Rozmowa z Adamem Laskowskim, członkiem zarządu PKP Intercity. Rozmawia Radosław Nosek
W ramach strategii do 2023 roku, PKP Intercity zmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi 185 nowych. Jakiego rodzaju będą to składy, na jakie dalsze udogodnienia mogą liczyć pasażerowie? Do jakich prędkości będą przystosowane te wagony?
PKP Intercity stale podnosi komfort podróży inwestując w swój tabor. Do 2023 r. na ten cel spółka przeznaczy około 7 mld zł. Wiele zadań realizowanych jest przy aktywnym wykorzystaniu funduszy unijnych oraz we współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Dotychczas zawarliśmy umowy z polskimi producentami, którzy są głównymi odbiorcami naszych zamówień, na realizację projektów inwestycyjnych w ramach strategii taborowej na kwotę 3,2 mld złotych brutto. W III kwartale br. planujemy zawrzeć umowę ze Stadler Polska na dostawę 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, wartą ponad 1 mld złotych brutto.
W efekcie prowadzonych inwestycji pasażerowie wkrótce będą mogli korzystać z jeszcze wygodniejszych pociągów. Już za 4 lata, czyli po zakończeniu trwającego programu, tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu przewidziana będzie również przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery, co dodatkowo ułatwi podróż pasażerom posiadającym różne potrzeby. Nowe pojazdy będą dostosowane do prędkości 160 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe.
Zupełną nowością na polskich torach będzie 60 wagonów typu COMBO, z wszelkimi udogodnieniami dla opiekunów podróżujących z dziećmi oraz osób z niepełnosprawnościami, które zostaną dostarczone przez PESA Bydgoszcz. To pierwsze tego typu pojazdy w Polsce. Przybywa nam też elektrycznych zespołów trakcyjnych. Obecnie przewoźnik posiada 20 składów typu Pendolino, 20 składów typu PesaDart oraz 20 typu Flirt³.
Ponadto w czerwcu br. spółka podpisała wartą blisko 275 mln zł brutto umowę z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz. na modernizację 14 „pojazdów ED74, które mają planowo być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław-Lublin i Wrocław-Kielce. Po wypełnieniu umowy przez Stadler Polska na wspomniane wcześniej 12 EZT-ów PKP Intercity będzie dysponowało flotą 86 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Jak dużo PKP Intercity inwestuje w podniesienie jakości obsługi pasażerów? Proszę wymienić najważniejsze przedsięwzięcia z tego obszaru.
Pasażerowie coraz częściej decydują się na podróże naszymi pociągami. Od kilku lat możemy mówić o stałym wzroście liczby podróżnych. W pierwszym półroczu 2019 roku z usług PKP Intercity skorzystało 22,8 mln pasażerów, czyli o ponad 1,3 mln osób więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Tym samym, było to najlepsze od 10 lat pierwsze półrocze spółki.
Te liczby to potwierdzenie, że prowadzone przez nas działania zmierzają we właściwym kierunku, a oferta, którą udostępniamy, spełnia oczekiwania wszystkich grup klientów. Podejmujemy wiele inicjatyw na rzecz pasażerów o ograniczonej mobilności, naszym priorytetem jest nieustanne zwiększanie dostępności taboru oraz inwestowanie we wszelkie rozwiązania, które zapewnią im sprawną i komfortową podróż. We współpracy z Fundacją Integracja szkolimy pracowników drużyn konduktorskich w zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością. W marcu br. spółka uruchomiła dodatkowy numer telefonu: 42 205 45 31 przeznaczony tylko i wyłącznie dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej. Podróżni, dzwoniąc na dedykowany numer, mogą zgłosić przejazd osoby z niepełnosprawnością, wypełnić z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy, a także otrzymać kompleksową informację.
Rozwijajmy i udoskonalamy także kanały sprzedaży biletów. W maju w systemie sprzedaży biletów PKP Intercity wprowadziła funkcję koszyka zakupowego, która umożliwia zakup wielu biletów w czasie jednej transakcji. Jesienią planujemy natomiast wprowadzenie nowego rozwiązania w systemie internetowej sprzedaży biletów. Kupując bilet przez Internet na pociągi Pendolino, kursujące w kategorii Express InterCity Premium oraz składy Dart i Flirt, obsługujące połączenia w ramach kategorii InterCity, będzie mógł skorzystać z wizualizacji kupowanego miejsca. To oznacza, że podczas dokonywania transakcji w systemie klient zobaczy schematycznie przedstawiony wagon i samodzielnie będzie mógł wybrać konkretne siedzenie.
PKP Intercity rozpoczęło również honorowanie aplikacji mObywatel w swoich pociągach, dzięki temu podróżni mogą potwierdzać swoją tożsamość podczas kontroli biletów imiennych przy pomocy smartfona. To kolejne ułatwienie, które sprawi, że podróże naszymi pociągami będą jeszcze prostsze.
Jaką ofertę ma PKP Intercity dla biznesu i w jakim kierunku będzie się ona rozwijała?
Oferta PKP Intercity jest coraz bardziej atrakcyjna, a co za tym idzie konkurencyjna w stosunku do innych środków transportu. Wyniki ostatnich badań pokazują, że blisko co trzeci pasażer na najpopularniejszych trasach podróżuje naszymi pociągami w celach zawodowych. Najwięcej takich osób korzysta z pociągów kategorii Express InterCity Premium i Express InterCity. Klienci podróżujący biznesowo indywidualnie lub w mniejszych grupach w wybranych wagonach klasy 1. pociągów EIC mogą skorzystać z przedziałów menadżerskich, tzw. Stref Wygody. Są one klimatyzowane, znajdują się w nich cztery komfortowe fotele, gniazdka elektryczne, stół, szafa oraz dodatkowa przestrzeń na bagaż.
Ponadto PKP Intercity umożliwia wynajęcie dwóch typów nowoczesnych wagonów przystosowanych do organizacji konferencji, szkoleń lub spotkań biznesowych. Są one klimatyzowane, wyposażone w sprzęt audiowizualny, w tym mikrofony, system nagłośnienia oraz stół konferencyjny dla 25- 30 osób, dzięki czemu pozwalają efektywnie wykorzystać czas spędzony w podróży.
Dla osób, które często odbywają wyjazdy służbowe, szczególnie atrakcyjna jest oferta Kolorowych Kart Intercity – rocznych, półrocznych, kwartalnych i miesięcznych, pozwalających dopasować ofertę do indywidualnych potrzeb podróżnego. Dzięki nim można znacząco obniżyć miesięczny koszt podróży.