Polska jest jedną z największych gospodarek w regionie i piątym najważniejszym partnerem handlowym Niemiec

Możliwość komentowania Polska jest jedną z największych gospodarek w regionie i piątym najważniejszym partnerem handlowym Niemiec została wyłączona Aktualności

Z dr Lars Gutheil, Dyrektorem Generalnym Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska), rozmawia Marcin Prynda

dyrektor generalny AHK, dr Lars Gutheil fot. mat. prasowe

1. Jak obecnie ocenia Pan polski rynek – jako obiecujący rynek przyszłości czy jako rynek kurczący się?

Polska jest jedną z największych gospodarek w regionie i piątym najważniejszym partnerem handlowym Niemiec. Znaczenie polskiego rynku – zarówno jako rynku zbytu z 38 milionami mieszkańców, jak i rynku zaopatrzenia dla wielu niemieckich branż – stale rosło na przestrzeni lat. W obliczu globalnych zmian w łańcuchach dostaw, Polska stała się jeszcze bardziej atrakcyjna. Nowoczesna infrastruktura, sprawna administracja i zmotywowani, wykwalifikowani pracownicy sprawiają, że polski rynek jest gotowy na przyszłość.

Środki unijne z KPO o wartości prawie 60 mld euro płyną w dużej mierze do perspektywicznych obszarów, takich jak transformacja energetyczna i nowoczesne technologie, zwłaszcza cyfryzacja. Stwarza to ogromny potencjał dla nowych projektów.

Już dziś zdigitalizowana administracja i usługi cyfrowe, które są wysoko cenione przez inwestorów, stanowią ważną zaletę lokalizacyjną. Specjalne strefy ekonomiczne i liczne zachęty rządowe tworzą środowisko przyjazne dla biznesu. Plany rozszerzenia Unii Europejskiej na Wschód również wpłyną na przyszłą rolę Polski w regionie. W tym sensie powiedziałbym, że Polska jest już ważnym rynkiem, a dzięki podejmowanym krokom jeszcze umacnia swoją pozycję na przyszłość.

2. Czy uważa Pan, że polski rynek ma potencjał do rozwoju i innowacji?

Polska ma bardzo dobre uniwersytety i uczelnie wyższe, w tym techniczne. Co drugi student w regionie Europy Środkowo-Wschodniej studiuje na polskiej uczelni, a Polska jest również numerem jeden w Europie Środkowo-Wschodniej, jeśli chodzi o liczbę specjalistów IT. Ich kwalifikacje są wysoko cenione na arenie międzynarodowej. Oznacza to duży potencjał w obszarze cyfryzacji, wykorzystania sztucznej inteligencji, IoT i technologii chmurowych, a także cyberbezpieczeństwa. Inne innowacyjne sektory, które dynamicznie rozwijają się w Polsce to m.in. lotnictwo i kosmonautyka, med-tech oraz technologie zielonej transformacji. Coraz więcej firm otwiera w Polsce działy badawczo-rozwojowe, które uzupełniają produkcję. W Polsce działają również odnoszące sukcesy start-upy, które stworzyły produkty takie jak Booksy, Brainly i DocPlanner. Istnieje znaczny potencjał współpracy z niemieckimi partnerami w tych obszarach w celu wykorzystania synergii i zwiększenia konkurencyjności firm z obu krajów.

3. Które branże lub sektory oferują największy potencjał inwestycyjny i rozwoju biznesu dla niemieckich firm w Polsce?

Przemysł motoryzacyjny jest bardzo silnie reprezentowany w Polsce, również w sektorze e-mobilności. Polska jest największym producentem baterii do samochodów elektrycznych w Europie. Ponadto promowane są branże związane z zieloną transformacją. Produkcja pomp ciepła to obszar, który odnotowuje dynamiczny wzrost. Elektronika i elektrotechnika to kolejny kluczowy sektor, podobnie jak przemysł spożywczy i chemiczny.

Silna branża IT jest wykorzystywana w dziedzinach takich jak e-commerce, logistyka, budownictwo 4.0, medycyna 4.0 i technologia medyczna, smart city, robotyka. To obszary, które również oferują wiele interesujących możliwości współpracy dla fim z Polski i Niemiec.

4. Jedną z kluczowych branż we współpracy polsko-niemieckiej jest branża przetwórcza. W jaki sposób Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa (AHK Polska) wspiera firmy z obu krajów w otwieraniu nowych rynków i rozwiązywaniu wyzwań biznesowych tej branży?

Polska jest jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji nearshoringowych dla niemieckich firm, przetwórstwo metali i tworzyw sztucznych było najważniejszym obszarem zaopatrzenia, gdy łańcuchy dostaw zostały przerwane podczas pandemii i w latach późniejszych.

W dziedzinie przetwórstwa oba kraje korzystają z wzajemnej wiedzy i doświadczenia. Polska jest ważnym dostawcą części i komponentów dla różnych gałęzi przemysłu i eksportuje towary na cały świat, w tym do wielu niemieckich klientów. Niemcy są ważnym producentem maszyn, narzędzi itp. do przetwórstwa np. metali i tworzyw sztucznych – Polska jest ważnym rynkiem zbytu, ponieważ tutejszy sektor budowy maszyn jest silnie uzależniony od importu.

AHK Polska postrzega siebie jako platformę kojarzenia partnerów w sektorze B2B: oferuje wsparcie w poszukiwaniu partnerów biznesowych w ramach indywidualnych projektów na rzecz poszczególnych firm, ale także w ramach większych formatów, takich jak wyjazdy delegacyjne, wyjazdy studyjne i udział w targach.

5. Jakie czynniki ekonomiczne sprawiają, że Polska jest atrakcyjnym rynkiem wzrostu dla niemieckich firm, szczególnie w ostatnich latach?

Polska jest krajem o solidnym wzroście gospodarczym, dużym rynku wewnętrznym oraz silnym i zróżnicowanym przemyśle eksportowym. Członkostwo w UE umożliwia nieograniczony dostęp do rynku wewnętrznego Wspólnoty. Koszty pracy są nadal niższe niż w Niemczech, choć Polska nie jest już krajem niskich płac. Kolejnym argumentem jest dostępność świetnie wykwalifikowanych i zmotywowanych pracowników. Przedsiębiorcy mogą również liczyć na wsparcie w specjalnych strefach ekonomicznych w postaci atrakcyjnych ulg podatkowych i wsparcia ze środków publicznych. Dobra infrastruktura i centralne położenie, bliskość rynków zbytu to atuty lokalizacji doceniane przez inwestorów. Polska posiada również szeroką bazę dostawców i silne klastry przemysłowe, np. w sektorze motoryzacyjnym, lotniczym i ICT.

6. Jaką rolę w atrakcyjności Polski jako rosnącego rynku odgrywają inwestycje infrastrukturalne, takie jak nowe szlaki transportowe i infrastruktura cyfrowa?

Wolumen inwestycji stale rośnie, a inwestorzy oczekują coraz nowocześniejszych warunków lokalizacyjnych, które będą optymalnie dopasowane do ich potrzeb. Warunki inwestycyjne w Polsce bardzo się poprawiły na przestrzeni lat, zainwestowano między innymi znaczne środki w infrastrukturę. Przynosi to efekty: według najnowszego badania koniunktury przeprowadzonego przez AHK Polska wiosną 2024 r., infrastruktura w rozumieniu dróg, lotnisk, centrów logistycznych, ale także infrastruktura cyfrowa, dostęp do Internetu itp. została oceniona nawet wyżej niż korzyści związane z pracą, które tradycyjnie były uważane za jeden z największych atutów Polski jako lokalizacji biznesowej. Polska posiada prawie 5000 kilometrów autostrad. Oczekuje się, że do 2025 r. sieć autostrad wzrośnie do 6 000 km. Do 2025 r. planowane są inwestycje o wartości ponad 17 mld euro w rozbudowę sieci autostrad. Cyfryzacja administracji i usług znalazły się wśród najwyżej ocenianych atutów lokalizacyjnych Polski. Te korzystne warunki do prowadzenia działalności gospodarczej w znacznym stopniu przyczyniają się do tego, że 98,2 proc. wszystkich respondentów stwierdziło, że ponownie wybrałoby Polskę jako lokalizację dla swoich inwestycji.