PKP Intercity: Oferta z przyszłością w tle

Możliwość komentowania PKP Intercity: Oferta z przyszłością w tle została wyłączona Aktualności

Bardzo dobre czasy przejazdów zachęcą Polaków do przesiadania się z aut do pociągów. A dzięki inwestycjom w tabor podróż będzie wygodniejsza i  bezpieczniejsza. Stanie się więc bezkonkurencyjna wobec transportu drogowego czy lotniczego. Polski transport kolejowy musi się zmieniać, by również stać się konkurencyjny na zliberalizowanym rynku przewozów pasażerskich.

fot. PKP Intercity
fot. PKP Intercity

PKP Intercity zakontraktowało projekty taborowe o wartości ponad 16,5 mld zł brutto z  polskimi producentami oraz zakładami napraw. Tylko w drugim półroczu 2024 roku przewoźnik zawarł umowy na kwotę blisko 9,4 mld zł brutto.

Kontrakty nowe i realizowane

Z Newag S.A. podpisane są umowy na dostawę łącznie 78 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h oraz 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych o prędkości 160 km/h. Ponadto Newag S.A. ma wyprodukować 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Kwota wszystkich umów wynosi 7,7 mld zł brutto.

5,4 mld zł brutto PKP Intercity zainwestowało w  tabor produkowany przez H.  Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych. W  Poznaniu realizowane są już projekty napraw na poziomie P5 wraz z  modernizacją 172 wagonów. Dodatkowo w  lipcu 2024 roku podpisana została umowa o  wartości 4,2 mld zł na dostawę nowych 300 wagonów.

Blisko 1 mld zł brutto to wartość kontraktów zawartych z  PESA Bydgoszcz i  PESA Mińsk Mazowiecki. Obejmują one zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno – spalinowych o  prędkości do 160 km/h, a także naprawę na poziomie P5 67 wagonów różnego typu.

Przewoźnik podpisał również umowy z zakładem naprawczym PKP Intercity Remtrak na kwotę prawie 1,5 mld zł brutto na naprawę z  modernizacją 150 wagonów. Ponadto, zakłady w Opocznie i Opolu wykonują naprawy z modernizacją jeszcze 105 wagonów. Łączna wartość zawartych kontraktów wynosi ponad 2,5 mld zł brutto.

W  październiku 2024 r. PKP Intercity ogłosiło postępowanie w  trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. To będą pierwsze tego typu pojazdy w  parku taborowym przewoźnika. Biorąc pod uwagę liczbę zamawianych pociągów zespolonych oraz wartość, tj. prawie 10 mld  zł brutto w  zakresie zamówienia podstawowego, te zamówienie będzie największym wśród dotąd realizowanych. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyli: Stadler Polska Sp. z o.o., Siedlce; Konsorcjum: Siemens Mobility Sp. z o.o., Warszawa (lider), Siemens Mobility GmbH (członek), Otto- -Hahn-Ring, Monachium; Alstom Polska S.A., Warszawa. Przewoźnik założył, że pociągi zostaną zbudowane w Polsce.

Celem inwestycji w tabor, m.in. w piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne i pociągi poruszających się z prędkością minimum 250 km/h, jest przygotowanie PKP Intercity do liberalizacji rynku przewozów w  Polsce, która ma nastąpić po 2030 roku. Trwają też intensywne prace nad unowocześnianiem stacji postojowych. W efekcie podniesiony zostanie standard obsługi taboru i  zoptymalizowanie przygotowania pociągów do tras.

Nowoczesny tabor z unijnym wsparciem

W październiku 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w  kwocie 2 mld 162 mln  zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Maksymalna kwota wydatków, które zostaną dofinansowane, to 2 mld 297 mln zł. Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowalnych. Łączna wartość całego przedsięwzięcia to ponad 2 mld 825 mln zł. Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem inwestycji taborowych, zakontraktowanych wyłącznie w polskich fabrykach taboru, obejmujących zakup 56 nowoczesnych lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów różnego typu, z  czego dwa zadania związane z  modernizacją wagonów oraz jedno zadanie na zakup 10 sztuk lokomotyw zostały już w pełni zakończone. Trwa realizacja pozostałych inwestycji, które, z uwagi na zapisy umowy realizowanej w ramach KPO, powinny zostać zakończone do połowy 2026 roku.

Po zakończeniu przedsięwzięcia w 2026 r. łączna suma wszystkich wykorzystanych środków unijnych od początku istnienia spółki wyniesie ponad 5,2 mld zł na inwestycje warte ponad 11 mld zł. Objęły one modernizacje i  zakup 846 wagonów, zakup 96 lokomotyw elektrycznych, kupno 60 elektrycznych zestawów trakcyjnych, w tym 20 składów Pendolino.

fot. PKP Intercity
fot. PKP Intercity

Komfort podróżowania

Profesjonalizacja obsługi klienta to klucz do zadowolenia podróżnych korzystających z  usług PKP Intercity. Inwestycje w  zaawansowany technologicznie tabor, w tym w szybkie pociągi oraz elektryczne zespoły trakcyjne, bezpośrednio wpłynie na poprawę jakości podróży. Ponadto, takie udogodnienia jak stabilny dostęp do bezprzewodowego internetu w  pociągach oraz udoskonalany systemy zakupu biletów przez internet, istotnie wpłynie na zadowolenie pasażerów. Te działania wpisują się w  strategię, której celem jest nie tylko spełnianie aktualnych wymagań podróżnych, ale również przyciąganie nowych użytkowników przez oferowanie usług najwyższej jakości.

Oferta na miarę oczekiwań

Na 2-3 tygodnie przed odjazdem podróżny ma możliwość kupna biletu promocyjnego, a więc w atrakcyjnej cenie. Poza tym PKP Intercity posiada szeroki zakres bardzo popularnych ofert segmentacyjnych takich jak „Taniej z Bliskimi”, „Rodzina”, „Duża Rodzina” oraz „Senior”. Przewoźnik wprowadza także promocje specjalne, np. z okazji 10-lecia Pendolino „Urodzinowa promocja, bilety na EIP już od 1 zł”, z okazji Dnia Seniora bilet za 1 zł, czy coroczne promocje z okazji Dnia Dziecka lub na podróż z  rowerem w  cyklicznych obchodach Europejskiego Tygodnia Mobilności. W 2024 roku ze specjalnych promocji korzystali mieszkańcy wybranych regionów kraju dla wybranych regionów na wskazanych połączeniach: Kraków – Katowice za mniej niż 20 zł, Warszawa – Białystok bilety od 14 zł, Katowice – Wrocław od 14 zł, Warszawa – Katowice od 49 zł, Wrocław – Zielona Góra od 14 zł, Poznań – Zielona Góra od 22,55 zł.

Nowy, lepszy rozkładowy sezon

W  rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity na sezon 2024/2025 podróżni zyskali więcej połączeń, skrócone czasy przejazdu na popularnych trasach, a  także nowe połączenia zagraniczne i krajowe. Na tory wyjeżdża aż 505 pociągów, w tym 471 całorocznych i 34 sezonowe. To aż o 51 połączeń więcej niż w  sezonie 2023/2024, gdy przewoźnik uruchamiał 454 połączenia, w tym 417 całorocznych. W nowym rozkładzie weszły dodatkowe połączenia z Przemyśla, Poznania, Lublina czy Białegostoku. A  także na trasie Warszawa – Szczecin – Warszawa jeździ pociąg kategorii Ekspress IntercCity Premium, czyli Pendolino.

Na najczęściej uczęszczanych trasach pociągi kursują cyklicznie – co godzinę między Wrocławiem i Krakowem, co dwie godziny między Gdynią a Wrocławiem oraz nie rzadziej niż co dwie godziny między Poznaniem a  Krakowem. Między Warszawą a Trójmiastem co 2 godziny kursują pociągi kategorii IC i  TLK, natomiast co godzinę składy kategorii EIC i EIP. Wprowadzenie takich kursów na stałych, najpopularniejszych liniach sprawia, że rozkład pociągów jest bardziej czytelny i  przewdywalny dla pasażerów, podróżni ruszają w trasę o powtarzalnych cyklicznie godzinach.

PKP Intercity infografika
PKP Intercity infografika

W rozkładzie jazdy 2024/2025 został uruchomiony IC Baltic Express – to 4 nowe połączenia do/z  Czech. Pociągi IC Baltic Express zatrzymują się nie tylko w  największych polskich miastach, tj. Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu czy Wrocławiu, ale także w  mniejszych ośrodkach, m.in w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i  Kłodzku. Co więcej, składy PKP Intercity po raz pierwszy zatrzymują się na stacjach: Bystrzyca Kłodzka i Międzylesie. Połączenia będą realizowane w godzinach porannych, popołudniowych oraz nocą