KRUS stawia na cyfrowe rozwiązania

Możliwość komentowania KRUS stawia na cyfrowe rozwiązania została wyłączona Aktualności, TOP Manager

Z Prezesem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Dariuszem Rohde rozmawia Radosław Nosek

Dariusz Rohde, Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego fot. mat. prasowe KRUS
Dariusz Rohde, Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego fot. mat. prasowe KRUS

Panie Prezesie, minęło pół roku od czasu kiedy objął Pan funkcję Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Przed jakimi wyzwaniami stanął Pan, obejmując ten urząd, jakie najważniejsze działania Pan podjął?

Z Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego jestem zawodowo związany od lat 90. W latach 2006–2007 byłem Prezesem KRUS, więc zadania ustawowe Kasy są mi dobrze znane. Przez minione lata wiele w Kasie się zmieniło – zmieniała się sama ustawa o ubezpieczeniu społecznym rolników, zmieniała się liczba ubezpieczonych i świadczeniobiorców Kasy, a przepisy ustawy dostosowywane były do aktualnych potrzeb rolników oraz wyzwań dynamicznie rozwijającego się otoczenia.

Nastąpiły korzystne zmiany na przykład w zakresie emerytur – rolnicy nie muszą już wyzbywać się gospodarstwa rolnego, aby uzyskać prawo do wypłaty emerytury rolniczej, czy rehabilitacji leczniczej – od 1 stycznia 2023 roku również emeryci mogą z niej korzystać w Centrach Rehabilitacji Rolników KRUS. Tych wyzwań było bardzo wiele – Kasa wszystkim sprostała, wzorowo wywiązując się ze swoich zadań, przede wszystkim z pożytkiem i satysfakcją dla ubezpieczonych w niej rolników.

Wśród najnowszych zmian – rozpoczęliśmy wypłatę świadczeń pieniężnych z tytułu pełnienia funkcji – od 16 września według nowych zasad. Skróceniu uległ okres pełnienia funkcji sołtysa uprawniający do uzyskania świadczenia z 8 do 7 lat, zniesiono także obowiązek pełnienia tej funkcji przez co najmniej dwie kadencje oraz na podstawie ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Intensywnie pracujemy również nad wprowadzeniem tzw. renty wdowiej.

Podejmujemy przy tym strategiczne współprace z partnerami instytucjonalnymi – i tak 5 lipca 2024 roku Kasa zawarła porozumienie z Narodowym Funduszem Zdrowia, na mocy którego obydwie instytucje zobowiązały się do wspólnego prowadzenia działań na rzecz poprawy stanu zdrowia mieszkańców terenów wiejskich.

Patronujemy kilkudziesięciu wydarzeniom o zasięgu ogólnopolskim, prowadzimy kampanie i konkursy prewencyjne, a także bierzemy aktywny udział w zagranicznych konferencjach wynikających z przynależności Kasy do międzynarodowych struktur, takich jak: Europejska Sieć Rolniczych Systemów Zabezpieczenia Społecznego (ENASP) czy Międzynarodowe Stowarzyszenie Zabezpieczenia Społecznego (ISSA) – często sami takie wydarzenia organizujemy.

To bardzo intensywne sześć miesięcy.

DR: Pracujemy intensywnie – tego oczekują od nas nasi beneficjenci. Bardzo zależy nam na utrzymaniu wysokiej jakości świadczonych przez nas usług oraz na stałej, niezmiennej satysfakcji ubezpieczonych i świadczeniobiorców Kasy. Właśnie z myślą o nich w 2016 roku Kasa uruchomiła Portal dla Rolników eKRUS. Naszym celem było przeniesienie wielu procesów administracyjnych do świata online, co pozwoliłoby ubezpieczonym w Kasie rolnikom na załatwienie spraw bez konieczności wizyty w placówkach terenowych Kasy. I to nam się sukcesywnie udaje osiągnąć. Portal cały czas się rozwija i poszerza o nowe funkcjonalności.

O jakich konkretnie funkcjonalnościach mówimy i jakie korzyści ma rolnik korzystający z eKRUS?

DR: Użytkownik portalu może między innymi pobrać elektroniczne zaświadczenia: o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników, o okresach podlegania temu ubezpieczeniu oraz podlegania i opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Może również wypełnić i wysłać drogą elektroniczną wnioski o zasiłek macierzyński, jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem przy pracy rolniczej, przedłużenie okresu wypłaty zasiłku chorobowego czy zgłoszenie wypadku. Rolnik ubezpieczony w Kasie może poprzez portal opłacić składki oraz zadłużenia z tytułu ubezpieczeń, a także przeglądać okresy ubezpieczenia, wykazy składek, terminy i historię płatności.

eKRUS to przede wszystkim oszczędność czasu. Zamiast czekać w kolejce w oddziale regionalnym czy placówce terenowej Kasy, rolnik może załatwić wiele spraw zdalnie, w dogodnym dla siebie czasie. Dodatkowo platforma umożliwia szybki dostęp do aktualnych informacji o ubezpieczeniach i składkach. eKRUS to także transparentność – wszystkie dane są zebrane w jednym miejscu, co ułatwia zarządzanie sprawami ubezpieczeniowymi.

Korzyści po stronie rolnika, użytkownika systemu są dla mnie oczywiste, a jakie zalety cyfryzacji widzi Pan z poziomu samej instytucji?

DR. Jest ich wiele, począwszy od obniżenia kosztów operacyjnych dzięki automatyzacji procesów i zastąpieniu ich cyfrowymi rozwiązaniami, poprzez zwiększenie efektywności, które wynika z lepszego wykorzystania dostępnych zasobów i łatwiejszego dostępu do informacji, aż po usprawnienie komunikacji, umożliwiające szybkie i sprawne przekazywanie informacji.

Czy Portal dla Rolników eKRUS będzie dalej rozwijany?

DR: Oczywiście. Wciąż pracujemy nad udoskonalaniem platformy. Chcemy, aby eKRUS stał się w pełni funkcjonalnym narzędziem dla naszych ubezpieczonych. Zależy nam na tym, aby portal był intuicyjny i jeszcze prostszy w obsłudze, nawet dla tych osób, które nie mają dużego doświadczenia w korzystaniu z nowoczesnych technologii. Zrobimy wszystko, aby każdy rolnik, bez względu na wiek czy umiejętności, mógł bez problemu korzystać z eKRUS.

Brzmi imponująco. Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia w dalszym rozwoju portalu.

DR: Dziękuję bardzo. Mam nadzieję, że eKRUS spełni oczekiwania ubezpieczonych w Kasie rolników
i przyczyni się do dalszego uproszczenia i usprawnienia obsługi naszych interesantów, bo na tym najbardziej nam zależy.