Dr Mariusz Lekston, obejmując funkcję rektora Akademii Humanitas, nie tylko podkreślił odpowiedzialność uczelni wobec społeczności akademickiej, ale zwrócił uwagę na jej istotną rolę w rozwoju społecznym i gospodarczym Zagłębia i Śląska. W wywiadzie dla „Kapitału Polski” przedstawił ambitne plany rozwoju uczelni, które łączą nowoczesne metody kształcenia, ścisłą współpracę z biznesem oraz szeroko zakrojoną ekspansję międzynarodową.
W tym kontekście misją Akademii Humanitas jest przygotowanie studentów do wyzwań nie tylko współczesnego, ale także przyszłego rynku pracy.
– Akademia Humanitas zawsze kładła duży nacisk na rozwój kompetencji praktycznych u swoich studentów, pozostających w oczywistym związku z wiedzą akademicką. Dziś, gdy rynek pracy zmienia się w zawrotnym tempie, istotne jest, aby nasi absolwenci byli nie tylko dobrze wykształceni, ale także świadomi społecznie i przygotowani do aktywnego udziału w rozwoju swoich lokalnych społeczności – podkreśla dr Mariusz Lekston.
Ponad 22 000 absolwentów Akademii z sukcesem rozwija swoje kariery zawodowe, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zajmują oni stanowiska menedżerskie i specjalistyczne, będąc ekspertami w swoich dziedzinach. Programy studiów, opracowane przez Akademię Humanitas, mają na celu kształcenie przyszłych liderów – ludzi, którzy nie tylko świetnie odnajdują się w dynamicznie przeobrażających się realiach zawodowych, ale także rozumieją wyzwania współczesnego świata, takie jak odpowiedzialność społeczna, ekologia czy potrzeba zrównoważonego rozwoju.
Innowacyjne podejście do kształcenia
Jednym z priorytetów Akademii Humanitas jest wdrażanie innowacyjnych metod nauczania, które łączą teorię z praktyką. Nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, są zintegrowane z procesem dydaktycznym, co pozwala na bardziej interaktywne i efektywne kształcenie. Uczelnia kładzie duży nacisk na rozwój laboratoriów specjalistycznych, które wspierają naukę na kierunkach takich jak psychologia, prawo, informatyka, dietetyka, bezpieczeństwo narodowe czy BHP.
– Współczesna edukacja nie może być statyczna – mówi rektor. – Aby sprostać oczekiwaniom rynku, musimy nieustannie modyfikować nasze metody nauczania. W Akademii Humanitas stawiamy na innowacje, ponieważ wierzymy, że tylko w ten sposób nasi studenci będą gotowi na wyzwania przyszłości. Przykładem tego jest rozwój laboratoriów, które są kluczowym elementem praktycznego przygotowania naszych studentów do pracy w ich dziedzinach.
Plany uczelni obejmują również rozbudowę infrastruktury edukacyjnej, w tym tworzenie nowych pracowni specjalistycznych oraz rozwój platform e-learningowych. – Chcemy, aby nauka była dostępna z każdego miejsca i o każdej porze. Studenci muszą mieć możliwość korzystania z nowoczesnych narzędzi, które ułatwią im dostęp do materiałów dydaktycznych oraz komunikację z wykładowcami – dodaje dr Lekston.
Współpraca z biznesem – klucz do sukcesu
Jednym z filarów strategii Akademii Humanitas jest ścisła współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym, zarówno na poziomie lokalnym, ogólnopolskim, a także międzynarodowym. Uczelnia ma już podpisane ponad 250 porozumień z instytucjami biznesowymi, co gwarantuje studentom dostęp do praktyk, staży oraz realnych projektów, które dają im możliwość zdobywania doświadczenia zawodowego już w trakcie studiów. Część umów zawarto w ramach Sieci Współpracy Edukacyjnej, a także porozumień dydaktycznych i naukowych między instytucjami oraz inicjatyw międzynarodowych.
– Współpraca z biznesem i sektorem publicznym to fundament naszej działalności – mówi dr Lekston. – Wierzymy, że tylko poprzez bliską współpracę z firmami i instytucjami możemy dostosować nasze programy studiów do aktualnych potrzeb rynku pracy. Naszym celem jest nie tylko kształcenie teoretyczne, ale także praktyczne przygotowanie studentów do pracy zawodowej.
Uczelnia współpracuje z szeregiem podmiotów z różnych sektorów gospodarki, organizując wspólne projekty, konferencje i warsztaty, w których uczestniczą zarówno studenci, jak i wykładowcy. Jest także członkiem między innymi Regionalnej Izby Gospodarczej – to pozwala uczelni dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby rynku pracy, dostosowując swoją ofertę edukacyjną do aktualnych trendów i potrzeb. – Organizujemy cykliczne spotkania z przedstawicielami biznesu, które umożliwiają studentom bezpośredni kontakt z pracodawcami. To świetna okazja, aby poznać wymagania i oczekiwania rynku pracy z pierwszej ręki – dodaje rektor.
Finansowanie niepublicznego szkolnictwa wyższego
Jednym z kluczowych wyzwań, przed którymi stoi niepubliczne szkolnictwo wyższe w Polsce, jest stabilność finansowa. Akademia Humanitas, jako uczelnia niepubliczna, musi nieustannie szukać sposobów na finansowanie swoich projektów oraz inwestycji w infrastrukturę. Inaczej niż uczelnie publiczne nie jesteśmy beneficjentem środków budżetowych poza dotacjami na cele stypendiów oraz niewielkimi środkami na działalność badawczą. W tym kontekście współpraca z biznesem i sektorem publicznym odgrywa kluczową rolę.
– Musimy stale inwestować w rozwój naszej infrastruktury oraz kadry dydaktycznej – zaznacza dr Lekston.
– Współpraca z biznesem, w szczególności w ramach wspólnych projektów z dofinansowaniem europejskim, pozwala nam pozyskiwać środki na rozwój laboratoriów, innowacyjnych narzędzi dydaktycznych oraz stypendia dla studentów. Dążymy do tego, aby nasza uczelnia była liderem w dziedzinie nowoczesnej edukacji, a to wymaga ciągłego rozwoju i finansowania.
Akademia Humanitas inwestuje również w badania naukowe, które stanowią fundament jej rozwoju. Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopni doktorskich i habilitacyjnych w naukach prawnych oraz zarządzaniu, co znacząco wzmacnia jej pozycję na akademickiej mapie Polski.
Ekspansja zagraniczna – ambicje międzynarodowe
Jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju Akademii Humanitas jest jej międzynarodowa ekspansja. Planujemy jeszcze szerzej nawiązywać współpracę z uczelniami i instytucjami edukacyjnymi za granicą, co pozwoli studentom zdobywać doświadczenia międzynarodowe oraz poszerzać swoje horyzonty zawodowe.
– Widzę Akademię Humanitas jako uczelnię, która nie tylko będzie liderem na polskim rynku edukacyjnym, ale także zyska renomę za granicą – mówi rektor. – Chcemy współpracować z instytucjami z całego świata, co pozwoli naszym studentom na rozwijanie międzynarodowych kompetencji. Zależy nam na tym, aby nasi absolwenci mogli swobodnie funkcjonować na rynku globalnym, nie tylko krajowym.
Akademia Humanitas już teraz prowadzi współpracę z instytucjami edukacyjnymi z Europy i planuje dalszy rozwój swoich międzynarodowych relacji. Dzięki temu studenci mają możliwość uczestniczenia w wymianach międzynarodowych, co znacząco wzbogaca ich doświadczenia akademickie i zawodowe.
Kształcenie liderów przyszłości
Dr Mariusz Lekston podkreśla, że misją Akademii Humanitas jest nie tylko kształcenie studentów w tradycyjnym rozumieniu, ale także rozwijanie ich umiejętności przywódczych, społecznych oraz przedsiębiorczych.
– Chcemy kształcić liderów przyszłości – ludzi, którzy będą gotowi do podejmowania wyzwań i aktywnego działania na rzecz rozwoju swoich lokalnych społeczności oraz globalnego rynku – zaznacza rektor.
Uczelnia wspiera rozwój swoich pracowników, oferując im możliwość udziału w konferencjach, szkoleniach oraz projektach badawczych.
– Nasza kadra dydaktyczna to eksperci z różnych dziedzin, którzy nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje. Dzięki temu mogą przekazywać studentom najnowszą wiedzę oraz praktyczne umiejętności – dodaje dr Lekston.
Zaangażowanie społeczne i ekologiczne
Akademia Humanitas angażuje się także w projekty społeczne i ekologiczne. Uczelnia regularnie organizuje akcje charytatywne, kampanie edukacyjne oraz inicjatywy proekologiczne, w które aktywnie angażują się studenci, wykładowcy oraz lokalna społeczność.
– Zrównoważony rozwój to jeden z naszych priorytetów. Staramy się działać na rzecz ochrony środowiska, ale również edukować naszych studentów w tym zakresie. Uczelnia to miejsce, w którym kształtujemy także postawy społeczne – podkreśla rektor.
Dzięki tej kompleksowej strategii Akademia Humanitas aspiruje do bycia liderem w dziedzinie nowoczesnej edukacji, łączącej teorię z praktyką, innowacyjność z tradycją oraz lokalne zaangażowanie z międzynarodowymi ambicjami.