Dyrektywa CSRD narzuca nowe standardy raportowania ESG. Dla firm to zarówno wyzwanie z adaptacją nowych regulacji, jak i szansa na umocnienie swojej pozycji rynkowej.

Raportowanie ESG – nowy wymóg dla firm
Dyrektywa CSRD wprowadziła standardy ESRS, zastępując dobrowolne normy raportowania pozafinansowego, by poprawić jakość danych o wpływie firm na środowisko i ułatwić ich porównywanie. Od 2024 roku obowiązek raportowania ESG objął największe firmy, zaś od 2025 dołączą do nich duże przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 pracowników. W kolejnym roku obejmą także małe i średnie przedsiębiorstwa. Tysiące polskich firm będzie musiało przystosować się do nowych wymogów – opracować systemy zbierania danych, analizowania wpływu działalności na środowisko oraz monitorowania realizacji założeń ESG.
„Wiele firm wciąż nie dostrzega, jak istotne są standardy ESG i traktuje je jako zbędny wydatek lub biurokratyczny wymóg. Brak świadomości skutkuje opóźnieniami we wdrażaniu rozwiązań, które nie tylko przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego przedsiębiorstwa, ale mogą zwiększyć ich atrakcyjność w oczach inwestorów
i klientów.” – Paweł Ryglewicz, Director of Regulatory Affairs, Sunly.
Dostosowanie się do standardów ESG to nie tylko wymóg formalny, ale i długoterminowe korzyści t.j. lepszy dostęp do kapitału oraz wyższe wskaźniki reputacyjne co poprawi konkurencyjność firmy na rynku. Firmy spełniające wytyczne ESG są atrakcyjniejsze dla inwestorów, klientów oraz partnerów biznesowych, którzy coraz częściej wybierają odpowiedzialne społecznie i ekologicznie firmy. Brak wiedzy o ESG może prowadzić do sankcji finansowych
oraz pogorszenia pozycji rynkowej – inwestorzy i banki zwracają uwagę na podejście firm do kwestii klimatycznych, a także na ich zaangażowanie w transformację ekologiczną.
Umowy PPA pomagają firmom osiągnąć cele związane z ESG
Jednym z kluczowych rozwiązań wspierających firmy w ich transformacji ekologicznej są umowy typu Power Purchase Agreement (PPA).
„PPA to długoterminowe kontrakty na zakup energii bezpośrednio od jej producenta. Umowy te mogą obowiązywać przez wiele lat, często nawet do 20. Podpisanie umowy PPA daje firmom szereg korzyści, m.in. oszczędność i mocny krok w stronę ekologicznej transformacji. Energia z OZE, oferowana w ramach umowy PPA, jest sprzedawana po ustalonej wcześniej cenie, co chroni firmę przed nagłymi wzrostami cen na rynku. W czasach gospodarczej niepewności to ogromna zaleta.” – Łukasz Frydrych, Head of Sales, Sunly.
Dzięki współpracy z dostawcami energii odnawialnej, firmy mogą lepiej dostosować się do zmian regulacyjnych i wymogów swoich partnerów biznesowych. Włączenie zielonej energii do strategii firmy pomoże w budowaniu reputacji odpowiedzialnego partnera oraz umożliwi dostęp do nowych rynków i preferencyjnych warunków finansowania.