16 września obchodzimy Europejski Dzień Maszynisty. Jak wygląda ten zawód i co trzeba zrobić, aby uzyskać uprawnienia do prowadzenia pociągów?
Wśród pracowników PKP Intercity znajduje się obecnie ponad 1400 maszynistów. Dodatkowo, ponad 400 osób przygotowuje się do tego zawodu, pełniąc obowiązki stażysty. Z roku na rok wśród chętnych do tej pracy zwiększa się odsetek ludzi młodych oraz kobiet. Sporą część adeptów stanowią entuzjaści kolei. Średni wiek maszynistów pracujących w PKP Intercity to aktualnie 41 lat. Karierę zawodową rozpoczynają osoby w wieku 19 lat, obejmując stanowisko stażysty. Najmłodszy maszynista prowadzący pociągi spółki ma natomiast 21 lat. Sukcesywnie z roku na rok coraz więcej kobiet decyduje się na pracę w tym zawodzie. Pierwsza z nich zaczęła prowadzić pociągi dalekobieżne w 2017 roku. Dziś, na stanowisku maszynisty w PKP Intercity pracuje już 13 kobiet, a kolejne 27 jest w trakcie zdobywania uprawnień do tego zawodu.
„Praca maszynisty jest ciekawa, bo każdego dnia służba wygląda inaczej. Prowadzimy różnego rodzaju pojazdy: klasyczne lokomotyw z wagonami, elektryczne zespoły trakcyjne typu Flirt czy Dart, a także najnowocześniejsze pociągi Pendolino. Jeździmy na różnych trasach, w różnych warunkach pogodowych. W tym zawodzie nie ma monotonni” – mówi Aleksandra Chałuś, maszynistka w PKP Intercity. „W tej pracy trzeba być odpowiedzialnym, punktualnym i bardzo skoncentrowanym na wykonywanym zadaniu” – dodaje.
„W zawodzie maszynisty przede wszystkim cenię stabilność zatrudnienia, harmonogram pracy ustalany z miesięcznym wyprzedzeniem oraz mobilność – jednego dnia jadę do Gdańska, drugiego do Poznania. Jednocześnie służby są tak zaplanowane, że każdego dnia wracam do domu do rodziny” – wyjaśnia Sebastian Sałański, maszynista instruktor w PKP Intercity.
Jak zostać maszynistą?
Aby zostać maszynistą PKP Intercity i samodzielnie prowadzić pociągi trzeba zdobyć licencję oraz świadectwo maszynisty. Do uzyskania licencji konieczne jest odbycie kursów, które trwają około dwóch miesięcy. Świadectwo zdobywa się zaś w procesie szkolenia w ciągu minimum ok. 14 miesięcy. Składa się ono z czterech etapów. Pierwsze dwa to szkolenia praktyczne i teoretyczne. Następnie w trzeciej części przechodzi się do prowadzenia pojazdu kolejowego pod nadzorem instruktora. Ostatni etap to szkolenia na symulatorze.
Zajęcia w czasie szkolenia teoretycznego odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku i trwają po 8 godzin. Staż stanowiskowy i jazdy pod nadzorem mogą zaś rozpoczynać się oraz kończyć o różnych godzinach. Po dwóch pierwszych modułach szkolenia, kandydaci obowiązkowo przystępują do egzaminu wewnętrznego. Całość zakończona jest egzaminem Państwowym w Centrum Egzaminowania oraz Monitorowania Maszynistów prowadzonym przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zwieńczeniem procesu jest uzyskanie uprawnień do samodzielnego prowadzenia pojazdów trakcyjnych.
źródło informacji: PKP Intercity