Z Jorge Calabuig Ferre Wiceprezesem Zarządu Mostostal Warszawa SA, rozmawia Radosław Nosek
Czy jest szansa na to, aby branża budownictwa infrastrukturalnego w Polsce, w związku z napływem środków unijnych, w tym z KPO, złapała wreszcie drugi oddech? Czy branża wie jak tę szansę wykorzystać?
Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes Zarządu Mostostal Warszawa SA: Jako branża i przede wszystkim – jako firma Mostostal Warszawa jesteśmy przygotowani do realizacji planów inwestycyjnych o dużej skali, nawet przy założeniu ich kumulacji w krótkim czasie. Spodziewany napływ środków unijnych, które pozwolą stronie inwestorskiej zrealizować szereg inwestycji do realizacji, traktujemy jako szansę rozwojową dla całej polskiej branży budowlanej.
Czy Mostostal Warszawa ma potencjał, by w pełni wykorzystać te szansę?
Zdecydowanie tak. Jesteśmy jedną z niewielu firm, które prowadziły projekty inwestycyjne w ramach powojennej odbudowy Polski. Naszą pierwszą realizacją była odbudowa najważniejszej z warszawskich przepraw – mostu im. Księcia Józefa Poniatowskiego. Od tego momentu aktywnie uczestniczymy w procesie budowy i modernizacji kraju. Przez prawie osiem dekad firma zdobyła szerokie doświadczenie przy realizacji projektów we wszystkich kluczowych segmentach rynku: energetyce, przemyśle, infrastrukturze czy budownictwie kubaturowym. Jesteśmy obecni na placach budów w całej w Polsce, a z naszych usług korzystają zarówno publiczne podmioty jak i prywatni Inwestorzy. Dodatkowo nasz potencjał wzmacnia współpraca w ramach Grupy Kapitałowej Mostostal Warszawa, gdzie poszczególne spółki: Mostostal Kielce, AMK Kraków i Mostostal Płock uzupełniają swoją ofertę, dzieląc się wiedzą i know-how, a także wspierają się w działalności operacyjnej. Atutem firmy jest również współpraca z naszym strategicznym partnerem – hiszpańską Grupą Acciona.
Analizując portfel zleceń Mostostalu Warszawa dominują projekty infrastrukturalne – co Was wyróżnia w tym obszarze, jakie są Wasze przewagi?
Istotną część naszego portfela zamówień stanowią projekty infrastrukturalne. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w kompleksowej realizacji tego rodzaju inwestycji. Z uwagi na skalę realizowanych projektów, Głównym Zamawiającym w tym sektorze pozostaje GDDKiA. Dysponujemy wykwalifikowaną i doświadczoną kadrą, posiadamy własne wytwórnie mas bitumicznych oraz park maszynowy. Poza standardowymi projektami drogowymi realizujemy również zadania stanowiące wyzwanie z uwagi na ich złożoność pod względem technologicznym. Jesteśmy generalnym wykonawcą jednej z ciekawszych inwestycji w Polsce tj. budowy odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica łącznie z tunelem mierzącym ponad 2 km. Jest to projekt bardzo wymagający z uwagi na skalę, technologię, know-how czy nawet logistykę. W realizacji wykorzystujemy posiadany przez nas specjalistyczny sprzęt TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Nasz TBM ma średnicę 15,2 m, co czyni go największą maszyną użytą dotychczas w Polsce. Samo dostarczenie z Hiszpanii tej ważącej setki ton maszyny było ogromnym przedsięwzięciem. To największy w historii transport zrealizowany na polskich drogach. Realizacja tak zaawansowanej technologicznie inwestycji pozwala nam zdobyć unikalne wśród polskich firm doświadczenie i potwierdza naszą pozycję jednego z czołowych generalnych wykonawców.
Wracając do szansy związanej ze spodziewanym napływem środków unijnych – jakie atuty Mostostalu Warszawa pozwolą na rozwój spółki związany z realizacją tych inwestycji?
Wyróżnia nas przede wszystkim innowacyjne podejście. Na przestrzeni lat wprowadziliśmy szereg zmian w naszej firmie. Myślę o cyfryzacji procesu budowlanego, której jesteśmy liderem wśród generalnych wykonawców. Zaawansowane możliwości, jakie daje nam cyfryzacja i innowacyjne podejście, stosujemy na każdym etapie realizowanych przez nas inwestycji: od etapu ofertowania, poprzez realizację i odbiory, do okresu obsługi gwarancyjnej. Pierwszą budową, na której w szerokim zakresie wykorzystaliśmy rozwiązania cyfrowe, była zrealizowana kilka lat temu inwestycja Politechniki Poznańskiej – niemal zero-energetyczna siedziba Wydziału Architektury i Wydziału Inżynierii Zarządzania. Była to jednocześnie jedna z pierwszych inwestycji publicznych w Polsce, w której wykorzystanie rozwiązań cyfrowych typu BIM (ang. Building Information Modeling) było obligatoryjne. Cyfryzacja ma w budownictwie niezwykle istotne znaczenie. Jako Mostostal Warszawa byliśmy tego świadomi już kilka lat temu, co w chwili obecnej pozwala nam tworzyć nieszablonowe rozwiązania skrojone na miarę potrzeb każdego projektu. W procesie produkcyjnym cyfryzacja pozwala np. na szybszą i dokładniejszą komunikację z każdą ze stron procesu budowlanego (m.in. inwestorem i podwykonawcami), wpływa również na poprawę kwestii związanych z bezpieczeństwem pracy. Potencjał do poprawy bezpieczeństwa widzimy również w technologiach wykorzystujących sztuczną inteligencję. Prowadzimy w tym zakresie projekt wspólnie z Erasmus University Rotterdam. Innowacyjne podejście jest potrzebne nie tylko do usprawnienia procesów, ale też do dokładniejszej realizacji zadań zw. z rewitalizacją. Zastosowanie takich narzędzi jak np. skaning laserowy całego obiektu pozwoliło nam zrealizować z sukcesem modernizację historycznego dworca PKP Gdańsk Główny. Projekt został ostatnio wyróżniony w konkursie „Diamenty Infrastruktury i Budownictwa” jako kubaturowa realizacja roku.
W związku ze spodziewanym napływem nowych inwestycji widzimy możliwość zwiększenia skali działalności i dalszego rozwoju w zakresie digitalizacji i innych innowacyjnych rozwiązań. Mam tu na myśli większe wykorzystanie technologii związanych z automatyzacją procesów na budowie, AI, wykorzystaniem najnowocześniejszego sprzętu, np. druku 3D w prefabrykacji.
Transformacja energetyczna to jeden z perspektywicznych segmentów rynku budowlanego, czy Spółka realizuje zadania w tym obszarze?
Od kilku lat odgrywamy kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski uczestnicząc w projektach, w których nasi Klienci stopniowo odchodzą od paliw kopalnych. W aktualnie realizowanych przez nas projektach często wykorzystywany jest gaz ziemny jako paliwo przejściowe, np. w bloku CCGT w Oświęcimiu czy kotle wodnym w Katowicach. Takie działanie wpisuje się w potrzebę zrównoważonego rozwoju oraz umożliwia stopniową adaptację do przyszłości opartej na całkowicie odnawialnych źródłach energii. W sektorze hydroenergetycznym realizujemy projekt modernizacji elektrowni szczytowo- -pompowej Porąbka Żar.
We współpracy z partnerami wprowadzamy ekologiczne technologie do ciepłowni węglowych, stosując innowacyjne metody spalania RDF i biomasy oraz zagazowania biomasy. Te działania pozwalają na dekarbonizację produkcji ciepła poprzez wykorzystanie odpadów jako alternatywnego źródła energii, redukują emisję szkodliwych gazów i zwiększają efektywność energetyczną instalacji, wspierając transformację energetyczną w kierunku mniejszej szkodliwości dla środowiska.
Oczywiście, jako spółka Grupy Acciona, działamy zgodnie z jej długoterminowym planem dotyczącym zielonej energii. Strategia ta obejmuje realizację zarówno zadań opartych na technologiach niskoemisyjnych, jak i projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii. Znaczący wpływ na realizację tych celów mają spółki wchodzące w skład Grupy Mostostal Warszawa.
AMK Kraków, będące centrum projektowym, specjalizuje się w opracowywaniu zaawansowanych rozwiązań dla sektora energetycznego, co ma bezpośredni wpływ na innowacyjność i jakość realizowanych przedsięwzięć. Z kolei Mostostal Kielce, będący kolejnym filarem Grupy, wraz z jego bogatym doświadczeniem w konstrukcjach stalowych, dostarcza niezbędne komponenty umożliwiające skuteczną realizację projektów infrastrukturalnych i energetycznych, które są kluczowe w procesie transformacji energetycznej.
Klienci Mostostalu Warszawa realizując te ambitne zadania wspierani są przez fundusze europejskie, które stanowią kluczowe źródło finansowania inicjatyw związanych z transformacją energetyczną. Dzięki tym środkom mamy możliwość realizacji projektów, które przyczyniają się do zwiększenia udziału energii odnawialnej w miksie energetycznym Polski, wpisując się w europejskie oraz globalne trendy zmierzające do osiągnięcia neutralności klimatycznej.