Bardzo dobre czasy przejazdów zachęcą Polaków do przesiadania się z aut do pociągów. A dzięki inwestycjom w tabor podróż będzie wygodniejsza i bezpieczniejsza. Stanie się więc bezkonkurencyjna wobec transportu drogowego czy lotniczego. Polski transport kolejowy musi się zmieniać, by również stać się konkurencyjny na zliberalizowanym rynku przewozów pasażerskich.

PKP Intercity zakontraktowało projekty taborowe o wartości ponad 16,5 mld zł brutto z polskimi producentami oraz zakładami napraw. Tylko w drugim półroczu 2024 roku przewoźnik zawarł umowy na kwotę blisko 9,4 mld zł brutto.
Kontrakty nowe i realizowane
Z Newag S.A. podpisane są umowy na dostawę łącznie 78 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h oraz 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych o prędkości 160 km/h. Ponadto Newag S.A. ma wyprodukować 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Kwota wszystkich umów wynosi 7,7 mld zł brutto.
5,4 mld zł brutto PKP Intercity zainwestowało w tabor produkowany przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych. W Poznaniu realizowane są już projekty napraw na poziomie P5 wraz z modernizacją 172 wagonów. Dodatkowo w lipcu 2024 roku podpisana została umowa o wartości 4,2 mld zł na dostawę nowych 300 wagonów.
Blisko 1 mld zł brutto to wartość kontraktów zawartych z PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki. Obejmują one zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno – spalinowych o prędkości do 160 km/h, a także naprawę na poziomie P5 67 wagonów różnego typu.
Przewoźnik podpisał również umowy z zakładem naprawczym PKP Intercity Remtrak na kwotę prawie 1,5 mld zł brutto na naprawę z modernizacją 150 wagonów. Ponadto, zakłady w Opocznie i Opolu wykonują naprawy z modernizacją jeszcze 105 wagonów. Łączna wartość zawartych kontraktów wynosi ponad 2,5 mld zł brutto.
W październiku 2024 r. PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. To będą pierwsze tego typu pojazdy w parku taborowym przewoźnika. Biorąc pod uwagę liczbę zamawianych pociągów zespolonych oraz wartość, tj. prawie 10 mld zł brutto w zakresie zamówienia podstawowego, te zamówienie będzie największym wśród dotąd realizowanych. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyli: Stadler Polska Sp. z o.o., Siedlce; Konsorcjum: Siemens Mobility Sp. z o.o., Warszawa (lider), Siemens Mobility GmbH (członek), Otto- -Hahn-Ring, Monachium; Alstom Polska S.A., Warszawa. Przewoźnik założył, że pociągi zostaną zbudowane w Polsce.
Celem inwestycji w tabor, m.in. w piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne i pociągi poruszających się z prędkością minimum 250 km/h, jest przygotowanie PKP Intercity do liberalizacji rynku przewozów w Polsce, która ma nastąpić po 2030 roku. Trwają też intensywne prace nad unowocześnianiem stacji postojowych. W efekcie podniesiony zostanie standard obsługi taboru i zoptymalizowanie przygotowania pociągów do tras.
Nowoczesny tabor z unijnym wsparciem
W październiku 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2 mld 162 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Maksymalna kwota wydatków, które zostaną dofinansowane, to 2 mld 297 mln zł. Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowalnych. Łączna wartość całego przedsięwzięcia to ponad 2 mld 825 mln zł. Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem inwestycji taborowych, zakontraktowanych wyłącznie w polskich fabrykach taboru, obejmujących zakup 56 nowoczesnych lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów różnego typu, z czego dwa zadania związane z modernizacją wagonów oraz jedno zadanie na zakup 10 sztuk lokomotyw zostały już w pełni zakończone. Trwa realizacja pozostałych inwestycji, które, z uwagi na zapisy umowy realizowanej w ramach KPO, powinny zostać zakończone do połowy 2026 roku.
Po zakończeniu przedsięwzięcia w 2026 r. łączna suma wszystkich wykorzystanych środków unijnych od początku istnienia spółki wyniesie ponad 5,2 mld zł na inwestycje warte ponad 11 mld zł. Objęły one modernizacje i zakup 846 wagonów, zakup 96 lokomotyw elektrycznych, kupno 60 elektrycznych zestawów trakcyjnych, w tym 20 składów Pendolino.

Komfort podróżowania
Profesjonalizacja obsługi klienta to klucz do zadowolenia podróżnych korzystających z usług PKP Intercity. Inwestycje w zaawansowany technologicznie tabor, w tym w szybkie pociągi oraz elektryczne zespoły trakcyjne, bezpośrednio wpłynie na poprawę jakości podróży. Ponadto, takie udogodnienia jak stabilny dostęp do bezprzewodowego internetu w pociągach oraz udoskonalany systemy zakupu biletów przez internet, istotnie wpłynie na zadowolenie pasażerów. Te działania wpisują się w strategię, której celem jest nie tylko spełnianie aktualnych wymagań podróżnych, ale również przyciąganie nowych użytkowników przez oferowanie usług najwyższej jakości.
Oferta na miarę oczekiwań
Na 2-3 tygodnie przed odjazdem podróżny ma możliwość kupna biletu promocyjnego, a więc w atrakcyjnej cenie. Poza tym PKP Intercity posiada szeroki zakres bardzo popularnych ofert segmentacyjnych takich jak „Taniej z Bliskimi”, „Rodzina”, „Duża Rodzina” oraz „Senior”. Przewoźnik wprowadza także promocje specjalne, np. z okazji 10-lecia Pendolino „Urodzinowa promocja, bilety na EIP już od 1 zł”, z okazji Dnia Seniora bilet za 1 zł, czy coroczne promocje z okazji Dnia Dziecka lub na podróż z rowerem w cyklicznych obchodach Europejskiego Tygodnia Mobilności. W 2024 roku ze specjalnych promocji korzystali mieszkańcy wybranych regionów kraju dla wybranych regionów na wskazanych połączeniach: Kraków – Katowice za mniej niż 20 zł, Warszawa – Białystok bilety od 14 zł, Katowice – Wrocław od 14 zł, Warszawa – Katowice od 49 zł, Wrocław – Zielona Góra od 14 zł, Poznań – Zielona Góra od 22,55 zł.
Nowy, lepszy rozkładowy sezon
W rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity na sezon 2024/2025 podróżni zyskali więcej połączeń, skrócone czasy przejazdu na popularnych trasach, a także nowe połączenia zagraniczne i krajowe. Na tory wyjeżdża aż 505 pociągów, w tym 471 całorocznych i 34 sezonowe. To aż o 51 połączeń więcej niż w sezonie 2023/2024, gdy przewoźnik uruchamiał 454 połączenia, w tym 417 całorocznych. W nowym rozkładzie weszły dodatkowe połączenia z Przemyśla, Poznania, Lublina czy Białegostoku. A także na trasie Warszawa – Szczecin – Warszawa jeździ pociąg kategorii Ekspress IntercCity Premium, czyli Pendolino.
Na najczęściej uczęszczanych trasach pociągi kursują cyklicznie – co godzinę między Wrocławiem i Krakowem, co dwie godziny między Gdynią a Wrocławiem oraz nie rzadziej niż co dwie godziny między Poznaniem a Krakowem. Między Warszawą a Trójmiastem co 2 godziny kursują pociągi kategorii IC i TLK, natomiast co godzinę składy kategorii EIC i EIP. Wprowadzenie takich kursów na stałych, najpopularniejszych liniach sprawia, że rozkład pociągów jest bardziej czytelny i przewdywalny dla pasażerów, podróżni ruszają w trasę o powtarzalnych cyklicznie godzinach.

W rozkładzie jazdy 2024/2025 został uruchomiony IC Baltic Express – to 4 nowe połączenia do/z Czech. Pociągi IC Baltic Express zatrzymują się nie tylko w największych polskich miastach, tj. Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu czy Wrocławiu, ale także w mniejszych ośrodkach, m.in w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Co więcej, składy PKP Intercity po raz pierwszy zatrzymują się na stacjach: Bystrzyca Kłodzka i Międzylesie. Połączenia będą realizowane w godzinach porannych, popołudniowych oraz nocą