg biegnący nad nią. Brygady Polskiej Spółki Gazownictwa w ekspresowym tempie wybudowały specjalne pylony w taki sposób, żeby zminimalizować ryzyko przerw w dostawach gazu w przypadku powtórnej powodzi. W Lądku-Zdroju postawiono również tymczasową stację LNG, która pozwoliła na dostarczenie gazu do uzdrowiskowych części miasta, gdzie m.in. stacjonowali żołnierze pomagający usuwać skutki powodzi. Z takiego samego rozwiązania skorzystano również w Stroniu, by jak najszybciej dostarczyć gaz do mieszkańców w czasie, gdy trwały prace naprawcze uszkodzonej infrastruktury. Z dużymi zniszczeniami musiano również sobie poradzić w Głuchołazach, gdzie woda przerwała nie tylko wszystkie miejskie przeprawy przez rzekę, ale również gazociąg. Natomiast w miejscowości Bardo pracownicy Polskiej Spółki Gazownictwa wykonywali działania mające na celu zabezpieczenie podmytego gazociągu. W ramach akcji usuwania skutków powodzi Polska Spółka Gazownictwa przeprowadziła również kampanię informacyjną dotyczącą bezpiecznego wznowienia dostaw do odbiorców poszkodowanych przez powódź. Spółka za pośrednictwem mediów oraz materiałów informacyjnych wręczanych bezpośrednio klientom, zwróciła uwagę na konieczność zlecenia specjalistom sprawdzenia urządzeń gazowych przed ich ponownym uruchomieniem. Jest to niezwykle ważne dla zachowania pełnego bezpieczeństwa mieszkańców i sprawnego przywrócenia dostaw gazu.
Podczas gdy pracownicy Polskiej Spółki Gazownictwa usuwali skutki powodzi na terenach województwa opolskiego i dolnośląskiego, ich koledzy z miejscowości położonych wzdłuż rzek, którymi spływała fala powodziowa, podjęli dodatkowe działania, aby zabezpieczyć gazociągi, stacje rozdzielcze, gazownie oraz pozostałą infrastrukturę. Dzięki ich wysiłkom udało się uniknąć poważnych strat i zachować ciągłość dostaw do większości odbiorców w województwach: lubuskim i zachodniopomorskim.
Jest jeszcze za wcześnie na podsumowania, ale już dziś można stwierdzić, że dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników Polskiej Spółki Gazownictwa, mimo wielu wyzwań i przeszkód, udało się podołać kryzysowej sytuacji i sprawnie podjąć wszystkie działania, aby w możliwie jak najkrótszym czasie przywrócić dostawy gazu do odbiorców na terenach dotkniętych powodzią.