Rozmowa z Markiem Chraniukiem, prezesem PKP Intercity S.A.
PKP Intercity było współorganizatorem II Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie. Jaki był główny cel tego wydarzenia i w jakim stopniu został zrealizowany?
Kongres był świetną okazją do rozmów na temat przyszłości i perspektyw polskiej kolei z punktu widzenia przedstawicieli świata polityki, samorządu, nauki i kolejowych spółek. Przyszłość ta maluje się w jasnych barwach – zainteresowanie pasażerów podróżami koleją cały czas rośnie. Rekordowa jest skala realizowanych inwestycji, które nie mogą zwalniać, by polska kolej dalej się rozwijała i pozostawała motorem napędowym gospodarki. Do tego potrzeba ogromnych środków, ale i owocnej współpracy uczestników rynku.
Spółka PKP Intercity realizuje strategię – Kolej Dużych Inwestycji. Jakie środki są przeznaczone na realizację tej strategii do 2023 roku? Proszę wymienić najważniejsze przedsięwzięcia inwestycyjne w ramach tej strategii.
Do 2023 roku na największy w historii PKP Intercity program inwestycyjny przeznaczymy ok. 7 mld zł. Szeroko zakrojone inwestycje obejmują modernizację i zakup nowych wagonów, lokomotyw oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Po zakończeniu programu inwestycyjnego tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Do tego dochodzą niezbędne inwestycje infrastrukturalne. Już teraz możemy mówić o podpisanych umowach o wartości blisko 4,3 mld zł brutto. Udało się nam podpisać umowy m.in. na zakup 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także w sumie 30 lokomotyw elektrycznych czy np. 81 nowych wagonów. Ponadto realizujemy szereg działań inwestycyjnych polegających na modernizacji i unowocześnianiu taboru już przez nas posiadanego. To działania ważne i potrzebne, które z pewnością docenią nasi pasażerowie.
Ilu pasażerów skorzystało z usług PKP Intercity w 2019 roku? Czy obecny rok będzie lepszy pod tym względem? Jakie przedsięwzięcia PKP Intercity, planowane na ten rok, mogą wpłynąć na jeszcze większe zainteresowanie usługami PKP Intercity?
Tylko w 2019 r. naszymi pociągami podróżowało blisko 49 mln pasażerów. To o ok. 3 mln więcej niż rok wcześniej i niemal 18 mln więcej niż w 2015 r. To oznacza wzrost o 57% w ciągu 4 lat. Zainteresowanie usługami PKP Intercity regularnie rośnie i chcemy utrzymać tą tendencję również w tym roku. Chcemy to osiągnąć konsekwentnie zwiększając komfort podróżowania, na co wpływ mają przede wszystkim inwestycje taborowe, na których skupimy się również w 2020 roku.
Dziękuję za rozmowę Radosław Nosek