NASZ PATRONAT: Kongres Firm Rodzinnych od 5 lat we Wrocławiu

Możliwość komentowania NASZ PATRONAT: Kongres Firm Rodzinnych od 5 lat we Wrocławiu została wyłączona Aktualności

Ponad 350 osób uczestniczyło w tegorocznym Kongresie Firm Rodzinnych, który odbył się 7 czerwca. Wydarzenie integruje dolnośląskich przedsiębiorców, promuje polskie marki oraz popularyzuje wiedzę o firmach rodzinnych.

Fot 1. Sesja plenarna "Trendy, których firmy rodzinne nie mogą ignorować" prowadzona przez Dominikę Cebrat z PKO Bank Polski z udziałem Marty Petki-Zagajewskiej kierownik zespołu analiz makroekonomicznych w PKO Bank Polski i Tomasza Michonia członka zarządu firmy Zabert.
Fot 1. Sesja plenarna „Trendy, których firmy rodzinne nie mogą ignorować” prowadzona przez Dominikę Cebrat z PKO Bank Polski z udziałem Marty Petki-Zagajewskiej kierownik zespołu analiz makroekonomicznych w PKO Bank Polski i Tomasza Michonia członka zarządu firmy Zabert.

Nie ma branży, w której nie działałyby firmy rodzinne. Mogą być małymi manufakturami rzemieślniczymi lub wielkimi przedsiębiorstwami zatrudniającymi tysiące pracowników. Jedne działają lokalnie, inne rozwinęły się tak bardzo, że podbijają kraj a nawet rynki zewnętrzne i stają się markami globalnymi. Mimo różnorodności łączy je jednak kilka wspólnych cech, które wynikają z rodzinnego charakteru, a co za tym idzie i wspólne wyzwania – to one są przedmiotem dyskusji podejmowanych na Kongresie Form Rodzinnych.

Doroczne wydarzenie jest miejscem spotkania dla przedsiębiorców rodzinnych, mogą tu zaktualizować wiedzę i zgłębić aktualne trendy dzięki obecności ekspertów i analityków, wymienić się doświadczeniami i uczyć od siebie wzajemnie w oparciu o konkretne przykłady i historie.

– W tym roku wybrzmiał wątek regionalności, o którym coraz częściej się mówi w kontekście łańcuchów dostaw, które powinny być już nie tylko tanie, ale przede wszystkim bezpieczne. Okazuje się, że firmy rodzinne są w tym obszarze niezastąpionym partnerem biznesowym, ponieważ pozwalają na skrócenie łańcucha dostaw a ich właściciele własnym nazwiskiem gwarantują rzetelność. Poza tym silnie identyfikują się ze swoim regionem, a w szerszym ujęciu współpraca z nimi powoduje zatrzymanie kapitału w kraju, co przekłada się na wsparcie rynku lokalnego – relacjonuje dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB, inicjator Kongresu Firm Rodzinnych.

Jak wskazuje nazwa piątej edycji Kongresu – „Odnowa od nowa”, tematem tegorocznych dyskusji było odnajdywanie się przedsiębiorców w rzeczywistości ulegającej w ostatnich latach znaczącym przemianom. Sesje plenarne poświęcone były najnowszym trendom, współpracy dużych partnerów biznesowych z mniejszymi przedsiębiorcami, którymi są często właśnie lokalne firmy rodzinne. Dyskutowano również o Polskim Ładzie i sukcesji, która choć jest tematem nierozerwalnie związanym z samym faktem istnienia firmy rodzinnej, to zaczyna być postrzegana w nowym ujęciu.

– Sukcesja to zmiana wewnątrz organizacji. Polskie firmy rodzinne, których wiele było zakładanych 30-40 lat temu, są obecnie na etapie przekazywania sterów przez starsze pokolenie młodszemu. Dotychczasowe ujęcie tematu sukcesji było związane z perspektywą seniora, który zastanawiał się czy to już czas na ustąpienie, czy dzieci będą chciały przejąć firmę, czy sobie z tym poradzą. Były to niejako dylematy polskich przedsiębiorców w fazie przed sukcesyjnej, która w wielu firmach przeszła już w fazę sukcesji, czyli objęcia zarządzania firmą przez kolejne pokolenie właścicieli. I okazuje się, że przedsiębiorcy są znowu na nowym etapie – sukcesorzy są ambitni, chcą udowodnić rodzicom, że zostali słusznie wybrani do powierzonych im ról w firmie, niejednokrotnie muszą podnieść swoje kompetencje, mają też oczekiwania. To nowe otwarcie w obszarze prowadzenia firmy rodzinnej, bo słyszymy tu już dwa partnerskie głosy – seniora i jego następcy – mówi dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB.

Fot. 2. Sesja plenarna "Życie zaczyna się po sukcesji ‒ wyzwania dla sukcesorów, seniorów, pracowników i otoczenia" prowadzona przez Małgorzatę Kuik i Maję Jabłońską z Grant Thornton z udziałem Agnieszki Blachetay prezes zarządu Huty Szkła Kryształowego Julia w Piechowicach, Eweliny Pisarczyk prezes zarządu firmy MP MAJSTER-POL i Radosława Kohuta Prezesa Elko-Bis.
Fot. 2. Sesja plenarna „Życie zaczyna się po sukcesji ‒ wyzwania dla sukcesorów, seniorów, pracowników i otoczenia” prowadzona przez Małgorzatę Kuik i Maję Jabłońską z Grant Thornton z udziałem Agnieszki Blachetay prezes zarządu Huty Szkła Kryształowego Julia w Piechowicach, Eweliny Pisarczyk prezes zarządu firmy MP MAJSTER-POL i Radosława Kohuta Prezesa Elko-Bis.

Wrocławski kongres jest nie tylko spotkaniem, ale też świętem przedsiębiorczości rodzinnej i okazją do zaprezentowania szerokiej publiczności firm, z których wszyscy możemy czuć się dumni. Jednym z celów przyświecających organizatorom jest promocja polskiej przedsiębiorczości i innowacyjności. Wyrazem tego jest organizowany już drugi raz Konkurs Promotor Przedsiębiorczości Rodzinnej, którego wyniki ogłaszane są na Kongresie podczas gali konkursowej.

Często konsument nie ma świadomości, że usługi i produkty, z których korzysta powstały dzięki zaangażowaniu konkretnej rodziny przedsiębiorców. Rośnie na popularności trend, w którym to sami przedsiębiorcy informują o tym, że są firmą rodzinną, za którą stoją ich wartości, tradycja i niejednokrotnie praca kilku pokoleń. Tych przedsiębiorców, którzy promując swoją firmę i pokazując jej rodzinny charakter promują jednocześnie przedsiębiorczość rodzinną, organizatorzy nagradzają i wyróżniają w Konkursie Promotor Przedsiębiorczości Rodzinnej.

W tym roku nagrodzeni zostali:

  • Henryk Orfinger założyciel firmy Dr Irena Eris – nagrodzony w kategorii „Działalność na rzecz rozwoju i wspierania przedsiębiorczości rodzinnej”,
  • Szynaka Meble – firma nagrodzona w kategorii „System promocji rodzinnego charakteru własnej firmy”, która w tym roku obchodzi jubileusz 65 lat działalności. Nagrodę odebrała Alina Szynaka i Aleksandra Szynaka, współwłaścicielki firmy.

Przyznano również wyróżnienia w konkursie dla trzech firm, odebrali je Maciej Siejka współwłaściciel firmy Massi, Mateusz Grabowski właściciel Karty Grabowski oraz Barbara i Kamil Stelmach właściciele Eterno. Zwycięzcy otrzymali unikalne kryształowe statuetki, które powstały w Hucie Szkła Kryształowego Julia – również będącej firmą rodzinną, a ufundowane zostały przez Grupę Wróbel i Grant Thornton. Przedsiębiorcy wyróżnieni otrzymali natomiast prestiżowe zestawy Polski Stół, będące wspólnym dziełem dolnośląskich firm rodzinnych – Huty Julia, fabryki porcelany Kristoff oraz Manufaktury w Bolesławcu. Galę wręczenia nagród poprowadziła Dominika Wajnert sukcesorka w firmie Wajnert Meble.

Fot. 3. Gala Konkursu Promotor Przedsiębiorczości Rodzinnej. Od lewej: Michał Łuczak prezes zarządu Mercedes-Benz Grupa Wróbel i członek kapituły konkursu, Dominika Wajnert sukcesorka w Wajnert Meble i ambasadorka Kongresu Firm Rodzinnych, Dariusz Bednarski z Grant Thornton członek kapituły konkursu, dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB przewodniczący kapituły konkursu, wyróżnieni w konkursie: Maciej Siejka współwłaściciel firmy Massi, Mateusz Grabowski właściciel Karty Grabowski, Barbara i Kamil Stelmach właściciele Eterno, zwycięzcy w konkursie Alina i Aleksandra Szynaka współwłaścicielki Szynaka Meble i Henryk Orfinger współzałożyciel firmy Dr Irena Eris.
Fot. 3. Gala Konkursu Promotor Przedsiębiorczości Rodzinnej. Od lewej: Michał Łuczak prezes zarządu Mercedes-Benz Grupa Wróbel i członek kapituły konkursu, Dominika Wajnert sukcesorka w Wajnert Meble i ambasadorka Kongresu Firm Rodzinnych, Dariusz Bednarski z Grant Thornton członek kapituły konkursu, dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB przewodniczący kapituły konkursu, wyróżnieni w konkursie: Maciej Siejka współwłaściciel firmy Massi, Mateusz Grabowski właściciel Karty Grabowski, Barbara i Kamil Stelmach właściciele Eterno, zwycięzcy w konkursie Alina i Aleksandra Szynaka współwłaścicielki Szynaka Meble i Henryk Orfinger współzałożyciel firmy Dr Irena Eris. 
Fot. 4. Henryk Orfinger, współzałożyciel firmy Dr Irena Eris, laureat Konkursu Promotor Przedsiębiorczości Rodzinnej.
Fot. 4. Henryk Orfinger, współzałożyciel firmy Dr Irena Eris, laureat Konkursu Promotor Przedsiębiorczości Rodzinnej.

– Kongres Firm Rodzinnych to święto dolnośląskich firm rodzinnych. Przedsiębiorcy chętnie mówią o swoich doświadczeniach i planach, chcą dzielić się pomysłami. Przygotowując tematykę tegorocznego Kongresu, zapytaliśmy przedsiębiorców o czym chcą rozmawiać. Były to podatki, inflacja, pojawiające się nowe trendy i sukcesja. I o tych zagadnieniach rozmawialiśmy podczas 5. Kongresu Firm Rodzinnych. Nowością była strefa prezentacji dolnośląskich produktów. Mam nadzieję, że odpowiedzieliśmy na potrzeby dolnośląskich firm – mówi Dominika Cebrat, dyrektor Biura Wsparcia Biznesu z Regionalnego Oddziału Detalicznego we Wrocławiu PKO Banku Polskiego.

W strefie prezentacji uczestnicy mogli degustować i zakupić produkty od dolnośląskich producentów m.in.: kiszonek, lodów, soków, miodów, słodyczy a także rzemieślniczych wyrobów galanteryjnych i ceramicznych. Przedsiębiorcy mogli również korzystać z obecności doradców i instytucji wspierających rozwój biznesu.

W tegorocznej edycji Kongresu wzięło udział ponad 350 osób. Wydarzenie odbyło się 7 czerwca we Wrocławskim Centrum Kongresowym przy Hali Stulecia we Wrocławiu.

Organizatorem wydarzenia była Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu wraz z działającym przy uczelni Centrum Biznesu Rodzinnego, partnerem merytorycznym Grant Thornton, sponsorem strategicznym PKO Bank Polski SA. Wydarzenie objęte było patronatem honorowym Marszałka Województwa Dolnośląskiego Cezarego Przybylskiego.

źródło informacji: mat. prasowe WSB