GRUPA SELENA: Jacek Michalak na Forum Gospodarczym Polska-Kazachstan

Możliwość komentowania GRUPA SELENA: Jacek Michalak na Forum Gospodarczym Polska-Kazachstan została wyłączona Aktualności, Biznes

Kazachstan to strategiczne miejsce do dalszej ekspansji Grupy Selena w tym regionie. W ciągu prawie 20 lat działalności w Kazachstanie Grupa Selena wprowadziła markę Tytan na pozycję jednego z liderów rynkowych. Po znakomitych wynikach sprzedażowych w ostatnich latach planujemy dalsze inwestycje. Kazachstan to dla nas strategiczne miejsce do dalszej ekspansji w tym regionie – podkreślał Jacek Michalak, prezes zarządu Grupy Selena, w trakcie Forum Gospodarczego Polska-Kazachstan, zorganizowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.

SELENA INSULATIONS, Astana, Kazachstan
SELENA INSULATIONS, Astana, Kazachstan fot. Grupa Selena

5 października w ramach Forum Gospodarczego Polska-Kazachstan spotkali się przedstawiciele polskiego i kazachstańskiego biznesu oraz instytucji państwowych wspierających sektor prywatny. O możliwościach ekspansji na rynek kazachstański dyskutowali m. in. Aibek Sattybaev, zastępca akima (wicemarszałek) miasta Szymkent, Alim Kirabajew, nadzwyczajny i pełnomocny ambasador Republiki Kazachstanu w Warszawie, Grzegorz Słomkowski, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A. oraz Jacek Michalak, prezes zarządu Grupa Selena.

Grupa Selena jest obecna na rynku kazachstańskim od 1992 roku. Zaczynaliśmy od biznesu dystrybucyjnego, głównie importując piany montażowe. W ciągu prawie 20 lat działalności w Kazachstanie wprowadziliśmy markę Tytan na pozycję jednego z liderów rynkowych w segmencie pian poliuretanowych, uszczelniaczy silikonowych i klejów montażowych. W 2016 Grupa Selena zainwestowała w fabrykę w Nur-Sułtan, produkująca obecnie kilkadziesiąt tysięcy ton klejów do glazury i materiałów do elewacji rocznie. Nasze obroty w tym kraju systematycznie rosną, zwiększamy także zatrudnienie – opowiadał o działalności spółki w tym regionie Jacek Michalak, prezes zarządu Grupy Selena.

Jacek Michalak, prezes zarządu Grupy Selena
Jacek Michalak, prezes zarządu Grupy Selena fot. mat. prasowe

Dobrej passy Grupy Selena na rynku kazachstańskim nie przerwał nawet trudny okres pandemii. W latach 2020 – 2021 spółka odnotowała znaczące wzrosty sprzedaży (w sumie o około 50%) w stosunku do roku 2018, pomimo spadku kursu lokalnej waluty (tenge) względem euro. Wdrożenie nowej strategii Grupy Selena pozwoliło osiągnąć w roku 2021 znaczące udziały w ryku pian, silikonów i klejów.

Jedyna trudność związana z inwestowaniem w Kazachstanie, jaką dostrzegam, to fluktuacje kursu waluty, charakterystyczne dla wschodzącego rynku. Jednak działając tutaj już prawie 20 lat, wypracowaliśmy sprawdzone metody działania. Dodatkowo jesteśmy w trakcie rozmów z lokalnymi bankami o możliwościach finansowania, żeby zminimalizować ryzyko kursowe – wyjaśnia Michalak.

Spółka nie zwalnia tempa rozwoju w tym regionie i ma już w planach kolejne inwestycje na najbliższe lata. Jedną z nich jest projekt budowy fabryki na południu Kazachstanu, planowany na lata 2022-2024.

Kazachstan to dla nas kluczowy rynek, w ostatnich latach jedna z dwóch gwiazd w naszym portfolio pod względem tempa rozwoju, obok Stanów Zjednoczonych. Grupa Selena jest obecna łącznie w 18 państwach na całym globie, poczynając od Chin, poprzez Rosję, Europę Środkową i Południową, aż po Brazylię. Kazachstan jest bardzo dobrze położony, traktujemy ten kraj jako strategiczne miejsce do dalszej ekspansji w tej części świata – dodaje Jacek Michalak, prezes zarządu Grupy Selena.

W trakcie wydarzenia odbyły się prezentacje dotyczące potencjału inwestycyjnego Polski i Kazachstanu, a także sesje plenarne, na których omówiona została pespektywa współpracy w sektorze rolno-spożywczym, produkcyjnym i zielonych technologii.