Nowy numer Kapitału Polskiego już online!

Możliwość komentowania Nowy numer Kapitału Polskiego już online! została wyłączona Aktualności

Grudniowe wydanie Kapitału Polskiego w dużej mierze poświęciliśmy tematyce kolejowej. W listopadzie „Kapitał Polski” był obecny na dwóch ważnych dla tej branży wydarzeniach (IX Kongres Kolejowy Warszawa 13 listopada, VI Kongres Rozwoju Transportu Wieliczka, 19-20 listopada). W numerze prezentujemy wywiady, analizy dotyczące tych spotkań.

 

Nowy „Kapitał Polski” można pobrać za darmo TUTAJ. Serdecznie zapraszamy do lektury.

Jak podkreśla redaktor naczelny „Kapitału Polskiego” Ryszard Żabiński – łatwo się z nich zorientować, że tematyka daleko wykraczała poza branżę kolejową. Kolej przechodzi ogromne zmiany. Do końca 2020 roku zarządca infrastruktury czyli PKP PLK będzie mieć dokumentację na inwestycje w III perspektywie UE o wartości 45 mld zł. Po 2021 roku rozpocznie się realizacja pierwszych zadań tzw. komponentu kolejowego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. PKP PLK do 2023 zrealizuje Krajowy Program Kolejowy, którego wartość sięga prawie 70 mld zł. Dzięki modernizacjom tysięcy kilometrów linii kolejowych wzrośnie średnia prędkość pociągów pasażerskich i towarowych. Pociągi towarowe będą mogły być cięższe co zwiększy tylko efektywność transportu kolejowego. Z drugiej strony szybko rośnie zainteresowanie przejazdami koleją. PKP Intercity w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2019 r. przewiozła ponad 1,1 mln pasażerów przy 1,4 mln w całym 2018 r., a ruch międzynarodowy odpowiada już za ok. 3% przewozów spółki. Dziś z Polski można dostać się koleją do 22 krajów.

Modernizacja infrastruktury kolejowej sprzyja szybkiemu rozwojowi portów morskich, czyni je bardziej dostępnymi. Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w Europie. Wśród portów bałtyckich awansował z 6 na 4 miejsce. W tym roku, w Gdańsku przeładuje się ponad 50 mln ton. Dość powiedzieć, że dekadę temu taka wartość odzwierciedlała sumę przeładunków we wszystkich polskich portach. Port Gdynia inwestując w budowę głębokowodnego Portu Zewnętrznego zwiększy swoją powierzchnię o 151 hektarów, stworzy ponad 700 nowych miejsc pracy i zwiększy zdolności przeładunkowe aż o 2,5 mln TEU. Podczas kongresów dużo mówiono o elektromobilności. Właściwie nie mówiono, a konkretnie pokazywano co do tej pory zrobiono w tej dziedzinie. W „Kapitale Polskim” szczegółowo opisujemy te przedsięwzięcia.

Piszemy też o Liczniku Elektromobilności, który niestety pokazuje nam, że do europejskich liderów elektromobilności wciąż dzieli nas bardzo duży dystans. Po krajowych drogach porusza się niecałe 8 tys. osobowych samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. Przez pierwsze trzy kwartały bieżącego roku w Polsce zarejestrowano mniej niż 2 tys. EV. Tymczasem w Niemczech przybyło ponad 74 tys. samochodów z napędem elektrycznym, w Norwegii ponad 61 tys., zaś w Holandii – ponad 38 tys. Pod względem liczby rejestracji modeli zero- i niskoemisyjnych wyprzedziły nas nawet znacznie mniejsze Węgry. Dane te dobitnie świadczą, że najwyższy już czas na finansowe wsparcie tych, którzy zdecydują się na zakup elektrycznego auta.

Kapitał Polski był również obecny na IV Forum Przemysłowym w Karpaczu. Prowadziliśmy tam panel tematyczny dotyczący roli narodowych czempionów w polskiej gospodarce. Gościliśmy prezesów największych polskich firm, polityków, przedstawiciela małych i średnich przedsiębiorstw.

Zapraszamy do lektury!