GRUPA MOKATE Strategia sukcesu

Możliwość komentowania GRUPA MOKATE Strategia sukcesu została wyłączona Aktualności, Biznes

Z dr Adamem Mokryszem prezesem Grupy Mokate i dr Katarzyną Mokrysz dyrektor generalną, rozmawia Marcin Prynda

dr Adam Mokrysz, dr Katarzyna Mokrysz, Grupa Mokate
dr Adam Mokrysz, dr Katarzyna Mokrysz, Grupa Mokate fot. Mokate

W ciągu 32 lat Grupa Mokate stała się jednym z  największych producentów kawy i  herbaty w  Europie Środkowej, z  ponad miliardem złotych przychodu. Jest również jednym z  liderów na rynku specjalistycznych surowców dla przemysłu spożywczego. Mokate jest firmą rodzinną. Dr Adam Mokrysz wraz z  żoną, dr Katarzyną Mokrysz, z  sukcesem zarządzają firmą jako czwarte pokolenie. Ich celem jest tworzenie markowego, międzynarodowego przedsiębiorstwa. Siłę Mokate chcą budować na solidnych fundamentach, wartościach takich jak: praca, odpowiedzialność, wiedza i  umiejętności, a  także otwartość, wiarygodność i życzliwość. Mokate to dziś dynamiczny eksport na wszystkie kontynenty oraz ponad 50 linii produktowych, w tym tak znane marki jak Mokate, Loyd, New York Coffee, Carmen, Dobra Kaloria.

Wierność rodzinnym wartościom i  tradycji stanowi podstawę dotychczasowego rozwoju biznesu Mokate. Czy te cechy pomagają w  prowadzeniu tak potężnej firmy, jaką jest teraz Grupa Mokate?

Adam Mokrysz: Pod marką Mokate działamy już 32 lata, nasze produkty trafiają do ponad siedemdziesięciu krajów świata. Obecnie jesteśmy przedsiębiorstwem międzynarodowym, z  obrotem przekraczającym miliard złotych, a mimo to udaje nam się zachować status i kulturę organizacyjną firmy rodzinnej. Od wielu lat systematycznie budujemy kulturę opartą na poszanowaniu wartości i  tradycji rodzinnych, a także na etosie pracy. W naszych fabrykach położonych w  Polsce i  w  Czechach zatrudniamy ponad 1500 osób, w tym całe rodziny.

Zakład produkcyjny w Ustroniu
Zakład produkcyjny w Ustroniu fot. Mokate

Jak Grupa Mokate reaguje na zmieniające się realia rynkowe? Jaką strategię rozwoju biznesu przyjęła na najbliższe miesiące, może lata?

Katarzyna Mokrysz: Nie obawiamy się zmian, z  radością stawiamy czoło wyzwaniom, które wymagają odważnych i  wizjonerskich działań. Doświadczenie i konsekwencja pozwalają z powodzeniem prowadzić ekspansję na międzynarodowych rynkach. Nasza działalność eksportowa stanowi ponad 70 procent przychodów Grupy. Jej dalszy, intensywny rozwój jest możliwy dzięki temu, że postawiliśmy na innowacyjność i  najwyższą jakość naszej oferty oraz konsekwentne budowanie trwałych relacji biznesowych.

Jak Mokate wdraża postęp technologiczny i jak łączy go z  innowacyjnością w  obszarze technologicznym i produktowym?

A.M.: Innowacyjność i jakość to klucze do sukcesu Mokate. Rynki nie stoją w miejscu, cały czas ewoluują i rozwijają się. Uważnie śledzimy zmieniające się trendy i  zachowania konsumentów, nadążamy za nimi, czasami wręcz je wyprzedzamy. Sami z powodzeniem tworzymy nowe produkty, wprowadzamy innowacje.

K.M.: W  naszych laboratoriach powstają oryginalne produkty, nowe smaki i  aromaty. Cały czas rozwijamy dział specjalistycznych surowców dla przemysłu spożywczego, takich jak: mieszanki mleczno tłuszczowe, komponenty do produkcji lodów, zabielacze i  spieniacze. Tak duży progres jest możliwy dzięki ciągłym inwestycjom w  zakład w  Żorach, który jest jednym z  najnowocześniejszych obiektów tego typu na naszym kontynencie. Ma potężną kubaturę liczącą 79 tysięcy metrów sześciennych, która mogłaby pomieścić 35 basenów olimpijskich.

Rozwój biznesu w sposób zrównoważony to istotny kierunek, szczególnie, gdy troszczymy się o kolejne pokolenia. Jak Mokate postrzega ten trend?

K.M.: Grupa firm Mokate chce dbać o dobro i  przyszłość naszej planety, dlatego tak dużą wagę przywiązujemy do szeroko rozumianych kwestii etycznych i  ekologicznych. Dokładamy wszelkich możliwych starań, aby rozwijać się w  sposób zrównoważony, dlatego poszukujemy nowatorskich rozwiązań opartych na nauce i  nowoczesnej technologii. Włączamy zasady zrównoważonego rozwoju do naszych kluczowych procedur.

A.M.: Poprzez współpracę ze środowiskiem akademickim Uniwersytetu Ekonomicznego w  Katowicach, Politechniki Śląskiej czy Uniwersytetu Śląskiego organizujemy programy stażowe i  praktyki. Niezmiernie ważne dla Mokate jest obecność w życiu lokalnej społeczności. Firma aktywnie wpiera działania i inicjatywy na rzecz dzieci i  młodzieży w  zakresie działalności charytatywnej, rozwoju kultury i  edukacji. Firma Mokate jest partnerem Polskiego Związku Szachowego. Regularnie współorganizuje turnieje i mistrzostwa szachowe w  myśl hasła „Mokate pobudza myślenie”. Sam jestem wielkim miłośnikiem szachów.

Zakład produkcyjny w Ustroniu fot. Mokate
Zakład produkcyjny w Ustroniu fot. Mokate

Jak kształtuje się obecnie rynek kawy, a jak herbaty w Polsce?

A.M.: Zauważamy znaczne zainteresowanie innowacyjnymi produktami kawowymi, gdzie znaczącą przewagą jest oryginalny smak. W  kategorii herbat prym wiodą produkty funkcjonalne, które są odpowiedzią na zmieniające się trendy żywieniowe. Dzięki wprowadzaniu nowych, atrakcyjnych dla konsumentów linii produktów nasze udziały w segmencie rynku herbaty i kawy sukcesywnie rosną.

K.M.: Jednak nie interesują nas wyłącznie punkty procentowe. Istotne jest utrzymanie jak najwyższej jakości, bo to ona określa Mokate. Kierując się aktualnymi trendami rynkowymi, z dużym powodzeniem rozwinęliśmy działalność naszego sklepu internetowego.

Mokate to jeden z największych producentów kawy i herbaty w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak wygląda rozwój firmy w  obszarze eksportowym, także w kontekście bieżącej sytuacji geopolitycznej?

A.M.: Elastyczność i  szybkość działania pozwoliły Grupie Mokate na osiągnięcie statusu firmy międzynarodowej. Działamy na wszystkich kontynentach, nasze produkty trafiają do ponad 70 krajów. Udaje nam się sprostać wysokim wymaganiom klientów z  całego świata, gdyż każdy rynek traktujemy indywidualnie, dostosowując się do jego specyfiki. Planujemy długofalowo, stawiamy na wieloletnią, konsekwentną współpracę. Zależy nam na stabilnych i pełnych zaufania relacjach biznesowych. Zainwestowaliśmy ostatnio w  Dobrą Kalorię oferującą coraz bardziej popularne w  Polsce bezmięsne produkty i  zdrowe przekąski. To również rodzinna firma, z Częstochowy, działająca na rynku od 1991 roku. Posiadamy 50% udziałów w  Dobrej Kalorii. To dla nas ważne, by wspierać inne rodzinne biznesy, ale także by partnerzy i współpracownicy MOKATE podzielali nasze wartości, Dobra Kaloria spełniała wszystkie te kryteria.

K.M.: Równolegle trwale prowadzimy ekspansję na kolejnych rynkach, skupiamy się na dalszym rozwoju w  rejonie Bliskiego Wschodu oraz wybranych rynkach Afryki.

Coraz bliżej święta… Czym w tym roku zaskoczy konsumentów sezonowa oferta Mokate?

A.M.: Z roku na rok nasza oferta jest coraz szersza. W zimowe dni nasi klienci z pewnością sięgną po herbaty rozgrzewające. Idealnym świątecznym prezentem będą kawy ziarniste Mokate i Marila albo herbaty Loyd w świątecznych puszkach.

K.M.: Zachęcamy do odwiedzenia naszego sklepu internetowego i  zapoznania się z  całym asortymentem niepowtarzalnych smaków i aromatów naszych herbat i kaw. Każdy znajdzie coś dla siebie: oryginalnego, pysznego i niezwykłego. Takie właśnie są produkty Mokate…

Dziękujemy za rozmowę