Godło „Teraz Polska” skutecznie promuje rodzime produkty

Możliwość komentowania Godło „Teraz Polska” skutecznie promuje rodzime produkty została wyłączona Aktualności

Rozmowa z Michałem Lipińskim dyrektorem Konkursu „Teraz Polska”

Michał Lipiński dyrektor Konkursu „Teraz Polska”
Michał Lipiński dyrektor Konkursu „Teraz Polska” fot. Kamil Broszko

1. Już od ponad 30 lat w Konkursie „Teraz Polska” wyłaniana jest grupa najlepszych polskich produktów i usług. Jak bardzo Konkurs zmienił się na przestrzeni tych dziesięcioleci, jaka jest jego obecna rozpoznawalność i siła rynkowa?

Konkurs „Teraz Polska”, choć istnieje od 30 lat i wciąż nagradza produkty i usługi za ich jakość, cały czas efektywnie podąża za zmieniającymi się trendami. Gdy u zarania transformacji ustrojowej brakowało u nas nowoczesnych, trwałych, dobrze zaprojektowanych produktów wysokiej jakości, Godło „Teraz Polska” wyróżniało firmy wytwarzające dobra o takich właśnie cechach. Dziś, po niemal 30 latach, klienci mają coraz większe oczekiwania, a Konkurs „Teraz Polska” wciąż odpowiada na ich potrzeby. Obecnie jakość nie jest definiowana już tylko przez trwałość i niezawodność produktów oraz ich wzornictwo, istotne jest także, w jakich warunkach zostały wyprodukowane, jaki mają wpływ na środowisko, czy spełniają ważne potrzeby, są nowoczesne i użyteczne. I właśnie takie produkty obecnie nagradzane są Godłem „Teraz Polska”, a rzetelność procedur i zasady Konkursu powodują, że jest to znak cieszący się największą rozpoznawalnością i zaufaniem na polskim rynku. Również badania społeczno – rynkowe, prowadzone przez prestiżową instytucję badawczą potwierdzają, że rozpoznawalność i siła rynkowa Godła „Teraz Polska” zapewniają firmom, uprawnionym do jego używania w celach promocyjnych, wymierne sukcesy marketingowe i sprzedażowe.

Zachęcam prezesów, właścicieli, menedżerów do zgłaszania produktów i usług do 32. edycji Konkursu „Teraz Polska”. Udział w niej powinien być naturalną konsekwencją dla wszystkich, którzy w prowadzeniu działalności gospodarczej kierują się wartościami i kreatywnością oraz oferują produkty i usługi mogące stać się niezaprzeczalną wizytówką polskiej gospodarki.

2. Czy Godło „Teraz Polska” budzi zaufanie polskich konsumentów i czy wpływa bezpośrednio na jego decyzje zakupowe?

Godło „Teraz Polska” należy do najlepiej rozpoznawalnych logotypów promocyjnych w Polsce i bez wątpienia budzi zaufanie konsumentów – cieszy się ugruntowaną pozycją i renomą. Od lat w badaniach ankietowych odsetek osób deklarujących jego znajomość utrzymuje się powyżej 70 proc. Według badań zrealizowanych we wrześniu br. przez Centrum Badań i Analiz Rynku ASM blisko 72 proc. respondentów prawidłowo rozpoznaje znak „Teraz Polska”. Odpowiedzi osób badanych na zadane przez nas pytania potwierdzają wysoką rozpoznawalność znaku „Teraz Polska” i jego skuteczność jako narzędzia promocyjnego, wspierającego sprzedaż i markę posługującej się nim firmy. 79,3 proc. respondentów uważa, że Godło „Teraz Polska” jest dobrym sposobem oznaczania polskich produktów i usług wysokiej jakości, zaś 77 proc. zadeklarowało, że ów znak umieszczony na opakowaniu produktu zachęca ich do zakupu.

3. Jeszcze do niedawna w obiegowej opinii funkcjonowało przekonanie, że to co polskie musi być gorsze, w związku z czym należy korzystać z produktów i usług zagranicznych firm. Czy to nastawienie konsumentów w ostatnich latach ulega zauważalnym zmianom?

To nastawienie do polskich produktów uległo zdecydowanej zmianie, ba – prognozuje się, że owa tendencja jeszcze się nasili. Ocenia się, że w najbliższych latach moda na polskie produkty będzie rosła. Sprzyja temu stale rosnąca jakość rodzimych produktów, niczym nie ustępująca produktom zagranicznym. Ważne jest również poczucie satysfakcji konsumentów, świadomie nabywających polskie produkty, że ich wybory zakupowe mają sens, są zgodne z pożądanymi zachowaniami społecznymi i wpływają na wzrost zamożności wszystkich Polaków. Warto pamiętać, że kupując krajowe produkty nabywamy wysoką jakość i umacniamy polską gospodarkę.

Na podstawie badań możemy zauważyć, że każdy z nas może, dzięki świadomemu wybieraniu kupowanych produktów, wspierać rodzimą gospodarkę oraz firmy, które tutaj prowadzą działalność. Jest to szczególnie ważne obecnie, gdy wiele firm zmaga się ze skutkami kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Dla zobrazowania wpływu konsumpcji wewnętrznej na polską gospodarkę, warto przywołać dane, opublikowane nie tak dawno przez firmę doradczo – audytorską Grant Thornton. Eksperci obliczyli, że decydując się na zakup produktów i usług wytwarzanych w kraju, z każdej wydawanej przez nas złotówki, w Polsce pozostaje średnio 79 groszy (pozostałe 21 gr trafia za granicę i wynika z faktu, że nawet firmy z 100% polskim kapitałem korzystają często z zagranicznych technologii, surowców, podzespołów, samochodów itp.). Jeśli natomiast decydujemy się kupić taki sam produkt sprowadzony z zagranicy, to z każdej wydanej złotówki w Polsce pozostanie jedynie 25 groszy a reszta zasili gospodarkę kraju producenta. Eksperci obliczyli, że jeżeli jako konsumenci wydamy zaledwie o 1% więcej na polskie produkty, to nasza gospodarka zostanie zasilona rocznie dodatkową kwotą 6,6 mld zł.

4. W jaki sposób Godło „Teraz Polska” jest postrzegane przez przedsiębiorców? Czy w ich opinii, umieszczenie go na produkcie przyczynia się do zwiększenia sprzedaży, lojalności konsumentów?

Zdaniem przedstawicieli firm i gmin nagrodzonych Godłem „Teraz Polska” nagroda ta ma wyjątkowy charakter. Oprócz statuetki, wręczanej podczas uroczystej gali w Teatrze Wielkim, laureaci Konkursu otrzymują wiele profitów, które mogą wykorzystać w swoich działaniach marketingowych. Zaliczamy do nich m.in. prawo do korzystania z Godła „Teraz Polska”, jednego z najbardziej rozpoznawalnych znaków promocyjnych w Polsce, symbolizującego najwyższą jakość, a także członkostwo w Klubie „Teraz Polska”, zrzeszającym wszystkich dotychczasowych laureatów. Korzyści związane z wygraną w Konkursie sprawiają, że Godło „Teraz Polska” jest efektywnym i skutecznym narzędziem promocji firmy oraz jej oferty. Pozwala na skuteczne komunikowanie walorów jakościowych produktu lub usługi oraz ich polskiego pochodzenia.

5. Dla kogo jest Konkurs „Teraz Polska”? Jakie firmy mogą w nim startować? Czy trudno jest o zwycięstwo w tej rywalizacji?

Laureaci Konkursu podkreślają, że ogromnie ważne jest dla nich, że nagroda nie jest przyznawana wyłącznie przedstawicielom ściśle określonych branż, czy też firmom określonej wielkości. Godło „Teraz Polska” może otrzymać mała, rodzinna firma działająca na rynku lokalnym, ale też duże przedsiębiorstwo, zatrudniające tysiące osób, funkcjonujące na rynku polskim, jak i na rynkach zagranicznych. Potwierdza to lista dotychczasowych laureatów, na której znaleźć można zarówno wielkie koncerny (Fakro, Selena), jak i niewielkie, lokalne przedsiębiorstwa, np. firmy, Wolarek czy Złoty Kłos.

Szansę na sukces w Konkursie „Teraz Polska” ma każda firma, niezależnie od wielkości, oferująca produkty i usługi wysokiej jakości. Bo to właśnie jakość, innowacyjność i walory użytkowe, dające satysfakcję klientom, są głównymi kryteriami stosowanymi przez ekspertów Fundacji podczas oceny zgłoszeń.

Co tak naprawdę Godło „Teraz Polska” daje firmom? Mniejszym pomaga w promocji. A największym? Bo przecież, jak wspomniałem, wśród laureatów są również rynkowi liderzy. Znak ten jest prostym i czytelnym potwierdzeniem wysokiej jakości oferty firm umieszczających go na swoich produktach i usługach. Jest to szczególnie istotne w kontekście deklaracji dotyczących decyzji zakupowych i poszukiwania przede wszystkim produktów charakteryzujących się wysoką jakością. Uważam, że kwestie te są ważne zarówno dla właściciela małej rodzinnej firmy, działającej lokalnie, jak i dla osoby zarządzającej dużym przedsiębiorstwem. Można więc stwierdzić, że Godło „Teraz Polska” to skuteczne narzędzie promocyjne, które zachęca klientów do zakupu oznaczonych nim produktów oraz jest potwierdzeniem wysokiej jakości i polskiego pochodzenia. To znak pozwalający wyróżnić ofertę i markę firmy w sposób wyjątkowy.

6. Co możemy powiedzieć o laureatach ostatnich edycji Konkursu „Teraz Polska”? Jak polski biznes dostosował się do trudnych warunków pandemii?

Rzeczywiście ostatnie dwie edycji Konkursu były szczególne. Oczywiście wpływ na to miała pandemia Covid – 19, która po pierwsze, spowodowała duże zmiany w funkcjonowaniu firm, a po drugie wymusiła na nas dostosowanie sposobu oceny uczestników i wyboru Laureatów do bieżącej sytuacji. Pomimo obaw jakie towarzyszyły nam na początku, w ostatnich dwóch edycjach nagrodziliśmy interesujące produkty i usługi. Wśród nich znajdują się takie, których używamy na co dzień, jak produkty spożywcze, ale dużą grupę stanowią Laureaci oferujący wyroby specjalistyczne, odznaczające się nowoczesnością i innowacyjnością. Wymienię tutaj chociażby produkty informatyczne do zarządzania firmą, innowacyjne produkty budowlane, inteligentny system do monitorowania on-line stanu zdrowia, produkty i usługi z branży fotowoltaicznej, paliwo alternatywne wytwarzane ze śmieci, czy szybki test genetyczny na obecność wirusa SARS CoV-2.

Laureaci „Teraz Polska” zgodnie podkreślali, że ostatnie półtora roku było trudnym okresem, wymagającym wdrożenia wielu zmian oraz bardzo często zupełnie innych działań biznesowych niż do tej pory. Ale nie po raz pierwszy polscy przedsiębiorcy udowodnili, że są niezwykle elastyczni i pomimo niespodziewanych trudności potrafią bardzo szybko dostosować się do nowej rzeczywistości.

Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”

ZGŁOŚ PRODUKT LUB USŁUGĘ DO 32 EDYCJI KONKURSU „TERAZ POLSKA” I WYGRYWAJ W BIZNESIE

Szczegółowe informacje dotyczące warunków udziału w Konkursie można znaleźć na stronie internetowej www.terazpolska.pl. Można również kontaktować się bezpośrednio z organizatorem: tel.: 22 826 01 91; e-mail: konkurs@terazpolska.pl

ZGŁOŚ PRODUKT LUB USŁUGĘ DO 32 EDYCJI KONKURSU „TERAZ POLSKA” I WYGRYWAJ W BIZNESIE

Szczegółowe informacje dotyczące warunków udziału w Konkursie – www.terazpolska.pl, tel.: 22 826 01 91; e-mail: konkurs@terazpolska.pl