Jak nowe technologie zmienią branżę motoryzacyjną

Możliwość komentowania Jak nowe technologie zmienią branżę motoryzacyjną została wyłączona Aktualności, Biznes, It

Zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja będą kluczowymi trendami na rynku motoryzacyjnym do 2025 r. Duży wpływ na rozwój branży będzie miała także stale rosnąca popularność alternatywnych napędów opartych na technologiach hybrydowych i elektrycznych.

Aż 82 proc. menedżerów z firm motoryzacyjnych na całym świecie spodziewa się w swojej branży gruntownych zmian. Rewolucja technologiczna sprawi, że coraz większą konkurencją dla producentów samochodów będą stanowiły firmy teleinformatyczne (ICT).

Według 800 przedstawicieli kadry zarządzającej z branży motoryzacyjnej z 38 krajów najważniejszym trendem mającym wpływ na kształt rynku motoryzacyjnego do 2025 r. będzie zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja (50,1 proc. respondentów uznało ten trend za bardzo ważny).

Niewiele mniej istotnymi trendami będą: rozwój pojazdów hybrydowych (49,5 proc.), rozwój pojazdów elektrycznych (46,5 proc.) oraz wzrost na rynkach wschodzących (46,3 proc.). W dalszej kolejności badani wskazali rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych (45 proc.), usługi mobilnościowe na żądanie (41,8 proc.), Big Data/dane generowane przez użytkowników pojazdów (41,1 proc.) i pojazdy samojezdne (37,6 proc.).

W porównaniu z poprzednią edycją badania spadło znaczenie wykorzystania platform i standaryzacji modułów (38,5 proc.), zmniejszania pojemności i optymalizacji silników spalinowych (ang. downsizing – 36,8 proc.), a także racjonalizacji produkcji w Europie Zachodniej (29,1 proc.).

– Podczas poprzedniej edycji badania  zarządzający w branży motoryzacyjnej nie przywiązywali tak dużej wagi do systemów zapewniających zdolność pojazdów do łączenia się z otoczeniem i digitalizacji. Obecnie obserwujemy jednak, że te czynniki wysunęły się na pierwszy plan, awansując z 10. pozycji na miejsce 1. Relatywnie spada natomiast znaczenie krótko- i średnioterminowych wyzwań, jak wzrost na rynkach wschodzących, czy racjonalizacja produkcji w Europie Zachodniej – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Jak wynika z raportu KPMG według 35 proc. respondentów, tradycyjni producenci pojazdów będą głównym źródłem innowacyjnych rozwiązań w przemyśle motoryzacyjnym, pomimo tego że coraz częściej będą musieli konkurować z firmami teleinformatycznymi, niezwiązanymi wcześniej z branżą motoryzacyjną (30 proc wskazań). Co ciekawe, sami producenci samochodów jako główni innowatorzy w kolejnych latach wskazują na pierwszym miejscu właśnie firmy teleinformatyczne.

Przedstawiciele branży zgodnie przyznają, że duży wpływ na przyszłość globalnego sektora motoryzacyjnego będzie miał rozwój alternatywnych napędów. Jak wynika z badania KPMG, największe środki będą inwestowane w konstrukcje oparte na technologiach hybrydowych (60 proc. wskazań), elektrycznych (55 proc.) i elektrycznych z układami zwiększonego zasięgu (54 proc.) oraz elektryczne hybrydy typu plug-in (53 proc.).

Jednocześnie, konsumenci zapytani, którą technologię napędu wybraliby gdyby kupowali samochód w ciągu najbliższych 5 lat, wskazali przede wszystkim samochody hybrydowe (34 proc. wskazań) i samochody ze zoptymalizowanymi silnikami spalinowymi po tzw.downsizingu (24 proc.). Samochody w pełni elektryczne oparte na bateriach wskazało jedynie 6 proc. konsumentów.