Z Prezesem Zarządu Grupy Mlekovita Dariuszem Sapińskim, rozmawia Marcin Prynda

Mlekovita od lat jest liderem polskiego rynku mleczarskiego. Jakie kluczowe czynniki wpłynęły na sukces firmy i jakie wyzwania stoją obecnie przed branżą mleczarską, zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym?
Największa dynamika przychodów w mleczarstwie to od lat domena Mlekovity. Takie wyniki to zasługa m.in. wzrastającego eksportu, obserwacji rynku i odpowiedzi na jego potrzeby, a także wynik konsekwentnych inwestycji w rozwój bazy technicznej, technologicznej i produktowej. Zwiększając skalę działalności i znacząco rozwijając swoją ofertę asortymentową, Mlekovita nieustannie wzmacnia swoją pozycję rynkową. Ale obecnie zarówno Mlekovita, jak i cała branża mleczarska, mierzą się z wieloma wyzwaniami. Obowiązkowe wpłaty na Fundusz Ochrony Rolnictwa, zniesiona zerowa stawka VAT na produkty spożywcze, w tym mleczarskie, i relatywnie wysoko kształtujące się notowania złotego, które osłabiają eksport, opłaty dla produktów mlecznych wynikające z implementacji w Polsce dyrektywy Single-Use Plastics – to tylko kilka kwestii utrudniających funkcjonowanie polskim firmom mleczarskim. A pamiętajmy, że już żyjemy w czasie kryzysów: albo jeden kryzys wywołuje następny, albo zanim uporamy się ze skutkami jednego, przychodzi kolejny. Pandemia, wojny, inflacja, załamania gospodarcze – w takim czasie skumulowały się nam – niektóre nawet słuszne – inicjatywy z zakresu ekologii czy ochrony rolnictwa, ale wymagające ponoszenia dodatkowych środków. To, zamiast pomóc, może wręcz zaszkodzić polskiemu mleczarstwu i zagrozić bytowi polskich rolników – dostawców mleka, którym spółdzielnie mleczarskie nie będą w stanie należycie zapłacić za dostarczony surowiec. Konsekwencją może być likwidacja gospodarstw produkujących mleko, gdyż przy obecnej presji cenowej ze strony rynku zakłady przetwórcze nie są w stanie pokryć ceną skupu surowca rentowności gospodarstw rolnych. Dużym wyzwaniem będą też zmiany związane z Zielonym Ładem. Ograniczenia z nim związane wpłyną na podwyższenie kosztów produkcji rolniczej, a to z kolei obniżyć może naszą konkurencyjność na światowych rynkach.
Jakie miejsce zajmuje Mlekovita w globalnym sektorze mleczarskim? Czy firma planuje dalszą ekspansję międzynarodową i jakie kroki są podejmowane, aby wzmacniać markę na rynkach zagranicznych?
Polskie produkty mleczarskie cenione są za granicą za jakość, bezpieczeństwo pod względem zdrowotnym i unikatowe wartości odżywcze. Dzięki temu pokonaliśmy bariery eksportowe. Ale wyzwania wciąż pozostają i choć nie jesteśmy w stanie kontrolować tego, co dzieje się na świecie, możemy się do tego przygotować. I wciąż aktywnie poszukiwać klientów na całym świecie – mimo tego, że Mlekovita już jest liderem zarówno w wartości eksportowanych produktów, jak też pod względem liczby obsługiwanych krajów oraz asortymentów wysyłanych na rynki zewnętrzne: do w sumie już 167 krajów w Europie, Azji, Afryce, Australii oraz obu Amerykach: Północnej i Południowej kierowanych jest około 35% produkowanych przez firmę wyrobów. Codziennie poza granice Polski wysyłanych jest średnio 150 kontenerów z produktami marki Mlekovita. Eksport produktów mleczarskich oraz wszelkie działania w tym zakresie podejmowane przez największą grupę mleczarską w Polsce, prezentują i promują nasz kraj na arenie międzynarodowej jako wiarygodnego partnera gospodarczego, wspierają dobry wizerunek polskiego przedsiębiorcy, przyczyniają się do rozwoju gospodarczego kraju oraz przyciągają inwestorów, a także budują kapitał zaufania wobec Polski i Polaków.
Zrównoważony rozwój i ekologia stają się coraz ważniejsze w branży spożywczej. Jakie inicjatywy wdraża Pański zespół w Mlekovicie, aby odpowiedzieć na rosnące wymagania konsumentów i regulacje dotyczące ochrony środowiska?
Mlekovita jako lider nieustannie się rozwija i konsekwentnie opiera swój model biznesowy o stały rozwój nie tylko dla dobra klientów i konsumentów. Podejmujemy kolejne kroki związane ze zrównoważonym rozwojem, którego koncepcja polega u nas na osiągnięciu równowagi pomiędzy wzrostem gospodarczym, poprawą jakości życia oraz dbałością o środowisko. Dlatego regularnie inwestujemy w ekologię, o czym świadczy oddanie do użytku nowego dużego obiektu: nowoczesnej fabryki biofermentacji, dzięki której nasz zakład jest jeszcze bardziej przyjazny środowisku oraz zwiększa się jego niezależność energetyczna. Fabryka pokrywa 30% ogólnego zapotrzebowania na energię elektryczną zakładu centrali Grupy Mlekovita. Dzięki tej inwestycji uzyskujemy oszczędność energii elektrycznej, cieplnej oraz ograniczenie emisji CO2. To już kolejna z inwestycji o takim charakterze, do tej pory największa, bo zlokalizowana przy największym, centralnym zakładzie Grupy Mlekovita. Sukcesywnie modernizujemy też pod kątem zrównoważonego rozwoju inne nasze obiekty w Polsce.
Mlekovita, wspólnie z firmą Cedrob, angażuje się w promocję polskich produktów spożywczych, zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Jakie są główne cele tej współpracy i jakie korzyści przyniesie ona dla polskiego sektora spożywczego?
Grupy Cedrob i Mlekovita wspólnie podjęły się promocji polskiej żywności i rodzimych producentów. Obu naszym firmom, jako branżowym liderom, zależy, by wartości i wkład w polski przemysł spożywczy, jakie reprezentujemy, wspierały sposób postrzegania rodzimej żywności nie tylko na krajowym rynku, ale również na arenie międzynarodowej. Właśnie dlatego wspólnie realizujemy inicjatywę promocyjną pod hasłem „Polski Stół Liderów”, którą rozpoczęliśmy na Forum Ekonomicznym w Karpaczu na wspólnym stoisku wystawienniczym, a będziemy kontynuować podczas targów Polagra w Poznaniu. Liczymy, że efektem wspólnego projektu będzie nie tylko wzmocnienie współpracy producentów sektora rolno-spożywczego, ale przede wszystkim zwiększenie pozycji rynkowej polskiej żywności. Cechy naszego sektora, które chcemy promować w tej współpracy, to:
- jakość wyrobów – do konsumentów powinny trafiać wyłącznie zdrowe i bezpieczne produkty, dlatego ich najwyższa jakość jest priorytetem producentów;
- innowacyjność, nieszablonowe rozwiązania oraz dynamiczny rozwój sprzedaży na rynku krajowym i międzynarodowym;
- rozwój technologii, unowocześnianie zakładów produkcyjnych i inwestycje w rozwój kompetencji zespołów;
- „czyste etykiety” produktowe;
- zrównoważony rozwój i skuteczny nadzór operacyjny szczególnie nad procesami produkcyjnymi, które mogą mieć jakikolwiek wpływ na środowisko;
- szacunek dla ludzi i prawa oraz zaufanie klientów;
- kompletny łańcuch produkcji – od pola do stołu – gwarancją jakości i bezpieczeństwa żywności na każdym etapie jej produkcji;
- polski kapitał i patriotyzm konsumencki.
Branża mleczarska coraz bardziej inwestuje w innowacje technologiczne. Czy Mlekovita planuje w najbliższej przyszłości wdrożenie nowych technologii w procesach produkcji i dystrybucji? Jakie innowacje są kluczowe dla dalszego rozwoju firmy?
Zależy nam na dalszym rozwijaniu ogólnopolskiej grupy spółdzielni mleczarskich, która obecnie liczy już 26 zakładów produkcyjnych w całym kraju. Rok 2024 to konsekwentna realizacja celów strategicznych w zakresie inwestycji i rozwoju bazy produktowej. Dbamy również o rozwój własnej sieci sprzedaży: hurtowni, sklepów Mlekovitka oraz sklepu internetowego mlekovitka.pl. Bardzo aktywnie angażujemy się w promowanie innowacji i zrównoważonego rozwoju w mleczarstwie i rolnictwie, m.in. podczas organizowanych kongresów, podczas których eksperci edukują i szkolą zarówno naszych pracowników, jak i dostawców mleka. Dziś nie ma rozwoju bez inwestycji, a inwestycje w wiedzę są równie ważne jak te techniczne, technologiczne i produktowe, na które rocznie wydajemy ok. 100 mln zł. Stale rozwijamy firmę, wzrasta wartość marki Mlekovita, przychody nie maleją, rozbudowaliśmy i zmodernizowaliśmy kolejne segmenty infrastruktury wewnętrznej. Z uwagą wsłuchujemy się również w potrzeby i oczekiwania naszych konsumentów, by jak najpełniej na nie odpowiadać. Wprowadziliśmy szereg nowych produktów i pracujemy już nad kolejnymi – dbamy o najwyższą jakość oferowanych przez nas produktów, a do tego potrzeba nowoczesnych technik i technologii nie tylko w procesach produkcyjnych, ale i w całym łańcuchu produkcji i dystrybucji. Obecnie trwa też budowa nowoczesnej fabryki UHT z zapleczem magazynowym, która zdecydowanie zwiększy możliwości produkcyjne największego zakładu w Grupie Mlekovita.
Jak ocenia Pan przyszłość rynku mleczarskiego w Polsce i Europie? Czy przewiduje Pan konsolidację branży, zmiany w preferencjach konsumentów lub inne czynniki, które mogą znacząco wpłynąć na sektor w najbliższych latach?
Aktualna sytuacja na rynku mleczarskim jest trudna, a stopniowa koncentracja produkcji i przetwórstwa powodują, że sektor mleczarski potrzebuje przekształceń. Jednym z koniecznych w takich realiach kroków jest konsekwentna i przemyślana konsolidacja. My w tym roku zrealizowaliśmy kolejną: na Dolnym Śląsku, która umożliwia dalsze nieprzerwane działanie zakładu w Kamiennej Górze, w tym zapewnienie odbioru surowca od producentów mleka. Trzeba bowiem pamiętać, że wzrost kosztów produkcji, globalna konkurencja, zmieniające się warunki rynkowe i dynamicznie zmieniające się preferencje konsumentów budzą niepokój, zwłaszcza młodych rolników, o przyszłość. Stabilność i bezpieczeństwo, jakie daje Mlekovita – nowoczesna, wciąż rozwijająca się ogólnopolska grupa mleczarska, pozwala planować rozwój produkcji i modernizację gospodarstw. Niemniej przyszłość zarówno dostawców, jak i firm przetwórczych z sektora mleczarskiego zależy w dużej mierze od zdolności do adaptacji i innowacyjności, ale też wsparcia instytucjonalnego, np. na poziomie rządowym.