Grupa Raben: Od przedsiębiorstwa rodzinnego do marki globalnej

Możliwość komentowania Grupa Raben: Od przedsiębiorstwa rodzinnego do marki globalnej została wyłączona Aktualności, Biznes

Grupa Raben posiada własne oddziały w 14 krajach Europy, łącznie zatrudnia ponad 10 000 pracowników i każdego dnia na drogi wysyła ponad 9000 ciężarówek. Zaczęło się jednak bardzo niepozornie, od małej firmy rodzinnej. Dziś jej centrala mieści się w podpoznańskim Robakowie, gdzie powstał największy park logistyczny operatora w  Europie. Dla Raben nadal ważne są wartości charakterystyczne dla familijnych organizacji, co pozytywnie wpływa na zaangażowanie pracowników i relacje z klientami. Ułatwia także ekspansję na rynki zagraniczne.

Prezes Grupy Raben Ewald Raben
Prezes Grupy Raben Ewald Raben fot. mat. prasowe

„Firma rodzinna ma przewagę nad innymi przedsiębiorstwami, ponieważ klientów i  pracowników traktuje jak członków rodziny. Mamy wielu długoterminowych klientów. Ich biznes na przestrzeni lat się zmienia, razem odpowiadamy na pojawiające się wyzwania i wspólnie się rozwijamy. Ten nieustanny rozwój jest wpisany w nasz DNA.” – mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben.

– „My nie dostarczamy tylko usługi, ale składamy obietnicę, która musi zostać spełniona zawsze na czas, z dbałością o  szczegóły i  na najwyższym poziomie jakości. Dlatego, od wielu lat poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, zawsze stawiając naszych klientów na pierwszym miejscu. W  ten sposób inwestujemy w  przyszłość, w  zrównoważone rozwiązania i  projekty, które przynoszą długoterminowe korzyści. Przed nami jeszcze niejedna droga, ale jestem przekonany, że razem możemy dotrzeć wszędzie tam, gdzie chcemy”.

Początek marki globalnej

W  1931 roku w  małym miasteczku Winterswijk w  Holandii Jan W. Raben, dziadek aktualnego CEO zaczął okolicznym rolnikom wozić produkty na targ. To on dał początek firmie, która dziś jest marką globalną. Kolejnym punktem na historycznej mapie Grupy Raben było objęcie sterów przez syna założyciela w 1960 rokuTheo Raben. Pierwszy krok za granicę wykonał wnukEwald. Po przemianach 1989 roku dostrzegł szansę rozwoju na rynku polskim. Kupił wtedy mapę Polski i zaznaczył dwanaście punktów, które stanowić miały oddziały ulokowane w  różnych częściach kraju. Dziś Raben posiada ponad 160 oddziałów w  14 krajach Europy, zatrudnia ponad 10 000 osób oraz dysponuje około 1,3 mln. m2 własnych powierzchni magazynowych.

Ekspansja na Europę

Ostatnie 30 lat to historia nieustannego rozwoju i dynamicznej ekspansji na rynki zagraniczne. W 2002 roku pod grupowym szyldem powstał Fresh Logistics Polska, firma specjalizująca się w  obsłudze produktów świeżych, wymagających temperatury kontrolowanej 0 do +6 stopni. W  2003 roku otwarto pierwszy oddział na Ukrainie. Następnie działalność Grupy rozszerzył się o Litwę, Łotwę i Estonię, Węgry, Rumunię, Czechy, Słowację, Włochy i Bułgarię. W 2021 roku Raben przejął 100% udziałów w Grupie BAS wraz z oddziałami w Holandii, Słowacji i Włoszech. Dołączył także 14 rynek – Grecja, gdzie został przejęty Intertrans S.A, z oddziałami w Pireusie, Salonikach i Heraklionie na Krecie. Bardzo istotne znaczenie dla Grupy Raben ma rynek niemiecki. Przedsiębiorstwo buduje tam swoją pozycję od 2005 r. zarówno za sprawą rozwoju organicznego, jak i  poprzez przejęcia. Aktualnie posiada w  Niemczech własną, niezależną sieć transportową z  39 oddziałami. Portfolio Grupy uzupełnia Raben East. Świadczy usługi międzynarodowego transportu drogowego, usługi agencji celnej i  doradztwo w organizacji transportu na rynki wschodnie.

Droga do sukcesu

Raben, oferuje kompleksowe usługi TSL: logistykę kontraktową, sieć drogową (krajową, międzynarodową oraz na wschód), transport i  magazynowanie produktów świeżych, FTL & transport intermodalny, morski oraz lotniczy. Wśród głównych obsługiwanych branż jest: żywność (30%), technologie konsumenckie (21%), automotive (17%), retail (12%) chemia (11%) oraz FMCG non-food (9%). Transport drogowy, stanowiący 65% obrotów Grupy, to szansa, ale i wyzwania, na które Raben reaguje każdego dnia, dostosowując swoją sieć połączeń drobnicowych do oczekiwań klientów. Wpisuje się to w  misję i  wizję firmy, a ponieważ samochody z logo Raben spotkamy na wielu transportowych szlakach, nie ulega żadnej wątpliwości iż Grupa każdego dnia dąży do tego, aby być o  „jedną oś” do przodu względem konkurencji.