Koronawirus nie zatrzymał polskich inwestycji

Możliwość komentowania Koronawirus nie zatrzymał polskich inwestycji została wyłączona Aktualności, Inwestycje

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury w rozmowie dla Kapitału Polskiego. Rozmawia Radosław Nosek

 Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury fot. mat. prasowe

Jaki był 2021 rok dla inwestycji infrastrukturalnych w Polsce? Czy pandemia ich nie wyhamowała?

Koronawirus nie zatrzymał polskich inwestycji. To bardzo ważne, ponieważ budownictwo infrastrukturalne zawsze jest motorem, który napędza gospodarkę. Plany inwestycyjne są systematycznie realizowane. Zarówno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jak i spółki kolejowe ogłaszają nowe przetargi oraz podpisują nowe kontrakty. Kluczowe inwestycje na drogach to budowa spójnej sieci w każdym regionie kraju, a także Program budowy stu obwodnic. Wspomagamy także samochody w dziele budowy i odbudowy dróg lokalnych dzięki Rządowemu Funduszowi Rozwoju Dróg.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi prace na liniach kolejowych zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym. Wystarczy wspomnieć, że dzięki nim po raz pierwszy od 25 lat pociągiem można dzisiaj pojechać z Bielska Podlaskiego do Hajnówki. Rozpoczyna się również budowa linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach. Do tego dochodzi największy w historii spółki PKP Intercity program zakupu i modernizacji taboru oraz inwestycje na dworcach kolejowych spółki PKP SA. Tylko w ostatnim czasie PKP udostępniły podróżnym po modernizacji dworce w Siemiatyczach w województwie podlaskim oraz Kątach Wrocławskich i Smolcu na Dolnym Śląsku. W sumie w ostatnich latach udostępniliśmy podróżnym ok. 600 nowych i zmodernizowanych dworców, stacji i przystanków kolejowych.

Nie mogę pominąć strategicznej inwestycji dla Polski, jaką jest przekop Mierzei Wiślanej. Tu prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Również Wody Polskie podpisały umowy na rozbudowę wałów przeciwpowodziowych w Krakowie. To długo wyczekiwana inwestycja, która zapewni bezpieczeństwo mieszkańcom tego miasta.

W 2020 r. w portach w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie-Świnoujściu przeładowano ponad 103 mln ton towarów. Jak należy ocenić ten wynik? W jakim stopniu obostrzenia sanitarne związane z pandemią wpłynęły na pracę polskich portów morskich?

Wynik ten jest znacząco lepszy od prognoz uwzględniających wybuch pandemii i związany z tym ogólnoświatowy kryzys.  Obostrzenia sanitarne były dotkliwe w pierwszej połowie ubiegłego roku, co jednak nie przeszkodziło polskim portom w osiągnięciu wysokiego poziomu przeładunków. Optymizmem napawa to, że polskie porty utrzymują wysoką pozycję i ustabilizowały poziom przeładunków.

Ministerstwo Infrastruktury wraz z podległymi instytucjami realizuje inwestycje, których celem jest zwiększenie potencjału przeładunkowego polskich portów. Wartość wszystkich realizowanych zadań w tym segmencie to ponad 10 mld zł. Wśród nich znajdują się m.in.: poprawa dostępu kolejowego do portów w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu, modernizacja i rozbudowa falochronu północnego w Porcie Gdańsk i budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Natomiast zgodnie z Programem rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku wartość zaplanowanych inwestycji przekroczy 15 mld złotych. Wśród nich znajdują się m.in. nowy terminal głębokowodny w Świnoujściu, Port Zewnętrzny w Gdyni oraz Port Centralny w Gdańsku. Realizacja programu inwestycji morskich pozwoli polskim portom podwoić obecne możliwości przeładunkowe i wkroczyć do europejskiej czołówki.

Jakich najważniejszych wydarzeń w zakresie rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej w Polsce możemy oczekiwać w tym roku

W 2021 roku planujemy oddać do ruchu prawie 400 km nowych dróg krajowych, w tym 350 km dróg szybkiego ruchu. Kierowcy skorzystają z 40 km autostrady A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz od Kamieńska do granicy woj. łódzkiego i śląskiego. Najwięcej będzie nowych dróg ekspresowych, do ruchu udostępnimy ponad 300 km tras na odcinkach S1, S2, S3, S5, S7, S11, S17, S19, czyli Via Carpatia i S61, czyli Via Baltica. W tym roku powstaną także tak bardzo oczekiwane obwodnice miast w ciągu dróg krajowych: Myśliborza, Niemodlina, Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta. Jednocześnie trwa przygotowanie nowych zadań do realizacji. Obecnie prowadzone są postępowania przetargowe na wybór wykonawców dróg o długości 400 km, a w przygotowaniu jest opracowanie dokumentacji dla przeszło 100 inwestycji, o łącznej długości ponad 2,1 tys. km. Będziemy nadal zwiększać możliwości przewozowe kolei i budować atrakcyjne połączenia. Podróżni zyskają lepsze warunki przejazdu pociągami. Dokończymy kolejne projekty Krajowego Programu Kolejowego i efektywnie wykorzystamy środki unijne. W tym roku planujemy zakończyć takie inwestycje, jak odbudowa stacji Warszawa Główna, inwestycję, która poprawi dostęp koleją do portu Gdańsk, prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Groszowice, modernizację linii Poznań – Wrocław czy trasy Częstochowa- Zawiercie. Bieżący rok to także kontynuacja prowadzonych obecnie inwestycji. Prace będą koncentrowały się m.in. na inwestycjach portowych – Port Szczecin, Świnoujście i Gdynia, na modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, kolejnego odcinka Rail Baltica tj. Czyżew – Białystok, krakowskiego węzła kolejowego czy modernizacji stacji Warszawa Zachodnia.

W tym roku PKP PLK planują realizację inwestycji na poziomie 13 mld zł. Wspólnie ze spółką przygotowujemy program inwestycyjny do nowej unijnej perspektywy finansowej na lata 2021–2027.