Inwestycje w pojazdy elektryczne są najważniejszym kierunkiem rozwojowym w światowym przemyśle motoryzacyjnym, napędzanym przez coraz ostrzejsze normy emisji spalin obowiązujące w Unii Europejskiej. Jednym z pionierów polskiej elektromobilności wśród instytucji publicznych są Lasy Państwowe. Działania PGL LP wpisują się w coraz popularniejszy na świecie trend rozbudowy zeroemisyjnej floty przez parki narodowe i podmioty zarządzające terenami leśnymi.
Według danych Europejskiej Agencji Środowiska, od 1990 do 2016 r. emisje gazów cieplarnianych z obszaru transportu w Unii Europejskiej wzrosły o 26,1%, zaś w Polsce o 162,4%. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 17 kwietnia 2019 r., średni poziom emisji parku nowych samochodów osobowych będzie musiał zostać zredukowany o 15% od 2025 r. i o 37,5% od 2030 r. względem poziomu z 2021 r. W przypadku lekkich pojazdów użytkowych ograniczenie emisji ma wynieść 15% od 2025 r. oraz 31% od 2030 r. W lipcu 2018 r. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe rozstrzygnęło przetarg na zakup pojazdów elektrycznych. W wyniku postępowania flota PGL LP została uzupełniona o piętnaście osobowych BMW i3 oraz jeden egzemplarz dostawczego Nissana e-NV200. Przez wiele miesięcy był to największy przetarg na dostawę pojazdów całkowicie elektrycznych ogłoszony w Polsce. Rozstrzygnięte postępowanie miało charakter pilotażowy. Jednocześnie stanowiło jeden z pierwszych w Polsce przykładów dobrych praktyk realizowanych przez instytucje publiczne w obszarze elektromobilności. Tym śladem podąża coraz więcej państwowych przedsiębiorstw, organów administracji i samorządów.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie 22 lutego 2018 r., nakłada na jednostki samorządu terytorialnego oraz centralne i naczelne organy administracji państwowej liczne obowiązki w zakresie rozwoju niskoi zeroemisyjnej floty. Pojazdy elektryczne we flocie Lasów Państwowych wykorzystywane są przede wszystkim do obsługi tras pomiędzy siedzibami Regionalnych Dyrekcji LP a siedzibami nadleśnictw. Samochody zostały oznakowane charakterystycznym obrandowaniem, które nawiązuje do ich ekologiczności. Elektryczne BMW i3 pojawiły się m.in. w Katowicach podczas szczytu klimatycznego COP24, gdzie odpowiadały za przewożenie uczestników tej konferencji. Po rozstrzygnięciu przetargu Lasy Państwowe rozpoczęły program jazd testowych dla pracowników. Instytucja planuje rozwój publicznie dostępnej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych poprzez zakup stacji naściennych typu wallbox oraz urządzeń wolnostojących. Co więcej PGL LP zamierza udostępniać grunty innym podmiotom instalującym punkty ładowania EV.
Lasy Państwowe zaangażowały się również w realizowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych cykl szkoleń „Elektromobilność w Praktyce”, adresowany do jednostek samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorstw komunalnych. W ramach pierwszej edycji projektu, która trwała przez 6 miesięcy, przeszkolono łącznie 1121 urzędników w 23 największych miastach w Polsce. Kroki podejmowane przez Lasy Państwowe na rzecz rozwoju elektromobilności stanowią nowość na gruncie polskim lecz korespondują z działaniami podobnych podmiotów w Europie Zachodniej oraz w USA. Liczne instytucje zarządzające lasami i innymi terenami o walorach przyrodniczo-turystycznych inwestują zarówno w pojazdy elektryczne, jak i infrastrukturę ładowania. Przykładami takich praktyk są projekty realizowane przez zagraniczne parki narodowe jak np. Yellowstone (USA), Yorkshire Dales (Wielka Brytania), Schwarzwald, Bayerischer Wald i Harzu (Niemcy) czy Krka (Chorwacja). Samochody elektryczne, jako pojazdy zeroemisyjne, idealnie komponują się działalnością podmiotów gospodarujących lasami, podkreślając ich zaangażowanie w ochronę środowiska. Inwestycje w elektromobilność realizowane przez wspomniane podmioty pełnią zatem ważną funkcję edukacyjną – z jednej strony uświadamiają turystów na temat zalet pojazdów elektrycznych, a z drugiej stanowią przykład dobrych praktyk dla pozostałych instytucji publicznych.
autor artykułu: Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych