Frantisek Siling: Air France stawia na transformację energetyczną

Możliwość komentowania Frantisek Siling: Air France stawia na transformację energetyczną została wyłączona Aktualności, Biznes

Z Frantiskiem Silingiem Dyrektorem Sprzedaży w Air France KLM na Polskę, rozmawia Magdalena Gryczke

Frantisek Siling, Dyrektor Sprzedaży w Air France KLM na Polskę, Air France KLM
Frantisek Siling, Dyrektor Sprzedaży w Air France KLM na Polskę, Air France KLM fot. mat prasowe Air France KLM

Kryzys klimatyczny staje się tematem numer jeden. Coraz więcej słyszymy o  konieczności redukcji emisji dwutlenku węgla. Transport lotniczy to 2 do 3 procent globalnej emisji CO2, ale stanowi szybko rosnący rynek. Czy jest szansa, aby lotnictwo stało się ekologicznym środkiem transportu?

Aby osiągnąć cel wyznaczony podczas Porozumienia Klimatycznego ONZ podpisanego w Paryżu, które zakłada ograniczenie globalnego ocieplenia do poziomu poniżej 2°C, branża lotnicza musi przyspieszyć transformację swojej działalności względem środowiska. W  związku z  tym, linie lotnicze Air France, w kwietniu tego roku, powołały do życia program „Air France ACT”, który określa nową strategię redukcji emisji CO2. Zakłada ona, że do roku 2030 Air France obniży emisję CO2 na pasażera na kilometr o 30 procent w porównaniu z rokiem 2019. Dążymy, aby do 2050 roku poziom naszej emisji netto osiągnął zero.

Jakie konkretne działania podejmuje Air France, aby obniżyć emisję CO2 i osiągnąć wyznaczone cele?

Korzystamy ze wszystkich aktualnie dostępnych w branży lotniczej sposobów redukcji emisji CO2. Pierwszym z  nich jest modernizacja floty. Zastępujemy starsze modele samolotów paliwooszczędnymi maszynami nowej generacji, takimi jak Airbus A220, czy Airbus A350, których eksploatacja pozwala na obniżenie emisji CO2 nawet do 25 procent i  redukcję hałasu średnio o  33 procent. Obecnie tego typu samoloty stanowią 7 procent floty Air France. Do 2030 roku, dzięki inwestycjom w  wysokości miliarda euro rocznie, które są zaplanowane do 2025 roku, nowe energooszczędne samoloty będą stanowiły 70 procent floty Air France. Warto dodać, że jeden z nich – A220 – lata na trasie z Warszawy do Paryża.

Po drugie, Air France stawia na transformację energetyczną, a konkretnie przejście z  paliw kopalnych na ich zrównoważone alternatywy. Już teraz realizujemy loty na mieszance tradycyjnej nafty z czymś co nazywamy zrównoważonym paliwem lotniczym, określanym w skrócie „SAF” (od angielskiej nazwy Sustainable Aviation Fuel). Współczesne technologie umożliwiają produkcję takiego paliwa ze zużytego oleju spożywczego, czy np. bio odpadów leśnych. Co ważne, paliwa te powstają w  ramach gospodarki o  obiegu zamkniętym, a  ich produkcja nie powoduje wylesiania, ani nie zajmuje terenów pod produkcję żywności, bo surowcem są odpady. Zastosowanie SAF umożliwia obniżenie emisji CO2 średnio o 80 procent w całym cyklu życia.

Nasza strategia zakłada stopniowy wzrost wykorzystania tych na razie drogich i  trudno dostępnych paliw. Aktualnie, wszystkie loty Air France rozpoczynające się we Francji korzystają z  paliwa zawierającego 1-procentową domieszkę SAF. Naszym celem jest zwiększenie udziału SAF we wszystkich lotach do 10 procent do roku 2030, a następnie do 63 procent do roku 2050.

Air France logo

Jak jeszcze inaczej linie mogą obniżyć emisję CO2? Czy są inne sposoby?

Oczywiście. Wtedy, kiedy to możliwe, stosujemy różne rozwiązania, aby poprawić efektywność operacji lotniczych i  procedury ograniczające zużycie paliwa. Są to m.in. techniki ekopilotażu, kołowanie na jednym silniku, optymalizacja ścieżek lotu z  użyciem sztucznej inteligencji, czy podchodzenie do lądowania w trybie ciągłym, we ścisłej współpracy z  kontrolą ruchu lotniczego. Wspomniane działania, które są możliwe dzięki odpowiednio przeszkolonym załogom, pozwalają obniżyć emisję CO2 średnio o 2-3 procent w ciągu roku.

Ponadto, strategia Air France ACT zakłada rozwój transportu intermodalnego, aby klienci mieli możliwość wyboru niskoemisyjnych, alternatywnych środków transportu, zwłaszcza w przypadku podróży na krótkich dystansach, przy wzmocnionej współpracy Air France i francuskich kolei SNCF.

W  jaki sposób my pasażerowie doświadczymy tych zmian? Czy proekologiczną transformację Air France zobaczymy na pokładzie samolotu lub w cenie biletu?

Od tego roku wszyscy nasi pasażerowie przyczyniają się do energetycznej transformacji lotnictwa. Dopłacając niewielką kwotę zawartą w cenie biletu, partycypują w  kosztach zakupu ekologicznego paliwa. Dopłata wynosi od 1 do 12 euro za bilet, w  zależności od dystansu lotu i  klasy podróży.

Nasi pasażerowie zauważą też zmiany w  czasie podróży. Polecą wygodniejszymi i cichszymi samolotami, jak też skorzystają z bardziej odpowiedzialnej oferty cateringowej, stworzonej tak, aby minimalizować ślad środowiskowy. Zarówno na pokładach samolotów, jak też w  salonach lotniskowych, staramy się serwować jak najwięcej lokalnych i  sezonowych produktów. Ponadto, aby ograniczyć do minimum marnotrawstwo żywności, zaczęliśmy prosić pasażerów klasy biznes, na lotach dalekiego zasięgu, o wstępną preselekcję dań. Trwa też proces wycofywania jednorazowych naczyń. Do końca 2022 roku Air France wyeliminuje 90 procent plastikowych naczyń jednorazowego użytku. Wcześniej, w  2019 roku, zastąpiliśmy wszystkie plastikowe kubki, sztućce i  mieszadełka, naczyniami wykonanymi z  alternatywnych, przyjaznych środowisku materiałów.

Więcej informacji na temat strategii Air France ACT jest dostępnych tutaj: https:// airfranceact.airfrance.com/en