Nowy branding i dobre wyniki – Umacniamy pozycję czołowego operatora logistycznego

Możliwość komentowania Nowy branding i dobre wyniki – Umacniamy pozycję czołowego operatora logistycznego została wyłączona Aktualności, Biznes, firma tygodnia, Inwestycje

Rozmowa z Maciejem Walczykiem, prezesem Zarządu PKP CARGO INTERNATIONAL a.s.

Maciej Walczyk, prezes zarządu PKP CARGO INTERNATIONAL a.s.

Panie Prezesie, w kierowanej przez Pana spółce trwa proces rebrandingu. Jakie ma to znaczenie dla waszej firmy?

PKP CARGO INTERNATIONAL a.s., dawniej Advanced World Transport a.s., jest trzecim co do wielkości kolejowym przewoźnikiem towarowym w Czechach. Od 2015 roku wchodzimy w skład Grupy PKP CARGO, czołowego kolejowego przewoźnika w Europie. W tym okresie w znacznym stopniu wykorzystaliśmy związany z naszą obecnością w Grupie efekt synergii, w tym wniesione przez spółkę aktywa i jej potencjał, zasoby taborowe, zaplecze techniczne, infrastrukturę logistyczną, a przede wszystkim wiedzę i bogate doświadczenie jej załogi. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy w spółce proces kompleksowej restrukturyzacji, który przynosi już wymierne efekty. W pierwszym kwartale bieżącego roku po raz pierwszy od wejścia do Grupy PKP CARGO spółka odnotowała wynik dodatni, a tę pozytywną tendencję potwierdziła dobrymi wynikami uzyskanymi w kolejnych dwóch kwartałach 2019 roku. Spektakularnym przejawem dalszej integracji naszej firmy w Grupie jest wprowadzany właśnie rebranding spółki, polegający na zmianie jej nazwy, logotypu i barw korporacyjnych. Nowa nazwa – PKP CARGO INTERNATIONAL – ma silniej utożsamiać ścisły związek spółki z Grupą PKP CARGO oraz lepiej odzwierciedlać i mieć pozytywny wpływ na działalność spółki na rynkach międzynarodowych. Mam nadzieję, że zmiany te w powiązaniu z coraz lepszymi wynikami uzyskiwanymi przez spółkę zostaną przyjęte pozytywnie przez naszych klientów i partnerów biznesowych.

Towarowe przewozy kolejowe nie są łatwym biznesem w konkurencji z transportem drogowym. Jak zamierzacie sprostać rywalizacji na tym rynku?

Konkurencja motywuje nas do wytyczania coraz śmielszych celów i coraz większych wymagań. Dlatego stawiamy na otwartość i konkurowanie jakością. Służy temu ukierunkowanie naszych struktur na rzeczywiste potrzeby klienta. W przyjętej strategii Grupy PKP CARGO do 2023 roku zostały nakreślone nowe zadania dla PKP CARGO INTERNATIONAL i jej spółek zależnych działających w Republice Czeskiej, na Słowacji i Węgrzech. Do najważniejszych zadań należy rozwijanie działalności na nowych rynkach i zdobywanie nowych klientów. Dlatego rośniemy w perspektywicznym segmencie intermodalnym i aktywizujemy obecność za granicą. W grudniu 2018 r. nasza firma nabyła 80 proc. udziałów w spółce Primol- -Rail d.o.o., która w 2019 roku otrzymała certyfikat umożliwiający samodzielną realizację przewozów na rynku słoweńskim. Do rozwoju transportu intermodalnego przywiązujemy szczególną wagę. Jest on obecnie najbardziej obiecującym segmentem na rynku, który zapewnia dywersyfikację dochodów i rozszerzanie bazy klientów. Intermodal stanowi obecnie około 10 procent udziału w przewozach PKP CARGO INTERNATIONAL. Liczymy, że inwestycje w infrastrukturę terminalową, korzystanie ze współpracy z PKP CARGO oraz rozszerzenie naszej oferty na rynki Europy Środkowej i Południowej pozwolą na wzrost udziału tego segmentu w kolejnych latach.

Przed PKP CARGO INTERNATIONAL rysują się więc dobre perspektywy, ale i wyzwania. Jak zamierzacie im sprostać?

Zdajemy sobie sprawę, że stoją przed nami kolejne, coraz trudniejsze wyzwania, ale i szanse dalszego rozwoju. W tym celu upraszczamy procedury związane ze sprzedażą usług, usprawniamy kanały przepływu informacji, zacieśniamy współpracę handlu i eksploatacji oraz uelastyczniamy politykę taryfową. Rozwijamy informatyzację w procesach zarządczych i w monitoringu procesów przewozowych. Podjęliśmy także program unowocześniania taboru, czego potwierdzeniem jest pozyskanie w drodze leasingu trzech wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Siemens-Vectron, które umożliwiają przekraczanie granic bez zmiany środka trakcyjnego i szybszą dostawę ładunku do odbiorcy.