Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia

Możliwość komentowania Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia została wyłączona Aktualności, Inwestycje

W Porcie Gdynia trwają odbiory techniczne nowego, większego Publicznego Terminalu Promowego z  rampą ro-ro. To największe przedsięwzięcie od blisko 50 lat w Porcie Gdynia. Generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o. Inwestycja jest realizowana na obszarze 6 hektarów.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia
Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia fot. mat. prasowe PG

Dzięki tej potężnej inwestycji, która przekłada się na trwały rozwój portu, zwiększona zostanie dostępność transportowa od strony morza, podniesie się konkurencyjność portu.

Obiekt zakłada możliwość korzystania z niego kilku operatorów oraz przyjmowania różnych promów. Na terminalu została zamontowana innowacyjna rampa oraz rękaw. Odbyło się już pierwsze testowe cumowanie promu Stena Line.

Dobiega końca realizacja jednej z największych inwestycji w  Porcie Gdynia. Zasadnicze prace związane z budową Publicznego Terminalu Promowego się zakończyły, a obecnie trwają odbiory techniczne. Nowy terminal dostosowano do obsługi promów o  długości 240 m – o  jedną trzecią dłuższych niż obecne jednostki Stena Line, które cumują przy starym terminalu. Możliwość przyjmowania dłuższych promów to dopasowanie się do uwarunkowań rynku bałtyckiego.

Przy nowym terminalu będą cumować promy o różnej długości realizujące połączenia Stena Line oraz Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W  poniedziałek 19 lipca przeprowadzono próbne cumowanie promu Stena Spirit o długości 176 m należącego do Stena Line.

Publiczny Terminal Promowy w  Porcie Gdynia realizowany jest zgodnie z  ideą green port, której wyrazem jest zastosowane przyłącze elektryczne. Korzystać z niego będą promy cumujące przy terminalu. Wykorzystanie energii elektrycznej z lądu eliminuje emisje spalin, drgania oraz hałas wytwarzane przez generatory na promie. Dzięki temu zmniejsza się negatywny wpływ transportu promowego na środowisko, jego oddziaływanie na centrum miasta. Poprawia się także komfort pracy załogi promów. Istotnym aspektem nowego Publicznego Terminalu Promowego będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju. Wpisuje się to w  ideę green port. Rozwiązanie to wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju. Ma to znaczenie dla gdyńskiego portu, który usytuowany jest w sąsiedztwie centrum miasta. OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie.

Zasilanie statków energią elektryczną podczas postoju w porcie wpływa bardzo korzystnie na środowisko poprzez:

całkowitą redukcję emisji dwutlenku węgla, tlenku siarki, tlenku azotu i drobnych cząstek

• redukcję poziomu hałasu w porcie

• niemal całkowitą redukcję hałasu i  wibracji na statku

• wydłużenie żywotności silników pomocniczych na statku, poprzez ich nieużywanie.

Badania wykazały, że 10 godzin korzystania z zasilania w porcie przez duży statek wycieczkowy redukuje emisje CO₂ o  22 tony, tlenków azotu o  1,4 tony i  tlenków siarki o 1,2 tony.

Port Gdynia, zgodnie z  regulacjami UE i  aktualną strategią rozwoju portów morskich, wyposażając nowy Terminal Promowy w system zasilania statków prądem, przyczyni się również do obniżenia emisji dwutlenku siarki (SO2) do atmosfery.

System zasilania statków energią elektryczną z lądu oparty jest na dedykowanej stacji przekształtnikowej w  postaci zabudowanego kontenera, linii kablowej ułożonej wzdłuż Nabrzeża Polskiego, ułożonej w kanale kablowym, gniazdach kablowych, zlokalizowanych w 3 miejscach na nabrzeżu, żurawiku mobilnym (urządzeniu, które będzie się przemieszczało po nabrzeżu i podawało kabel z gniazdkiem do statku).

W  Polsce jest to pierwszy tego typu system, zatem jest on niewątpliwie nowatorski i w tym zakresie awangardowy. Podwyższa standard obsługi statków i pozwala na realizację podłączenia statków cumujących do nabrzeża w  oparciu o  nowoczesną infrastrukturę.

Cała stacja ma moc naszego przyłącza dla statków i jest wielkości 3,5 MW, co oznacza możliwość szybkiego „ładowania” akumulatorów danego promu, bez konieczności załączania silników diesla, które z  całą pewnością są nieekologiczne. System ma za zadanie zasilanie statków z pokładową instalacją 11kV 50Hz/60Hz z nabrzeżnej sieci energetycznej 15kV 50Hz.

Warto podkreślić, iż kolejnym aspektem jest pojawianie się na rynku transportowym jednostek pływających, zasilanych jedynie silnikami elektrycznymi, które można z  takiego przyłącza zasilić, co pozwoli na obsługę tego typu statków już za kilka miesięcy w Porcie Gdynia .

Wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

Nowa lokalizacja Terminalu Publicznego przy nabrzeżu Polskim, zapewni połączenie z  najważniejszymi lokalnymi i  krajowymi drogami, stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Pierwsze zawinięcie statków przy nowym już Terminalu Promowym planowane jest już jesienią tego roku.